Jak správně položit podlahový polystyren ve dvou vrstvách?

Zdravím všechny stavitele. Chci se optat, jak správně položit podlahový polystyren ve dvou vrstvách? Polystyrenu bude 12-14cm. Jak řešit nerovnosti? Mám udělaný krycí betonek na hydroizolaci, ale není úplně v rovině, sem tam nějaká nerovnost. Někdo podsypává pískem, ale dle projektanta to není taky ideální řešení kvůli sedání. Pokládal někdo do cementového mléka? A jak je to s převazbou desek? Poradíte někdo nebo se podělíte o své zkušenosti? Předem děkuji.
Odpovědět
Toto jsem našel na stránkách Isoveru - Desky izolantu je vhodné pokládat do lepidla (nebo např. cementového mléka), které zajistí celoplošné působení tlaku na izolaci. Je vhodné použít jednu vrstvu tepelné izolace (případné mezery dopěnit PUR pěnou), nebo jednotlivé vrstvy opět slepit.
Odpovědět
@mirek_dusin Klidně bych použil písek, bude se pravděpodobně jednat o minimální vrstvu, kde by sesedání nemělo mít téměř žádný vliv.
Odpovědět
@travas No ono záleží, co si pod minimální nerovností kdo představuje. Půl až centimetr podle mě minimální nerovnost není, je to sice místy, ale i tak to nerovnost je. I když ve stavbařině, kdo ví. ;-) Proto si tím pískem moc jistý nejsem. Možná, když by se dal polystyren 150, tak možná by člověk byl klidnější.
Odpovědět
@mirek_dusin Písek ne, do EPS se hrubý vtlačí a podlaha vám sedne. Jednoznačně kombinace horkovzdušky (třeba v místě napojení pásů hydroizolace, trubek atp.) a např. Weber tmelu 700 na zub - do toho tu první vrstvu desek naskládat, pěkně do váhy, a po zatuhnutí další vrstvu na to - tu už jen položit. Desky klasicky vazbit přes sebe a pokládat vedle sebe tak, abyste neměl spáry jak v horizontálním, tak ve vertikálním směru. Pokud máte elektro vedené u stěny, doporučuji jej dát od stěny a umístit je jakoby do desek, rozvody vody na výšku zapěnit, ale do výšky vrstvy dorovnat polystyrenem, pak přikrýt druhou vrstvou (pokud nemáte trubky až ve vrstvě druhé), nebo zvolte vrstvy EPS tak, aby vám na výšku lícovaly s rozvody. V podstatě se řiďte tím, že když se vrstvy EPS nehoupou a neduní, je to v pořádku. Zrovna na těch stránkách Isoveru je vidět, jak málo stačí, aby ta podlaha klesla. Pohrajte si s tím, je to pakárna, ale vyplatí se to. Spáry horní vrstvy pak vypěňte, v ploše k sobě desky ale nelepte - pěna je měkčí než EPS, v čase mění svůj objem, tak by to pak dělalo neplechu.
Odpovědět
@lukoid Díky za názor. Ono s tím lepidlem se to trochu víc prodraží, ale asi je to jedna z lepších variant. S cementovým mlékem zkušenosti nemáte? Popravdě jsem to ještě nikdy neviděl, tak by mě to zajímalo. Je lepší pokládat tedy v jedné vrstvě, co uvádí Isover nebo ve dvou? Kvůli vodě a odpadům spíš ve dvou, asi i líp se pracuje se slabším polystyrénem. Tu převazbu jsem si na sucho zkoušel, pořád si nejsem jist, jak to nejlíp udělat bez zbytečných prořezů. Přeci jen deska má rozměr 50x100 cm a to se moc dobře nepřevazuje, aby se překryly všechny spáry. Nějaký nákres nemáte? Díky
Odpovědět
@mirek_dusin Nedokážu říct, co je lepší. Já to dělal ve dvou, ale na jiných domech pasivních či NEDech jsem viděl, že to hodně dělají spíš z více vrstev tl. max. 5 cm - možná kvůli lepší ohebnosti (silnější desky, pokud jsou prohnuté, což jsou v balení obvykle ty dvě krajní, se narovnávají blbě), a tedy minimalizaci dutin mezi nimi, možná kvůli překryvům spár... Na druhou stranu je to pracné, pokládka v v jedné vrstvě (pokud to celkové tloušťka umožňuje a takové desky jsou) má také svou logiku, zvláště pokud se desky usadí na pevný podklad, nehrozí sesedání kvůli nerovnostem mezi nimi. Třeba u fasády se také doporučuje dávat jen jednu vrstvu, ne více (právě kvůli pěně). Co se týče výřezů, půjčte si řezačku polystyrenu - stojí to pár stovek na den, ale když to vezmete na víkend, tak tam obvykle platíte jen jeden den, nicméně to ušetří spoustu práce, řezy jsou přesné. Nemusíte se pak bát, že když to vezmete v jedné vrstvě, budete s tím u rozvodů zápasit - pilkou rozhodně ano, řezačkou ne. S tím převazbením Vás moc nechápu - začněte tak, že položíte první vrstvu následovně: - začněte celou deskou naležato, vedle dejte další, pak další... až dojedete na konec místnosti k další stěně - pak začnete druhou řadu první vrstvy tak, že desku rozpůlíte (tj. bude mí 50 x 50 cm), položíte ke stěně a pak pokračujete deskami celými - třetí řadu první vrstvy pak zase začněte jako první, čtvrtou jako druhou atp. - tím narušíte spojení spár první vrstvy Druhou vrstvu pak začněte tak, abyste tou vrstvou zakryl spáry vrstvy pod tím, tj. nakrájejte si desku tak, že třeba začnete kusem 25 x 50 cm (pokud pod ní máte celou), vedle toho až ke druhému konci zdi položíte 25 x 100 cm, druhou řadu druhé vrstvy začněte 50 x 75 cm a pak skládejte celé desky... Když si to nakreslíte (třeba čtverečkovaný papír), bude to jasné. Pokud chcete minimalizovat prořez, tak si to spočítejte přesně a nařezejte si to tak, abyste odřezky mohl použít někde jinde. Lepidlo vs. cementové mléko - nevím přesně, jak moc se to prodraží, ale podle mě pytel cementu stojí asi půlku co pytel lepidla. Vzhledem k ceně podlah a důležitosti pevného podkladu to ale nebude zase takový nářez. Mně se u lepidla líbí konzistence, že v tom drží zub a mohu to ještě v klidu poladit (zvýšit, snížit) dle potřeby při pokládce.
Odpovědět
Děkuji za vyčerpávající odpověď. S tou převazbou jsem to spíš myslel tak, že jedna vrstva by byla vodorovně a druhá svisle, proto mi to moc nevycházelo, ale takto je to logický. Už je těch výpočtů asi moc :-D Dnes jsem mluvil s jedním šikovným zednickým a co se týká polystyrenu, dává prý jen jednu vrstvu, i třeba 12cm polystyrenu a nerovnosti vyrovnává pískem nebo keramzitem, lepidlo nepoužívá. Je to asi věc názoru, každý to dělá jinak a většinou je to tak, že: já to dělal takhle, tak tak je to nejlíp atp.... Na druhou stranu, každý názor je dobrý a za ten Váš děkuji.
Odpovědět
@mirek_dusin Samozřejmě je to vaše volba, já bych do písku nešel. Písek možná na výtluky, tj. na dorovnání prohlubní, ale nikdy ne na plošné vyrovnání (důvod výš). Každopádně hodně štěstí, ať s tím nemáte problémy.
Odpovědět
@lukoid Díky moc za Váš čas a názor, cením si toho.
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 5 letech
@lukoid Dobrý den, měl bych dotaz - čemu vadí horizontální a vertikální spáry v rámci jedné vrstvy pokud se polystyren pokládá ve dvou vrstvách, kdy druhá vrstva překryje spáry té první? Děkuji
Odpovědět
@roxtidy Tak se to celé zpevní ne? cihly jste také neskládali na vazbu?
Odpovědět
@roxtidy z hlediska mechanické pevnosti to ničemu nevadí. Svislé spáry je vhodné minimalizovat, protože může docházet k cirkulaci vzduchu. Proto se obvykle dělají dvě vrstvy izolace. Větší mezery třeba kolem stěn je vhodné vypěnit.
Odpovědět
Článek se načítá
@rumcajk stěna z cihel je svislá konstrukce... podlaha je vodorovná konstrukce
Odpovědět
@zubr487 taky mi to tak přijde. jde defakto jen o překrytí spár...což se zajistí hlavně tím že se druha vrstva posune v obou osách vůči první vrstvě
Odpovědět
Profilova fotka
Jednodušší pro laika je určitě pokládka ve dvou vrstvách - snadné řezání zalamovacim nožem, prorez je vždy minimální. Zpravidla není vyzděno do modulových rozměrů polystyrenovych desek. Řežete vždy na konci řady a odrezek použijete na začátku nové, druhou vrstvu rozjedete do kříže. Větší spáry vypěnit. Když je šikovný instalatér, tak je schopný vést trubky v dvou úrovních a trubky si podkládat a nemusí složitě řešit křížení. Vyrovnání podkladu se dá snadno vyřešit křemičitým pískem (pokud se bavíme o nerovnostech kolem 10 mm. Při poslední zakázce se mi osvědčilo obsypat rozvody pěnosklem než se drbat s přířezy polystyrénu různých tlouštěk a pěnenim....ale každý má na to svůj recept 😉
Odpovědět
Jak by se správně měl řešit přechod mezi místnostmi ve druhé vrstvě polyše? Naše firma na dřevostavbu má na úrovni prahů občas výřezy, nemělo by se ale vždy projít poslední deskou přes práh ideálně až do další místnosti? Viz foto (snad se nahraje).
Odpovědět
@richmichal vsak tam budete mit jeste beton/anhydrit = ten to vsechno roznasi
Odpovědět
1
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?