Vytápění elektrokotlem

Dobrý den, prosím o radu - bungalov máme vytápěný podlahovým topením (chodba, obývací pokoj, kuchyň a koupelna) + pokoje radiátory. S manželem jsme řešili, zda je lepší, aby elektrokotel jel 24/7 na určitý stupeň - nyní 33 stupňů nebo nastavit termostat. Ten jsme měli minulý rok, ale v domě bylo chladněji, protože topení ochládlo a trvalo, než se zase nahřálo. Nyní jsem termostat vypnuli ale děsíme se vyúčtování elektřiny. Máte někdo zkušenosti? Děkuji
Odpovědět
1
2
Profilova fotka
topič: začnu od konce......nechte termostat vypnutý a po měsíci si udělejte odečet a uvidíte. My bungalov 90 m2 ,voda podlahovka, voda nastavená na 32 , a za loňský leden spotřeba 1200 kw, teď prosinec 1100 kw. Ročně elektřina za 25000 kč komplet celý dům, nejen topení.. Kotel nám jede tak půl na půl, třeba 2 hodiny hřeje a pak 2 hodiny je vypnutý. Umístění termostatu dělá hodně, měl by být v nejchladnější obytné místnosti, a ostatní místnosti přiškrtit průtokoměry. Teoreticky by kotel mohl jet pořád na menší teplotu, tu energii musí do podlahy dostat a je asi jedno jestli s přestávkami na vyšší výkon, nebo nepřetržitě na nižší. Možná poradí odborník. Ještě záleží, jak máte nastavený termostat, u nás stačí pokles teploty o půl stupně a spíná kotel. A jak už se tu několikrát psalo, kombinace podlahovky a radiátorů není zrovna ideální.
Odpovědět
@meggi14 Máte radiátory i PT napojené na jednom okruhu? Nebo jinak, je součástí rozdělovače PT oběhové čerpadlo a nějaký směšovací ventil. Případně rozdělovač nafoťte. Jednookruhový systém s radiátory a PT se blbě reguluje, protože radiátory mají zásadně jinou dynamiku ohřevu.
Odpovědět
@zubr487 Problém je v tom, že rozdělovače vůbec nemáme 😞 máme termohlavice a tři okruhy. Nezávislý topenář nám sdělil, že je to špatně udělané, jelikož můžeme mít na kotlu max 38 stupňů kvůli PT ,tudíž radiátory nikdy nebudou hřát tak, jak jsme zvyklý.
Odpovědět
Profilova fotka
topič: nějak tomu nerozumím, běžně se dělá co místnost to okruh, u vás mi to nějak nevychází. A jak psal kolega přede mnou, bez směšovače to nebude fungovat. Nebo bude ale blbě, to by jste museli mít ty radiátory hodně velké, aby to zvládli vytopit. Jedině že by to byly ložnice kde nepotřebujete tolik tepla. Což asi nejsou. A topit do podlahy 38, to je dost neekonomické. Nevím kdo vám to dělal, ale budete si muset sehnat fakt odborníka, který poradí co s tím.
Odpovědět
@meggi14 Na ty 3 okruhy se to musí někde rozdělovat. Radiátory mají při teplotě vody 33 st. asi výkon 1/3. Záleží na typu radiátorů. Ještě je docela důležité jaká je výstupní teplota vody z jednotlivých radiátorů a okruhů, tam by se při velkých rozdílech nechalo asi něco zlepšit.
Odpovědět
@meggi14 Nejprve k původní otázce. Pokud se jedná o slušně zateplený dům, je obvykle výhodnější topit trvale na konstantní teplotu. Takže vyhozením termostatu, pokud udržíte stejnou průměrnou teplotu na tom budete srovnatelně a možná i lépe. Jde o to, že pocitová teplota nezáleží jen na teplotě vzduchu, ale součtu průměrných teplot okolních předmětů a teploty vzduchu. Při trvalém topení proto můžete topit na nižší teplotu pro stejný tepelný komfort. Bez termostatu je ale vhodné zapnout nabo doplnit ekvitermí regulaci, která kompenzuje vliv vnější teploty. Co máte za kotel ? Nerozumím větě, že máte termohlavice a nemáte podlahový rozdělovač. V případě kombinovaného systému se malé plochy PT napojují pomocí tzv. RTL ventilů. Ty vypadají jako termohlavice a zapojují se na konec podlahových smyček. Klasicky se takto realizuje koupelna. Pro velké plochy (třeba obývák) to není určené a mohl to vymyslet jen totální ignorant. Pokud to tak máte a funguje to, buďte ráda. V tomto případě se navíc teplota PT reguluje těmi RTL ventily a na kotli můžete nastavit i vyšší teplotu (nenastavoval bych ale víc jak 45C)
Odpovědět
@meggi14 Ahoj, máme přízemní 4+1 125m2 obytná plocha. Máme vodní podlahové topení s elektrokotlem 9kW. 30cm polystyrénu v podlaze, 15cm polystyrénu ve fasádě a 45cm vaty ve stropě. Máme termostat a okruhy přiškrcené tam kde nechceme aby bylo moc teplo. Protože mám 1,5 ročního syna který si stále hraje na podlaze tak mám v obýváku 22,5C s obývákem je propojena jak jídelna tak kuchyň. V pokojích máme 21,2 - 21,4C. Kotel nám jede když sepne termostat a mohu říct že při betonové podlaze necítíte kdy topí a kdy ne, podlaha je příjemně nahřátá. Co se týče spotřeby.. platím za komplet celí dům - elektrokotel, bojler, žebřík v koupelně, světla, myčka, lednice, indukce, digestoř, tv + v létě míchačka atd .. 3000kč měsíčně .. takže za rok 36 000, minulí rok nám vraceli 7500kč, takže celková útrata za elektriku na dům je 28 500kč, což si myslím že je luxus. Určitě bych neřešil verzi kdy bude kotel běžet stále od nevidím do nevidím .. to se mi připadá jako velké plýtvání i když se třeba pletu tak můj názor je takový. Ještě jsem chtěl do budoucna řešit elektrické ventily na rozdělovač a do každého pokoje dát termostat. Sice vím že je to totálně nenávratná investice, kde je 3 hodiny setrvačnost a když nejsou v podlaze čidla které změří přesně teplotu a nepřetopí místnost.. ale zase když v dětském pokoji bude pod nastavenou teplotu tak se zavřou všechny elektroventily co jsou na rozdělovači a pustí se kotel pouze do jednoho okruhu a tím je místnost rychleji nahřátá, poté se vypne a nemusí čekat až centrální termostat určí že je potřeba zatopit. Každý má na tuhle věc jiný názor a nikdy se neshodnou všichni ale já jsem takhle spokojen jak to mám a určitě bych neměnil. Zdeněk 😉
Odpovědět
@zdenna Když bude mít kotel správný výkon tak nebude ovlivňovat rychlost natopení jestli topíte v 1 nebo 3 místnostech. Každý okruh má nastavený nějaký průtok ten se asi trochu změní. Komu se to nebude asi líbit tak to bude asi čerpadlo. A na závěr několika hodinové útlumy je naprostá hloupost, při takovéto izolaci domu se asi neprojeví ani celonoční útlum, jenom si to topeni uděláte složité a možná i poruchové a ještě za to zaplatíte hromadu peněz a naprosto za el. neušetříte. Jestli nějakou regulaci (omezení) tak v místnostech kde je ovlivněna teplota sluncem, vařením + další zdroje tepla v domě. I když platí že podlahovka je samoregulační. Centrální termostat toho moc neřeší je spíše pro zlost.
Odpovědět
@zdenna Cituji Vaši větu " já jsem takhle spokojen jak to mám a určitě bych neměnil.". Proč to tedy chcete předělávat na zónovou regulaci ? To, jestli kotel běží trvale, nebo je nějak vypínaný je z hlediska spotřeby fakt jedno. Tím, že ho budete třeba na noc vypínat dosáhnete jen toho, že ve dne musí topit na vyšší výkon. Na výslednou spotřebu to nemá vliv, jen si mírně zhoršíte teplotní komfort.
Odpovědět
@wpavel takze mas jak dolozit ze je vyhodnejsi topit 24/7 a spotreba kotle bude stejna jak na termostat neli nizsi?
Odpovědět
@zubr487 nebud zas takovej hnidopich.. jde ppuze o nastavbu toho co doma mam a funguje 😉
Odpovědět
@zdenna Ohledně nákladů je jedno jestli se topí na termostat , ale musí být splněna podmínka že ve všech místnostech bude po vypnutí termostatu klesat teplota stejně. Když bude umístěný termostat v teplejší místnosti ( kde jsou další zdroje tepla vaření slunce více lidí..) tak budou ostatní místnosti nedotopené, když ho dáte do chladné místnosti (pokoj k severu) budou se ostatní místnosti přetápět v případě kombinace prostorový termostat a PT je odezva hodně pomalá. A k tomu porovnání každý dům má nějaké TZ od 0 a dejme tomu do 5 kW je to v závislosti na venkovní teplotě od 15 do -15 st. TZ je vypočítaná k určité vnitřní teplotě třeba 22 st. Dejme tomu že je venku celých 24 hodin 0 st. a TZ je 2kW X 24=48 kWh. Když budete mít kotel nastavený na výkon 2kW teplota v domě se bude udržovat na spočítaných a požadovaných 22 st. Těch 48 kWh potřeba domu ať topíte s termostatem nebo bez. Jakmile se topení začne vypínat na základě nějakých plánovaných útlumů, budete muset po skončení útlumu topit větším výkonem aby se se teplota v místnosti dorovnala. Součet času topení X výkon kotle opět musí dát těch 48 kWh. Opožděná reakce PT na teplotu podlahy může způsobovat určité přehříváni samotné podlahy, Také záleží jak je samotná podlaha udělaná, jestli v min. výškou a nebo jako akumulační a také záleží na krytině.
Odpovědět
Článek se načítá
@zdenna Jsou to Vaše peníze, takže klidně si to pořiďte, ale napsal jste tam několik nesmyslů, které se Vám zde pokoušel vysvětlit @wpavel. Souhlasím s tím, co napsal. Je zbytečné něco dokládat, Není vhodnější vyzkoušet si, jaký vliv má trvalé nebo přerušované topení na vlastním domě ?
Odpovědět
Ano, nemáme rozdělovač, ani RTL ventil. Máme tři okruhy - kuchyň a obývák; předsíň; a třetí je koupelna a chodba. Příkládám fotku našich termolavic k PT a kotle. Uvidíme spotřebu tento rok a minulý... Topení jsme již řešili s dalším topenářem a museli bysme dělat zase menší bourání, do čehož se nám moc nechce.
Odpovědět
@zubr487 ja to nemyslel zle. Takze mam zkusit nastavit termostat na nejvetsi teplotu, na kotlu nastavit 33°C a prutoky ktere mam nastavene nechat jak jsou? Za zkousku to stoji. Jen nevim jak nastavit ekvitermu kterou kotel ma a venku mame cidlo
Odpovědět
@zdenna Píšete to asi špatně, jsou dvě možnosti. Když nastavíte teplotu na kotli na 33 st. tak asi není řízen ekvitermem. Když bude kotel řízen ekvitermem tak si tuto teplotu nastaví podle nastavené křivky a venkovní teploty kotel sám. Křivka asi max. 2.
Odpovědět
@wpavel takze lepsi ekviterma teda? A vodu na kotlu nechat + nastavit termostat na nejvyssi hodnotu?
Odpovědět
@meggi14 K PT se normálně nepoužívá klasický termoventil. To, co máte na fotce může být tento ventil: https://www.expos.cz/radiatory-a-konv... Podívejte se, co máte pod tím krycím víčkem. Je tam odvzdušnění. Pak je tam buď další hlavice a v tom případě se jedná o multibox K-RTL. V opačném případě se jedná o multibox K. V případě K-RTL se teplota do PT nastavuje pod víčkem a na kotli můžete nastavovat vyšší teplotu. Multibox K je určen jen pro nízkoteplotní systém. V každém případě jsou tyto ventily určeny jen pro PT do 20m2 ! Minimálně obývák máte téměř jistě větší. Prostě není to normální řešení a nechápu důvod. Pokud je to K-RTL, tak je to navíc podstatně dražší, než klasický směšovací rozvaděč.
Odpovědět
@zdenna Já to nebral zle.
Odpovědět
@zubr487 tak jen na upresneni. Nastavim ekvitermu - 2 Prostorovy termostat nastavit na nejvyssi teplotu Nastavene prutoky co mam v ruznych mistnostech necham jak jsou. Chci to zkusit tak jestli budu mit vse dobre nastavene. Pokud budu citit ze je chladno tak zvednu krivku na 3? Moc diky
Odpovědět
@zubr487 nebo mam vyradit uplne termostat ? ( sepnuti, kotle podle signalu ) ?
Odpovědět
Stačí dát na max. Co je to za typ kotle?
Odpovědět
@wpavel CosmoTherm E .. mam tu jeste nejake nastaveni a jestli je to spravne.. Diky
Odpovědět
@zdenna Když křivka 2 bude málo tak tam bude ještě jedno nastavení P9 posun ekvitermní křivky přidávat po1 a počkat 1 den až se to projeví.
Odpovědět
@wpavel pridavat po jednom az kam? Jine nastaveni tam neni, ten posun znamena co presne?
Odpovědět
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
@wpavel od odpoledne jak budu mit cas napisu a budu rad za rady 😉
Odpovědět
@zdenna ekvitermní regulátory mají předprogramované křivky která jim říkají, že při venkovní teplotě X mají topit na Y stupňů, například venku 0, top na 30, venku -5, top na 40 a tak podobně. Čím větší číslo křivky, tím větší strmost, tedy větší nárust topné teploty oproti venkovní teplotě. Volba vhodné křivky vzhledem k TZ domu zajistí minimální potřebu manuální/termostatické regulace v objektu. Kromě toho lze křivku posunout, tedy posun o jeden stupeň říká při 0 top na 31, při -5 top na 41. Snad to píšu srozumitelně.
Odpovědět
@obludak super to jsem pochopil, ale v tom pripade mam posun 30 takze by tam melo byt 1 jako o jeden stupen?
Odpovědět
@zdenna V tomto už vás musím odkázat na manuál a/nebo výše uvedeného ochotného konzultanta, nerad bych plácnul úplnou blbost, když se ve Vaší regulační jednotce nevyznám. 🙂
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?