Příjezdová cesta k budoucí stav. parcele - manipulační plocha a aktuálně požadovaná šíře- je to ok?

9. zář 2019120

Dobrý den,

mám otázku na kterou se mi aktuálně zatím nepodařilo najít odpověď, tak třeba mi s tím někdo poradí právě zde. Jsem vlastníkem pozemku. Šířka příjezdové cesty k pozemku je 3 metry a značena v katastru jako manipulační plocha (vlastníkem je obec)? je to o.k. nebo je nutné, aby příjezdová cesta byla značena rovnou jako komunikace a případně měla i širší parametry?

  • @andyova
    Nu tak je jasne, ze potřebujete se napojit na nejbližší příjezdovou cestou, t.je v katastru vedenou jako místní komunikaci či ostatní komunikaci nebo silnici třídy IV az I. No a ta vám jistě nepovede az přímo na vas pozemek. Jistě tam bude pozemek nejcasteji ve vl. obce se správou SUZ, nebo v nejhorším případe soukr. vlastníka. Dale potřebujete zřídit a povolit sjezd na komunikaci, bynudovat zpevnenou odvodnenou plochou o patricnych patametrech co vyprojektuje autorizovany dopravni ing. Povoluje to pak dotceny organ- obec či kraj a ty si žádají vyjádření dopravního inspektorátu. Pokud tomu nerozumíte, nechejte si zpracovat projekt včetne výběhani povolení, není to totiž az tak jednoduchy.

  • @panlorenc  dobrý den, děkuji za Vaši odpověď. Ano že se budu muset napojit mi jasné je. Otázka byla spíše zda přes takto specifikovanou plochu možné napojení komunikace je či není... Projekt a další náležitosti související si zpracovat nechám.

  • @panlorenc  promiň, nemáš pravdu. Nezáleží na tom, co je psáno v katastru, ale je podstatné, jestli tam je nebo není "kapacitně vyhovující veřejně přístupná pozemní komunikace", tzn. dostatečně široká (3m stačí) a dostatečně únosná - viz §20 odst. 4 vyhlášky č. 501/2006 Sb.:
    @andyova  Stavební pozemek [§ 2 odst. 1 písm. b) stavebního zákona] se vždy vymezuje tak, aby svými vlastnostmi, zejména velikostí, polohou, plošným a prostorovým uspořádáním a základovými poměry, umožňoval umístění, realizaci a užívání stavby pro navrhovaný účel a aby byl dopravně napojen na kapacitně vyhovující veřejně přístupnou pozemní komunikaci.
    Jaká je komunikace nezávisí na zápisu v katastru, ale na jejím povolení a zařazení v pasportu komunikací. Je tedy se třeba zeptat na příslušném silničním správním úřadu. Pro místní komunikace (tedy obecní) je to příslušná obec, ta může napsat stanovisko, že se jedná o veřejnou kapacitně vyhovující komunikaci a současně dá povolení sjezdu. Pro účelové komunikace (tedy někdy ve vlastnictví obce a někdy v soukromém) je příslušný silniční správní úřad příslušná obec s rozšířenou působností (ORP) a na tyto komunikace se povolení sjezdu nevydává.
    Pokud komunikace nevede až na váš pozemek, bude potřeba komunikaci povolit speciálním stavebním úřadem a vybudovat. Musí to být komunikace veřejná a musí být napojena na navazující veřejnou komunikaci. I kdyby byla soukromá, musí být veřejná - to se nevylučuje.
    Píšeš, že existuje komunikace na pozemku obce. Předpokládám, že se jedná o vyjeté koleje, což je účelová komunikace a obecní v podstatě znamená že je veřejná. Zádrhel může být v únosnosti. Pokud vám obec dá potvrzení o tom, že se jedná o veřejnou účelovou komunikaci a vy na tomhle postavíte RD, riskují, že z důvodu neúnosnosti pouhých vyjetých kolejí při stavbě cestu rozbijete a budete po obci požadovat její opravu. Jde totiž nejen o auta pro stavbu, ale i o popeláře, hasiče apod. Pokud vám dají zamítavé stanovisko, budete muset tu komunikaci nechat povolit a vybudovat na pozemku obce. Obec určitě nebude proti, ale vám se to prodraží.

  • Sponzor fóra
  • @jitulkaka
    JJ mas pravdu. Katastr neni ten hlavni směrodatny, ale jako prvotní info v záměru orientacne poslouží. Jinak v novele 183 stavební pozemek jiz takto není. Nicméně není pro dotaz podstatný. No a ty 3m je jenom jeden zpozadovanych parametrů. No a vyjete koleje ROZHODNE nemusi značit účelovku.

  • @andyova
    No ale jinak k tedy dotazu. Myslím se ze přes manipulační plochu to bezne napojení není možno. Zeptejte se vlastníka a SU.

  • @jitulkaka Dekuji za veskere uzitecne informace. Ano, existuje jiz vyasfaltovana plocha asi 60 metru od pozemku, kterou si na vlastni naklady realizovali majitele nedalekeho domu,ke kteremu cesta vede. od tohoto aktualne posledniho domu, jde pak o travnaty porost,ktery v prubehu nadchazejiciho roku bude na dalsich 20 metrech promenen na sterkovou cestu. Dale uz cesta smeruje k parcele a aktualne nikdo dalsi pristup nevyuziva.

  • @panlorenc  Vyjeté koleje jsou účelovou komunikací ve vlastnictví vlastníka pozemku. Takovéto účelové komunikace se nepovolují, ty historicky vznikají. Věř mi 🙂
    A s tou manipulační plochou bych si těžkou hlavu nedělala. Opravdu nezáleží na zápisu v katastru. Existují zpevněné asfaltové místní komunikace a v katastru je psána orná půda. To svědčí pouze o tom, že obec nemá v pořádku zápis v katastru 🙂

  • @andyova  Ten poslední popis jsem nějak nepobrala 😐

  • Takže 60 m již vybudoval někdo jiný ke svému domu, to tedy musí být veřejná komunikace. Dále má být vybudována "štěrková cesta". Tomu nerozumím. Nasypat štěrk na pozemek ještě neznamená stavbu komunikace. Zpevněnou komunikaci je nutno povolit. No a nevím, co je dál...

  • @jitulkaka  asfaltová plocha aktuálně konci 60 metrů od parcely. I ta je vedena jako manipulační plocha, konci u posledního domu, ale pravděpodobně považována za veřejnou komunikaci, pak je těch 60 metrů k naší parcele - travnatá plocha o šířce 3m, obec je vlastníkem této ostatní plochy manipulační, na které si zřejmě budeme muset cestu dobudovat.

  • @andyova  Ano, tu novou komunikaci si budete muset vybudovat, ale lze ji napojit pouze na veřejnou komunikaci. Proto je třeba zjistit na obci, co je ta asfaltová plocha. Nezáleží na katastru, ale na povolení a na pasportu komunikací. Tak ať se daří.

  • @jitulkaka  děkuji za veškeré informace

Přidej příspěvek

    Nenašli jste co jste hledali?