Použití VPC tvárnic při stavbě bungalovu

Zdravím všechny, rád bych realizoval svůj sen a postavil si RD typu bungalov. Momentálně řeším otázku konstrukčního systému a nejvíc se mi zamlouvají VPC tvárnice. Rád bych se zeptal na Vaše zkušenosti a názory s tímto typem tvárnic...popřípadě, kdyby se na Vysočině nebo okolí našel někdo, kdo stavěl podobný typ domu a podělil se se svými zkušenostmi osobně. Díky moc za každou radu.
Odpovědět
Dobrý den, my jsme stavěli z VPC cihel Quadro E (s pomocí jeřábku). Pokusím se alespoň shrnout naši zkušenost. - Máme cihly s elektroinstalačními kanálky (označení E), za které jsme byli velmi rádi, když jsme tahali kabely. Aby na sebe kanálky hezky navazovaly, je třeba zdít v modulu a u ručního zdění se asi ta přesnost udržuje trošku hůř, jak jsem se dočetla u jednoho stavebníka, ale jde to. Tahání kabelů v těch kanálkách je super, je to pak krásná čistá práce, bez drážkování. Ne vždy bylo možné využít kanálky, takže s drážkovačkou jsme si taky užili dost. Doporučuju si pořídit dílenský vysavač na jemný prach. - Při vykružování krabiček si raději půjčte ještě jednu vrtačku. Po 3-5 dírách je třeba vrtačku chladit. My máme cca 200 krabiček, tak to bylo docela na dlouho. A taky kvůli tomu, že z toho bylo strašně moc jemného prachu, takže se muselo čekat, než ta "bílá tma" trochu opadne. - Samozřejmostí je příklepová vrtačka. Bez ní neuděláte do VPC ani jednu díru. Je to tvrdý skoro jak beton. - Pokud budete řešit pasivní dům a tímpádem i blower door test, díky tomu, že jsou VPC cihly plné (nejsou proděravělé a pórovité jako pálená cihla), tak je hodně malá pravděpodobnost, že bude táhnout krabičkama. Sice jsem i přesto sádrovala poctivě tam, kde byly zrovna spáry, ale ty vodorovné spáry byly titěrné, že by se tam vzduch těžko dostal. U malých VPC cihel bude asi třeba si na to sádrování dát pozor, ale pořád je to nebe a dudy oproti pálené cihle. - Když z ještěrky spadla celá paleta na bok (vážící 1 tunu), cihly to přežily bez úhony. Nemůže se stát, že pořádně praštíte palicí do cihly a ona se rozpadne. - Pro ruční zdění je dobré mít k sobě zedníky nebo obecně někoho, kdo Vám s tím pomůže, jinak si brzo zlikvidujete záda (pokud budete stavět svépomocí). - Pokud by Vám projektant/architekt tvrdil, že zdění obvodových stěn na tupo je super, neposlouchejte ho. My jsme obvod zdili klasicky a udělali jsme dobře. Příčky, které máme přizděné na tupo k obvodovým stěnám, si sedají jinak než obvod (logicky), takže na styku se tvořily praskliny. Nedovedu si představit, co by to dělalo, kdybychom zdili na tupo i obvod (tam naštěstí zatim nic nepopraskalo). Když se zdí na tupo, je to jen s nerezovými pásky (nekupujte si žádnou levnou náhražku, nestojí to za to, pořiďte si ty, co stojí asi 10,-/ks, Vapis nebo Kalksandstein nabízí jen tyhle, seženete je ale i jinde), a že by obvodové zdi držely u sebe jen s pomocí pásků a fungovalo to celou dobu? Tomu se mi nechce věřit. Každopádně je potřeba použít pásky 2 pro každý styk cihel. My jsme použili jen 1 a to možná byl jeden z důvodů, proč tam byly ty praskliny, a možná to bylo i tím, že 1 pásek na cihlu, která má 50x50cm, je prostě málo, ale na tu malou cihličku by to stačilo, těžko říct. - Určitě nechte celou hrubou stavbu projít zimou. - Zmíněné praskliny jsme před omítkama zatáhli do lepidla a rohové perlinky (z obou stran příček) a zatím to vypadá dobře. Když si dáváte záležet i na plošné rovinnosti zdiva, stačí pak minimální vrstva omítky. - Fasádní polystyren se lepí celoplošně, kotvení není vůbec potřeba. - Opravdu dobře akumulují teplo, což je velká výhoda pro pasivní dům. Teď už mě nic dalšího nenapadá, klidně se ptejte. Určitě ale můžeme říct, že i přes těch pár nevýhod bychom do VPC cihel šli určitě znovu.
Odpovědět
@annysek11 Děkuji moc za Vaše poznatky...mohu se zeptat od jakého výrobce máte VPC? Něměli jste třeba problémy s dodávkou, kdy např několik cihel chybělo? Zajímalo by mě jaký jste stavěli dům? bungalov / patrový - jaké jste zvolily stropy, neboť jsem četl, že na VPC je nejvhodněší realizovat ŽB monolitický strop nebo třeba filigránový (jakou máte tl. stěny a případné uložení stropu) nebo jak jste řešily přerušení tepelného mostu v místě založení zdiva?...omlouvám se, že je těch otázek tolik, ale prostě, jak člověk tady pročítá diskuze, tak mu z toho jde hlava kolem :)
Odpovědět
Profilova fotka
@adas91 My z VPC hodláme stavět patrový dům (na jaře začínáme). Cihly bereme od KS nebo Vapis (dle nabídky), strop bude ŽB - betonové vložky + nosníky. Máme tedy v plánu zdít na tupo, tak snad to bude OK :-D První dva šáry budou z VPC izo bloků...jasně, připlatíme si ale prostě nechci tam cpát ytong ! Stavět hodláme svépomocí a další zkušenosti, rady a tipy až příští rok. Ale je tu hodně lidí, co stavělo z VPC ;-)
Odpovědět
@adas91 Nemáte vůbec zač. Nakonec jsme brali od Vapisu, měli trošku lepší cenu než Kalksandstein. KM Beta je prý o štěstí, ne každá várka dá stejné cihly, je to znát na překladech (cihly profilu U, prolité betonem a armaturou), že každá cihla je jiná. Co se dodávky týče, tak je třeba si vše kontrolovat ještě při objednání - zaokrouhlují na celé palety. Takže pokud bylo potřeba 1.2 palety, tak dodali 1 paletu. A naopak. Ale to už je asi jen o domluvě. My jsme si toho nevšimli, tak jsme pak museli trochu kouzlit s cihlama. Každopádně i přesto jsme si poradili, upravili jsme si skladbu tak, aby nám to vyšlo (obdrželi jsme od Vapisu kladečský plán, systém quadro má různé formáty cihel, tak to by se z hlavy vymýšlelo složitě, aby to bylo v modulu). Nakonec nám dokonce i spousta cihel zbyla :-) Jinak omylem nám přivezli jednu celou paletu navíc, ačkoli nebyla objednaná :-) Tak ta nám ted taky stojí na zahradě nevyužitá. Jiný problém s dodávkou nebyl. Bylo to celkem 6 kamionů. Máme patrový dům a strop jsme nakonec volili mezi patry monoliticý - z keram.nosníků a miako vložek. Tloušťka obvodové zdi je 200mm, uvnitř hlavní nosné zdi 175mm, některé "příčky" 150mm (i ty jsou ale výrobcem deklarované jako nosné) a pak 110mm. Uložení bohužel nevím, musím se pak zeptat manžela. Jinak výrobce nosníků nám tvrdil, že máme před vylitím strop trochu předepnout, že si to pak sedne. No tak jsme ho poslechli a ono se žádné sednutí nekonalo, v patře máme trochu bříška, což trochu komplikuje pokládání polystyrenu a potrubí VZT. Ono to bude nejspíš tím, že máme strop cca 50cm. Kdyby byl tenčí strop, asi by to předepnutí mělo smysl. Zakládali jsme na liaporu (broušeném), protože vpc iso-kimmstein by vyšly u nás hodně draho (musely by být 2 řady) a ještě by nám nevycházela dobře výška stropu. Jinak keramický základ stropu jsme volili i z toho důvodu, že jsme si mysleli, že dírama v miako vložkách pak hezky protáhneme kabely na světla. Což jsme taky tahali, jen ne vždy to zrovna vyšlo do linie s vložkama ale třeba do mezery mezi vložkama a nosníkem. Ale aspoň jsme eliminovali nutnost drážkování nad hlavou. Budete si chtít postavit pasivní dům? Neomlouvejte se, naprosto Vám rozumím, jen se ptejte dál, byli jsme na tom úplně stejně jako Vy :-)
Odpovědět
@annysek11 určitě bych se rád, co nejvíce přiblížil k pasivnímu standartu - mým plánem je bungalov (neboť je pozemek poměrně velký a moc se mi nelíbí představa neustále chodit po schodech, ale spíš být tak nějak propojen se zahradou) do L tvaru, tak uvidíme jestli bych pasivu dosáhl. Stropní nosníky jste ukládaly přímo na zdivo a poté zabetonovali nebo jste už měli hotový věnec? Díval jsem se na to zakládání na Liaporu a zamlouvá se mi to více, než dávat pod VPC měkký pórobeton...a pokud jsem počítal správně tak i U u Liaporu vychází o něco lépe než u iso-bloků VPC? nebyl nějaký problém v návaznosti Liapor / VPC?
Odpovědět
@adas91 Rozumím. No bungalovy se obecně hůře vytápí, hůře se tak dosahuje nízkých tepelných ztrát potřebných pro pasivní standard. Myslím, že i bungalov ve tvaru L může projít jako pasiv, ale opravdu hodně záleží na velikosti domu. My máme domek koncipovaný tak, že přízemí je komplet obyvatelné bez nutnosti mít patro - máme tam pokoj pro hosty, který bude sloužit ze začátku jako "startovací ložnice", než dovybavíme vršek, no a potom na později, až se nám třeba nebude chtít lézt do schodů. Stropní nosníky jsme ukládali přímo na zdivo, věnec se udělal společně se stropem. Jinak pod nosníky jsme ještě dávali kousek hydroizolace (na doporučení od statika), jen na tu styčnou plochu, aby tam byla trošku dilatace. Parametry U si bohužel nevybavuji, jen vím, že na tom byl liapor dobře. Ytong jsme na stavbě použili jen pro zdění předstěn v koupelnách. Jinak se nám ten materiál vůbec nelíbí. Natož kdyby na ytongu měly stát zdi z vpc :-) Žádný problém v návaznosti vpc na liapor si nevybavuji.
Odpovědět
Ahoj, stavíme z VPC teď. Máme cihly od KS. Největší nevýhoda je, že je problém sehnat lidi kteří s tím umí a hlavně chtějí pracovat. Jedna zednická parta nám utekla po školení od firmy KS. Takže si to buď postavíte svépomocí, nebo si připlatíte. Pro zedníky je to pracnější, težší a musí víc přemýšlet, je to přesné zdění, nelze tam někam vrazit třeba klíny a maltu, když to o pár cm nevychází :-) musí to být přesné na mm. Elektrikář nám to slíbil a když přišlo na věc, tak nám z toho také vycouval, prostě má dost práce, která je míň pracná a stejně placená. Jinak cihly mají v podstatě na skladě a dodají je rychle. Ideální strop je monolit, ale déle trvá a je nejdražší. Máme betonové nosníky Rector (podobné jako třeba BS Klatovy atd.) a na ně se také lije tenká vrstva betonu. Mělo by to stavbu o něco lépe semknout, než třeba stropy Spirol, ale ty jsou zase na stavbu nejrychlejší a vlastně hned pochozí. Takže si musíte vybrat podle času a rozpočtu. Jinak výhody jako tenké vnitřní omítky, dobré tepelněizolační vlastnosti, to všechno víte. Zakládali jsme na Ytong, prostě protože nám to doporučil projektnant, ale tady také záleží na rozpočtu, abychom dosáhli stejných vlastnosti jako s Ytongem Statik, tak bychom museli dát dvě řady Izo bloku od KS a to je drahé. Problém je že Ytong je 20cm, naše zdi z VPC 17,5, takže jsme museli Ytong zvrchu na hloubku kotouče uříznout také na šířku 17,5, tak aby tam nevznikal tepelný most. Samozřejmě firma KS vám to nedoporučí, chtějí prodat IZO bloky :-) Projektant se dušoval, že Ytong statik to unese, tak uvidíme :o)
Odpovědět
@annysek11 mohu se zeptat, jak jste ukládali stropní nosníky na vnitřní nosné zdi, které jsou předpokládám tl. 175mm a uložení stropních nosníků je min. 125mm?
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 1 roce
@dumdumd na jaký ytong jste prosim zakládali? My máme dům na iso kimmstein ale par kusů nám chybí na podezdeni pouzder na dveří a ještě budeme dělat jednu příčku se kterou jsme nepočítali takže bych doobjednala ytong. Dekuji moc
Odpovědět
1
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?