Energetická náročnost RD Rýmařov Nova 101 + rekuperace

Dobrý den, zvažujeme Nova 101. Pročetl jsem tu fóra, ale jednoznačnou odpověď na některé mé otázky jsem nenašel a tak se tedy ptám: - Kolik ročně vydáte za topení + TUV elektřinou a jaký máte štítek? Jaký máte k tomu energetický balíček? My pravděpodobně nebudeme pořizovat nic zeleného, když skončily dotace. - Když si člověk nepořídí rekuperaci, není problém s vlhkostí v baráku? Ani v koupelně ani když občas pověsí v zimě prádlo v domě? - Podařilo se někomu sehnat základovou desku výrazně levněji než od RDR? Za kolik?
Odpovědět
1
2
rekuperace nema s vlhkosti v dome nic spolecneho ;-) rekuperace je zpetne ziskavani tepla... pokud nechcete doma vlhko, tak je potrena mit system rizeneho vetrani a klidne i bez rekuperace. ja sama mam doma jak rizene vetrani, tak rekuperaci a po trech letech bydleni vim, ze rizeny vetrani urcite, rekuperace uz ne. stejne topim krbovyma kamnama o vykonu 4kw a ty vytopi cely domek kdyztak se ptejte v IP
Odpovědět
Profilova fotka
Já zase myslím, že je škoda dělat řízené větrání bez rekuperace. Když už se dům větrá, je myslím škoda to teplo pouštět jen tak zbůhdarma ven. Pak padá smysl zateplení domů, trojskel atd.
Odpovědět
@zdenkaj to si nemyslim. nerikam to jen jako osobni zkusenost, ale taky jako energeticky poradce ;-) Vase posledni veta vubec nedava smysl, sorry.... |-|
Odpovědět
Profilova fotka
Psala jsem to tak, že když někdo investuje do zateplovacího sytému, trojskel atd. a pak si namontuje řízené větrání bez rekuperace, které mu do domu vhání studený vzduch smysl těchto opatření padá. Už vám to dává smysl ? ;-)
Odpovědět
smysl to zrejme dava, ale pravda to neni ;-) nebudu se tady s Vama hadat :-) vy mate doma rizene vezrani s rekuperaci? jake jsou tedy Vase osobni zkusenosti???
Odpovědět
@martek Dobry den, zajímalo by mě proč tedy rekuperace ne, dle Vaší zkušenosti. My ji budeme mít a tak mě osobní zkušenosti zajímají. Přeci jenom proč nevyužít energii ohřátého vzduchu z interiéru. Nicméně je my jasný určitý problém s vysušováním vzduchu v interiéru. Díky za Vaši zkušenost.
Odpovědět
Profilova fotka
Máme řízené větrání s rekuperací od Atrey. Dokonce jsme na jejich doporučení nechali do systému zapojit příhřev vzduchu napojený na toplovodní systém. Vůbec by mě nenapadlo investovat do trojskel, vaty kolem baráku a dalších izolací a pak do toho všeho pustit studený vzduch :-D z venku a teplo nevyužitě vyfouknout ven. Hlavně při mrazech to musí být tedy hodně příjemné ;-)
Odpovědět
Profilova fotka
Podle pána z jedné solidní stavební firmy dřevostaveb, je rekuperace dobrá, ale když jsme se na to dostali podrobněji, tak jsme došli k tomu, že investice 100tis (cca za jeden dům) do rekuperace má návratnost asi 60-80let co se týče úsporye za topení (když tedy nevětrám otevřením okna, ale přes rekuperaci). Takže za nás s manželem ne! To se nám fakt asi nevyplatí. To je ale jen náš názor. Rodiče nás obou jí taky nemají a jsou v pohodě i v novostavbách.
Odpovědět
Profilova fotka
@klara.t to máš pravdu, návratnost jsem raději ani nepočítala. Kdybych ale stále počítala, nepořídila bych si spoustu věcí. Řízené větrání máme pro to, abychom měli zaručený přísun čistého vzduchu (hlavně v noci a v zimě). Rekuperaci tam máme proto, že mi přijde nelogické investovat do rozvodů a to teplo prostě zbůhdarma vyvětrat ven. Navíc mi přijde podivné, že by na mě v moci foukal studený zimní vzduch bez předehřání. To už bych opravdu mohla rovnou otevřít ta okna...
Odpovědět
Profilova fotka
@zdenkaj jj, já vím. To víš, že bych taky chtěla supermoderní dům, klidně s rekuperací a tím řízeným větráním, centrálním vysavačem, mramrovou deskou na lince apod. , ale hold na to nemáme, takže musíme myslet i na to, jestli to opravdu potřebujeme a jaká je návratnost.
Odpovědět
Dobry den, my mame Novu 101 bez rekuperace a nedovedu si predstavit smysl rizeneho vetrani bez zpetneho vyuziti tepla, coz je rekuperace. @martek: Jak funguje rekuperace bez vetrani? My jsme si poridili vlhkomery a ted mi stale ukazuji kolem cca 60%. Vetram jak se da , ale srazit to nejak nemuzu. Po vetrani je cca 55, ale pak to zas po cca 1hd stoupne na tech 62%. Moc by me teda zajimalo ,jaky mate ostatni rezim manualniho vetrani (jak casto a jak dlouho, kolik mate vlhkost) v drevostavbe Nova 101 a pritom nemate rekuperaci??? Dekuji
Odpovědět
@j606z Co se týká vlhkosti, bydlíme necelé tři měsíce a vlhkoměr v horní koupelně jen občas ukazuje pod 60%. Obvyklá hodnota 61-63%. Snažíme se větrat spíše intenzivně/nejlépe průvanem než neustále. Zkušenost je taková, že dlouhodobě pootevřené okno má malý vliv na pokles vlhkosti, spíše klesá teplota.
Odpovědět
Článek se načítá
@webgen Dekuji za reakci a na jak dlouho a jak casto delate ten pruvan? Jak nyni casto a na kolik stupnu v techto dnech topite? My mame nastaveno 21,5°C od 6 do 23hod a zatopi to tak cca 2hod denne )elektricke topeni)..nevim jestli je to moc nebo malo?:)
Odpovědět
@j606z topíme ráno od 6 do 7hod na 22C, potom 20.5C a od 15 do 20hod 22C. Ráno kotel jede hodinu a odpoledne podle toho zda svítí slunce či nikoliv do obýváku kde je termostat. Větráme dle potřeby minimálně 3x denně. Když venkovní teplota venku spadne pod nulu tak jsou bohužel ráno okna u spodní hrany orošené
Odpovědět
@j606z dobrý den, mohla bych se zeptat, když uvádíte 60% vlhkost v domě, s čím jste nespokojení? Dělají se Vám plísně,nebo proč se tak snažíte stáhnout vlkost v domě? Zajimá mě to spíše ze zdravotního hlediska. Budeme stavět na jaře Novu 101 bez rekuperace, protože nejsem přesvědčená o tak pozitivních a důležitých vlastnostech (můj osobní názor), momentálně žijeme v bytě a vlhkost si sem snažíme přivést uměle-zvlhčovačem, tak aby právě dosáhla ideláně 40-60% což je optimální pro normální zdravé dýchání. Moc tedy nerozumím co Vám 60% vlkost způsobuje?!Díky za odpověď :-)
Odpovědět
@webgen Jen drobná poznámka, dlouhodobě otevřené okno samozřejmě přivádí větší vlhkost, proto je taky optimální vlkost domu-bytě právě v létě při dlouho otevřených oknech, naopak v zimě i z důvodu topné sezony a malého větrání je to opačně
Odpovědět
@jahnu protoze 60 je ta horni hranice , idealni je teda podle mne tech 50.Proto kdyz jsme kolem 60 , tak se snazim snizovat. Plisen nebo tak neco nemame, ale snazim se to preventiven hlidat a pozorovat, jak se dum chova. A zajimaji mne zkusenosti jinych, kteri jiz bydli. Jinak podle mne, dlouhodobe otevrene okno by spis melo vlhkost snizovat, ne? @webgen Pisete, ze dle potreby a jak Vy usoudite potrebu vetrat? Ja vetram rano a vecer..tedy kdyz jsme doma a zrovna je to cas , kdy potrebuji i vytopit, tak prave nevim jak se k tomu chovat a reagovat. Dekuji vsem za reakce
Odpovědět
@janhu Ve středu 24.11.2010 začínáme stavět NOVU 101 v pasivní verzi, první na Severní Moravě, tudíž uvidíme, jak se bude rekuperace chovat. Prvotní dojmy při jeho sestavovávní byly všelijaké, ale nakonec jsme se nechali přesvědčit i názory od jinud na pasivní verzi. Předpokládám, že problémy z vlhkostí by neměly nastat, a optimální vlhokosti bychom měli dosahovat do 50%. Dům je dle energetického štítku v pásmu A. Více o stavbě ve fotogalierii, kterou budu postupně doplňovat.
Odpovědět
Něco málo k vlhkosti/plísním: Základem všeho je fyzikální pojem "relativní vlhkost" nebo taky "rosný bod". Schopnost běžného vzduchu absorbovat vlhkost je závislá zeména na jeho teplotě. Je-li vzduch teplý, absorbuje více vlhkosti, aniž by ona vlhkost začala kondenzovat v podobě "mlhy" (= pára) nebo se ona vlhkost začala srážet na chladnějších místech vnitřní konstrukce domu (jako jsou vnitřní rohy jeho venkovní konstrukce). Když je venku mlhavo a hnusně, jako právě v těchto dnech, znamená to tedy, že venkovní relativní vlhkost činí 100% nebo (jinak řečeno) že venkovní teplota je pod rosným bodem, v důsledku čehož se začíná vnější vlhkost srážet (= "mlha"). Jenže po ohřátí venkovního vzduchu po vyvětrání či (ještě lépe) jeho ohřátí přes rekuperační jednotku RELATIVNÍ vlhkost venkovního vzduchu přivedného do interiéru PRUDCE KLESNE, čímž se obvykle dostane NAD ÚROVEŇ ROSNĚHO BODU i v oněch kritických místech konstrukce RD, jež jsou obvykle teplejší, než je teplota venkovní. Bez rekuperace (= využití teploty odváděného "odpadního" vzduchu k zahřátí "čerstvého" vzduchu přiváděného) je však zapotřebí více přitápět - a kdo šetří, nemá rekuperaci a přesto nevětrá nebo větrá jen málo, se tak kromě vyššího obsahu oxidu uhličitého a dalších ještě mnohem větších svinstev v interiéru dočká taky narůstající vlhkosti (odpařované z hrnců, lidí, kytek apod), díky níž nakonec dojde k překročení rosného bodu a k následnému vysrážení vzdušné vlhkosti na nejstudenějších místech vnitřní konstrukce RD - a to i přesto, že jsou teplejší, než je teplota venkovní. No a přesně tam také dříve či později "vykvetou" plísně, jejichž zárodky jsou všude kolem nás a které milují "vlhkoučko a - alespoň trochu - teploučko". A to už se pak o "zdravém ovzduší" nedá hovořit vůbec - zejména když manžel(ka) hodlá jejich rozvoj i nadále podporovat šetřením - ať už za plyn, elektřinu či jiné zdroje tepla, nebo za investice do rekuperace, tepelného čerpadla apod... U dobře zaizolovaného domu proto není ani tak důležité, zdali vlhkoměr někde uvnitř ukazuje 50% či 60% či jinou RELATIVNÍ LOKÁLNÍ vlhkost, jako spíše to, zda teplota KRITICKÝCH MÍST vnitřní konstrukce RD není v důsledku nedostatečné izolace v příslušných místech (= typicky rohy okenních otvorů či vnitřních rohů vnější konstrukce RD), poškození parozábrany či jiného tepelného mostu nebo v důsledku vnitřní produkce vlhkosti (= vaření nebo celonoční pocení) nižší než "rosný bod" vzduchu v příslušné místnosti. Neboť právě tam pak dojde ke kondenzaci vzdušné vlhosti a tím i dříve či později k "výkvětu" plísní. P.S. Všem, kdo se na výše zmiňované fyzikální zákonitosti ještě pamatují z výuky na ZŠ či SŠ, aniž by je hodlali ignorovat se zdůvodněním "to já nechci slyšet, to mě nezajímá", se tímto omlouvám za jejich poněkud polopatistický výklad pomíjející složení, atmosférický tlak a další parametry venkovního či vnitřního vzduchu nebo vliv (jakkoliv velmii omezený) "difuzně propustné" či "akumulační" skladby obvodové stěny.
Odpovědět
@sm_pasiv držím palce a těším se na foto!! :-)
Odpovědět
@j606z dobrý den, mno v zimní sezoně je 60% ideální a stále otevřeným oknem opravdu vlhkost nesnížíte, můj názor osvědčen z praxe :-|
Odpovědět
:-) Ještě mě napadá jedna otázka, když jsme tady nakousli plísně a nečistoty ;-) Zda-li máte někdo osobní nebo teoretické zkušenosti právě s šířením plísní a jiných nečistot rekuperací a jak dosáhnout "ideální" údržby aby k tomu nedocházelo? Zvažovali jste při pořízení rekuperace i tuto okolnost? :-)
Odpovědět
Profilova fotka
@janhu Ano, zvažovali. To, že rekuperací neustále prochází čerstvý teplý vzduch, je vlastně samo o sobě protiplísňové opatření. Navíc nasávaný vzduch je přefiltrovaný a tedy čistší než vnější vzduch, který si "navětráte" okny. Jen pro jistotu pro všechny fundamentalisty: okny samozřejmě také větráme a v létě bychom se o pocit otevřených oken nenechali připravit ani za nic. @lubosk Děkuju za skvělé pojednání, perfektně shrnuto. A ještě P.S.: Ano, rekuperace je drahá záležitost, ale rozhodně to není zbytečnost. Mimořádně zvyšuje komfort pobytu v domě. Myslím, že po pěti měsících užívání už to můžu takhle konstatovat :-)
Odpovědět
Profilova fotka
@hugo58 aka je priblizna porizovaci cena rekuperace? Malo by to byt okolo 120.000 Kc, vsak?
Odpovědět
2tonyo: Nepříliš pozitivní info od obyvatelů RD Nova101 k tématu této diskuse viz (ale raději rychhle, než to smažou:-): http://diskuze.uspornedomy.cz/viewtop..., příspěvek od "jzo » čtv 18. lis 2010 22:49:55" No a ještě nějaké to "uživatelské" info o negativech 15mm jednovrstvých vnitřních fermacellových stěn RD Nova 101 (namísto "poctivého" tradičního "sendviče" 12 mm sádrokartonu + 12 mm OSB-desky, který i v RDR používali standardně v dobách před Novou 101) viz http://diskuze.uspornedomy.cz/viewtop..., příspěvek od "Masenka1 » úte 26. led 2010 16:38:28" Docela zábavná je přitom následná reakce prodejce RD Rýmařov, který coby obyvatel staršího domu od RDR argumentuje, že on ani jiní dlouholetí uživatelé domu od RDR problémy s hlukem nemají - ale už jaksi zapomíná dodat, že jejich starší domy mají patrně vnitřní stěny včetně příček ještě z "poctivého" 25mm sendviče (což je nejen z hlediska zvukové propustnosti něco zcela jiného, než jednovrstvý 15mm Fermacell:-). Nakonec jsem tak nyní rád, že nám to s Novou 101 nevyšlo. Naštěstí se totiž "tradičního" sendviče stále ještě někteří dodavatelé drží nebo jej alespoň nabízí souběžně s "ekonomickou" variantou jednovrstvého Fermacellu - a to kupodivu i za ceny srovnatelné s cenovými relacemi Novy 101. Jen je třeba trochu hledat a také dávat pozor na ty, kdo dělají příčky dokonce jen z 12mm sádrokartonu bez podkladové OSB-desky, a to zvláště když to výsledná cena patřičně nezohledňuje... Ale zpět k tématu této diskuse - docela by mě v této souvislosti zajímalo, jestli je z hlediska rizika výskytu plísní lepší "nenasákavý" Fermacell, nebo naopak sendvič s vnitřní stěnou ze zřejmě podstatně nasákavějšího "bílého" sádrokartonu?
Odpovědět
@hugo58 Úplný souhlas a když se celý systém řádně poladí (řízené větrání + rekupera + teplovzdušné vytápení) měl by šlapat jako hodinky. My předpkládáme stavbu 4/2011, takže zkušenost s plnoprovozem zima 2011. Přes léto rozho budeme větrat okny, pouze při velkých vedrech ne s ohledem ke klimatizaci. Co se týče té drahosti, tak je potřeba si uvědomit jak to je s cenama energií dnes a jak to bude za pár let. Rozhodně nebudou levnější, ba právě naopak a při kalkulacích každý výchazí z dnešních cen. Nehledě na komfort Dle mého názoru není řízené větrání bez rekuperace moc optimální řešení. Doteď jsem si teda myslel, že jsou to spojité nádoby, protože rekuparace je sama o sobě pouze klasicej výměník s ventilátorama pro rozvod vzduchu a v podstatě je to i řízené větrání. NO, ale možná se pletu. Stejně by měla ale zajímalo jak je to s údržbou rozovdu vzduchotechniky, přeci jenom po řadě let to upe ok nebude. Máte někdo nějakou zkušenost, informaci jak toto funguje případně jestli vůbec se dá nějak čistit. Stále také čekám na reakci "martek" ve věci osobní negativní zkušenosti s rekperací.
Odpovědět
@osicka: Docela rozumný přehled rekuperačních jednotek včetně cen a diskuze viz http://forum.tzb-info.cz/115711-prehl... Jen je třeba počítat s tím, že větší část celkové ceny budou tvořit vzduchotechnické rozvody - a to v závislosti na velikosti baráku a jeho typu (v bungalovu se obvykle rozvody přes podkroví tahají snáze, než v patrovém baráku, což má za následek o něco nižší cenu výsledného řešení).
Odpovědět
Profilova fotka
@osicka My máme s teplovzdušným vytápěním, takže výrazně přidejte. Na druho stranu jsme zase neinvestovali do klasického systému vytápění, což si zase můžeme odečíst. Pak to možná vyjde tak zhruba nějak, jak píšete :-)
Odpovědět
Profilova fotka
@sembeth S čištěním si dovedou poradit firmy, které čistí průmyslovou vzduchotechniku. Kdysi jsem na to někde narazil, ale zatím netřeba řešit, tak neřeším :-)
Odpovědět
@hugo58 Jaké máte provedení teplovzduchu - se společnými rozvody s rekuperací, nebo zvlášť? A jaké konkrétní technické řešení máte - Atreu RB, nebo něco jiného? A jak jste spokojeni se samotným principem teplovzduchu? Nám se docela líbí řešení s rekuperační jednotkou a tepelným čerpadlem/klimatizací vzduch-vzduch od Samsungu, a to mj. i kvůli společnému sdruženému ovladači a také ceně, která po odečtu ceny klasického vytápění vychází srovnatelně, jako klasické teplovodní topení s elektrokotlem a radiátory + rekuperací bez tepelného čerpadla/klimatizace, ale zkušenosti uživatelů teplovzduch, z nichž někteří tvrdí, že by do toho už znovu nešli, nás od toho odrazují - viz třeba http://bydleni.idnes.cz/nizkoenergeti...
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?