Rádi si v létě posedíte na zahradě u krbu?

10. dub 2017

Je velká šance, že grilujte v krbu odčeské firmy Norman. Od r. 1991 firma osadila zahrady pocelé Evropě vice jak 90.000 krby. V rozhovoru přinášíme nahlédnutí pod pokličku skromné české firmy, která se probojovala mezi špičku. 

Začněme od jádra pudla - proč zahradní krby? Vedla vás k produktu láska k zahradnímu posezení u šťavnatého masa, nebo se prostě porevoluci naskytla dobrá příležitost? 

Jako u vzniku mnoha inspirací a nápadů to byla náhoda a nikoliv promyšlený a naplánovaný cíl. Původním impulzem byl dotaz jednoho ze zahraničních zájemců o levnějšívýrobky z “východu”. Tehdejším naším výrobním programem byla zahradní betonová vymývaná dlažba a drobné ruční deskové výrobky ze stejného materiálu. Tento švýcarský potenciální zákazník mezi jinými nápady vznesl i dotaz, zda bychom nezkusili vyrobit zahradní krb dle jakéhosi jeho návrhu. Tento nenápadný dotaz a hrubý náčrt byl tím prvotním podnětem.

Jak vypadal tehdejší zahradní krb, se kterým jste začínali a jak se lišil od dnešních? Posunul se vůbec tento vcelku tradiční a dlouhověký produkt v designu či materiálech? 

První náš zahradní krb je stále v nabídce a v současnosti se odlišuje od původního návrhu pouze v drobných detailech a zpracování. Ale ve své podstatě platí, že kdo si zakoupil náš zahradní krb třeba před patnácti lety, může si nyní objednat náhradní díl a jednoduše ho vyměnit. Nabídku se i z tohoto důvodu snažíme zachovávat. U tohoto produktu dle naše honázoru zákazník možnost obstarání náhradního dílu i po letech velmi oceňuje a neprahne pokaždoroční inovaci jako je tomu třeba v automobilovém průmyslu nebo v elektronice.           

V současné době je na zákaznících vidět příjemné překvapení, že třeba grilovací rošt, který do našeho krbu poletech používání potřebují, má stále stejný rozměr a změnil se v průběhu let třeba jen materiál či typ držadel. V průběhu let se výrobky zásadně neměnily, ale stále se přidávaly nové kombinace, materiály a nové typy a tvary. Základní koncepce a technické řešení však zůstalo. 

V čem tedy tkví dlouhodobý úspěch výrobce na poli venkovních krbů, pokud ne v zásadních inovacích? Čím oslovujete nové generace zákazníků?

Nazýváme-li úspěchem stabilitu firmy, stálý zájem o produkovaný sortiment a pozitivní zpětné informace od dlouholetých uživatelů námi dodávaných zahradních krbů, pak na docílení tohoto úspěchu mají dlouhodobě vliv ty běžné až samozřejmé zásady. Šíře nabídky, kvalita, solidnost, zpracování, servis, dostupnost. Pochopitelně vliv na zájem o naše výrobky má také odpovídající informovanost zákazníků o našich výrobcích. Na to má samozřejmě čím dál větší vliv vhodná prezentace na internetu, optimalizace webových stránek a jejich struktura, přítomnost na zbožových vyhledavačích, správně a vkusně volená reklama atd. Zkrátka kompletní online marketing.

Nemáme sice vlastní IT oddělení, ale s pomocí odborníků se snažíme o to abychom na internetu “byli vidět”. To se nám v posledních letech poměrně daří a to také díky síti našich prodejních partnerů s kamennými prodejnami nebo vlastními e-shopy, kteří rovněž naše výrobky propagují. Tady se naše aktivity se snahou našich smluvních partnerů sčítají. A oslovit tímto online způsobem lze nyní jižt éměř všechny generace. 

Zájem o naše výrobky podporuje možná i s skutečnost, že nabízíme to, co potenciální uživatelé stále více chtějí. V poslední době zaznamenáváme stále větší zájem o celé krbové sestavy včetně bočních stolků a rovněž roste zájem o douzovací typy střech a střechy nerezové. U příslušenství lze vysledovat rostoucí poptávku po grilovacích deskách, nakterých je grilování trochu jiné než na klasickém roštu. Grilování na rozpáleném kameni je prostě stále více in. 

V době, kdy se dá přes internet prodat i rohlík by nás asi prodej krbů přes eshop neměl překvapit. Přesto - skutečně zákazníci dokáží odhadnout jak se jim bude krbv yjímat jen přes internetový náhled? Nebo nákupům předchází návštěva prodejny? Jak v tomto smyslu využíváte váš showroom - nebo je v době digitální již přežitkem? 

Samotný prodej přes internet jistě není překvapením. Ale krb není rohlík. Je to 600 Kg betonu, šamotu, mědi, nerezu a dalších docela přepravně choulostivých materiálů. V prvních letech tohoto způsobu distribuce jsme z toho měli opravdu velké obavy. Obávali jsme se především častých poškození přepravou a tím pádem reklamací.  Rozdíl je krb naložit a složit jedenkrát a nebo vícekrát u přepravní společnosti. Riziko poškození tak roste. Nakonec to díky výběru a postupné výchově dopravních partnerů funguje docela dobře a těchto nehod je minimum. Také mohlo nastat časté vracení zboží zákazníkem ve stanovené lhůtě. Ani to se však neděje. Máte pravdu, že pro někoho je výběr přes náhled na monitoru nedostačující. Tito zákazníci se často vydají k nám do vzorkovny, kde si mohou prohlédnout celý sortiment “in natura”. Naopak velká část zákazníků prostě krb vybere dle obrázku a na e-shopu objedná a vlastní krb reálně spatří až po sestavení na vlastní zahradě. 

Když jsme u sestavení krbu - jak náročné to pro běžného smrtelníka je? A v čem dělají lidé při montáži nejčastěji chyby? 

Již od začátku výroby zahradních krbů jsme se snažili aby veškeré naše výrobky byl schopen převézt a sestavit i běžně zručný zákazník. Všechny zahradní krby Norman jsou proto baleny na jednocestné paletě v rozloženém stavu, tak aby bylo možno paletu převézt na přívěsném vozíku či menší dodávkou. Naložení u výrobce nebo u prodejce je rychlé a většinou s pomocí zvedací techniky. Vyložení již může probíhat po jednotlivých dílech až v blízkosti montáže. Montáž lze většinou s pomocí čtyř silných paží zvládnout za 20-30 minut. Většina zákazníků to je schopna zvládnout vlastními silami, pouze s pomocí návodu a souseda nebo kamaráda. Pochopitelně pokud zákazník nepatří mezi tu českou kutilskou většinu, může celou akci dovozu a montáže stavebnicového zahradního krbu svěřit svému místnímu dodavateli, který je naším smluvním obchodním partnerem. Těchto služeb však nelze využít při nákupu přes již výše zmíněné e-shopy. Při tomto způsobu nákupu krb doveze spediční firma a složí celou paletu pomocí zdvižné plošiny u zákazníka třeba na chodníku. Pak je možno krb uvedeným způsobem po dílech přemístit a rovnou svépomocí smontovat. Při manipulaci s jednotlivými díly je na místě opatrnost, neboť díly jsou dost těžké a každé nešikovné vyklouznutí z ruky může způsobit poškození dílu a v horším případě pohmožděnou končetinu. Na místě je také nepohrdat zcela návodem a alespoň zběžně ho přecíst a krb skládat podle naznačeného schematu.

Závěrem - máte pro čtenáře, kteří se na pořízení zahradního krbu teprve chystají, nějaký praktický tip pro výběr? 

To by možná bylo na další rozhovor s tématem “jak vybrat zahradní krb”, ale přesto alespoň krátké doporučení. Jako u jiných výrobků platí skutečnost, že zakoupit co nejlevněji zahradní krb neznámého původu může znamenat problém v budoucnosti s obstaráváním náhradních dílů. Často se lze v hobbymarketech v akci setkat s opravdu laciným jednoduchým venkovním krbem z dovozu. Pomineme-li většinou skromné základní vybavení a nemožnost rozšíření dalším příslušenstvím, může zde být také potíž s odolností vůči povětrnostním vlivů v našich zeměpisných šířkách. Následné dodání náhradních dílů může být po několika letech nemožné.