Okapnice na hraně vazníků - jak řešit podbití?

Zdravím, Nepohlidal jsem si montáž okapnice, která není vytažena přez hranu vazníků, nýbrž je cca na hraně - je tam max půl cm. Teď nastane problém při podbití vazníků z boku, kdy prostě není místo na montáž například 2 cm XPS, aniž by případná voda z fólie kapala mimo podbití. Řešil někdo podobný problém ?
Odpovědět

Odpovědět
Profilova fotka
Máme mezeru 3,5 cm a už by to bylo na OSB a XPS málo, takže to budeme řešit cetris deskama. Pokud vy máte takhle málo, tak bych řekla, že budete muset tu čelní stranu podbití utopit mezi vazníky. Ale možná někdo poradí lepší řešení
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Taky jsem si to nepohlídal, když dělali střechu. Mám to stejně. Pro podbití se bude muset každý vazník trošku odříznout, aby se tam vešel OSB záklop.
Odpovědět
@hamikaw osobne bych teda vazniky nerezal... kde jste na to prisel? To vam nekdo poradil?
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Ach jo, další profík, který zákazníkovi dělá střechu a neví, jak se to obvykle dělává:( Mám to podobně s tím rozdílem, že mně tam ten "můj profík" nedal okapnici vůbec, protože "to v životě neviděl, a to udělal střech už tolik"... No, nicméně jsem už řešil k způsobů, jak to napravit: 1. reklamace - to by znamenalo rozebrání cca první tří řad tašek, nadzvednutí latí a podstrčení okapnice, ve vašem případě tedy něco podobného, akorát povysunutí okapnice (i když tam asi bude už přibitá a fólie přilepená) - velice pracné a nákladné 2. dodatečné oplechování - oslovení klempíře, který na míru naohýbá plechy tak, abych je přibyl mezi krokve s tím, že přímo na krokvi okapnice nebude, ve vašem případě by se dalo udělat něco podobného, tj. že byste na stávající okapnici nastavil další plechem s patřičným přesahem 3. oplechování tak, že oplechuji celý lem střechy kolem dokola opět na míru připraveným plechem, tj. bočnice i dodatečná okapnice bude z jednoho kusu plechu (dělá se třeba u rovných střech či u celoplechových), plech přibiji ze strany na krokve (u vás na vazníky), přičemž horní část plechu bude ohnutá a podstrčená pod fólii i mít patřiční přesah (plech by při řezu vypadal jako písmeno T sklopené dle sklonu střechy) 4. okapnici řešit nebudu, ze strany podbiju XPS/Cetris/Cembrit, zespodu taky, ale přiznám mezi bočnicí a spodkem podbití mezeru, třeba 5 cm, a tu vyplním nějakou perforovanou lištou, třeba z tahokovu, která mi posichruje případnou vodu pod taškami, tj. voda mi vyteče mezi bočnicí a podbitím 5. podobně jako ve variantě 2 vezmu XPS, seříznu dle sklonu střechy a na jeho horní část přilepím něcojakookapnici, prostě kus plechu, kterým prodlouží hydrozolaci (u vás stávající okapnici), tj. fake okapnice bude sedět na XPS a zespodu podpírat fólii (u vás původní okapnici) Zatím se kloním k variantě 4, protože je nejméně pracná i nejméně nákladná. Osobně bych se snažil ve vašem případě od dodavatele o finanční kompenzaci na alternativní řešení. Pro @xhex: z boku by měl stačit i XPS tl. 2 cm, bez OSB. Nicméně jdu také do Cetris/Cembrit - bezúdržbové, pevné, nemusím to omítat atd.
Odpovědět
@mrazekrad Nemám vazníky, ale trámy. Špatně jsem to napsal :) Ale ty trámy měly být tak o 3cm kratší a nenapojovat se na okapnici. Pro podbití se to prý tak dělá. Zapomněl jsem na to při stavbě střechy upozornit :(
Odpovědět
@hamikaw Teoreticky by to šlo. Musel byste dávat pozor při řezání. Pro jistotu bych si to prověřil u dodavatele/výrobce. My máme vazníky od Kaspera a v případě potřeby vždy fundovaně odpověděli.
Odpovědět
Ach jo. Furt někde něco předělávat. Jak si to člověk neudělá sám nebo nestojí dělníkům za prde-lí a nehlídá si to. Dneska se jede jen na kvantitu, na kvalitu se kašle. Jako nejjednoduší mi přijde varianta, kterou přikládám profesionálně mnou nakreslenou ve špičkovém programu malování. Nechat si naohýbat okapničku, kterou bych zasunul za původní okapnici a chytil mezi krokve do pomocné latě. Stačila by prodloužit o cca 3,5 cm, aby se mi z boku vlezlo 2 cm XPS, perlinka s lepidlem a fasáda. Otázka je, jak náročné by bylo toto naohýbat a jestli to není vůbec celý nesmysl. Je jasný, že demontovat první řady tašek a celý to předělat, to je značka ideál, ale na to opravdu nemám čas ani chuť ..
Odpovědět
@lukoid tak jaký způsob jste nakonec použil ? :-) :-)
Odpovědět
@lukoid Dobrý den, tak zavolejte remeslnikovi co vám práce prováděl a reklamujte u něj nedodání okapnice. Okapnice musí být součást každé nové střechy.
Odpovědět
Článek se načítá
@standa80 Mohu vás ujistit, že to nezůstalo jen u telefonátu, ale značnou dobu jsme se dohadovali. Odkazoval se na projekt, kde to explicitně uvedeno nebylo (byť systémové řešení od Bramacu to jako nutnost bere), ČSN norma, z níž použití okapnice vyplývá, zase není závazná. Tzn. to "musí být" je dost relativní pojem a pokud na tom nelpíte, tento doplněk za zlomek celkové ceny střechy vám tam nedají. Ale spousta skutečných profesionálů, s nimiž jsem problematiku řešil, brala mého dodavatele jako fušéra, protože okapnice je už několik let věc zcela běžná. @voky115 Teprve se do toho dám. Zvolím něco mezi bodem 4 a 5. Cetris dám z boční strany, zespodu to natáhnu stejně jako fasádu. Mezi Cetrisem a nataženým podbitím nechám mezeru pro případ, že by mi do podbití zatekla voda.
Odpovědět
@lukoid Pravda je,že norma není závazná, ale při řešení soudní cestou z ní bude soudce vycházet, to samé soudní znalec.Vse je popsáno v publikaci cechu pokrývaču a klempířů v příručce provádění střech.Takze okapnice by měla být samozřejmostí,treba u bungalovů ze střechou z vazníky by měla být vždy celoplošné pobita atd.,to také dělá málokdo.Jde i o to že pokud chybí okapnice tak za čas se fólie mezi krokvemi prověsí a může zatekat do podbiti strechy.
Odpovědět
Tých riešení je viacej a iste si niečo nájdete. Mám však poznámku k polystyrénu a omietke: Treba si uvedomiť, že drevený krov je neustále v pohybe, či už zmenou zaťaženia strechy a s tým spojeným priehybom, alebo dilatačnými pohybmi. Ak na túto pružnú konštrukciu aj keď cez XPS dáte omietku, ktorá je tuhá, tak je otázkou času (v horizonte do 5 rokov), kedy sa Vám na rímse objavia puklinky. Ako to bude vyzerať po 10-15 rokoch sa dá domyslieť.
Odpovědět
@standa80 Znalce jsem měl, ale s tím pitomcem jsem se soudit už nehodlal, protože jsem ztratil čas dohady a potřebuju tu střechu zavřít. Udělám to nějak alternativně svépomocí (viz možnosti výš) a pak zapřemýšlím, co s pitomcem dále;) V podbití nechám tedy asi tu přiznanou mezeru mezi bočním cetrisem a spodním omítnutým podhledem, možná ještě doplním plech zespodu mezi krokve s přesahem nad ten boční cetris, uvidím, jak pracné to bude. Důležité je, aby se voda dostala ven, resp. se tam nedostala v takovém množství, aby to vadilo. To celoplošné pobití u vazníků mě zajímá. Můžete to rozepsat? Protože jsem to fakt nikde takto neviděl. Je to kvůli tuhosti a pevnosti? @kntsz Něco na tom asi bude, když nad tím přemýšlím. XPS sám o sobě takovou roztažnost nemá, ae pevný také není a je fakt, že ta střecha může tím pohybem tu desku roztrhnout. Tzn. i tak dávat OSB, která to zpevní, a pak EPS/XPS, je to tak?
Odpovědět
@lukoid Celoplošné bednění na vazníky na domy tipů bungalov není kvůli pevnosti.Pevnost zajistí Ondrasov krize a poté vazníky svazku střešní late.Jde o to,ze každá střecha má jiné požadavky na třídu těsnosti hydroizolace,ktera se určuje podle typu strechy,sklonu strechy,poctu prostupu střechou (komín atd.).Pokud vezmeme bungalov kde je vaznikovy krov,sklon střechy kolem 20 stupnu,strecha má nároží a může mít i úžlabí,komin,stresni vylez a podkroví nebude obytné a strop bude z sdk zavěšen na vaznicich a na něm tepelná izolace,tak už tím splníte požadavek na dhv 2-3 třídu těsnosti hydroizolace.V praxi to znamená celoplošné bedneni,kontaktni střešní fólií kde se jednotlivé pásy mezi sebou lepí, těsnění pod kontralate apod.Ono třeba i když máte jakoukoliv střechu při sklonu 20 stupňů a máte úžlabí tak má úžlabí už jen sklon 14 stupňů a musí být dle normy celé úžlabí a dva metry na každou stranu vybednene a použita fólie k tomu urcena.Vse se dělá jen kvůli těsnosti podstresi.Vse se řídí podle norem vydaných Čechem pokryvacu.Popravde sem také ještě neviděl nikoho kdo by střechy prováděl dle norem,ale je to dáno tím že zákazník to nechce zaplatit a za další kdybych to počítal podle toho jak má ta střecha být provedena tak nejsem konkurence schopnej,protoze bych to nacenoval jen já a ostatní by o to byli levnejsi.Jen jednou sem bungalov takto dělal, že mi investor zaplatil i lešení kolem baráku a to jen proto že pánovi nešlo tolik o peníze jako o to že to chtěl mít opravdu dobře že už celý život na střechu nesahne.
Odpovědět
@lukoid nie je to tak. Predstav si na jednej strane drevo, ktoré mení svoj tvar a na druhej strane omietku, ktorá zmeny tvaru dreva nie je schopná zniesť, lebo nemá pružnosť. (Dala by sa použiť aj nejaká pružná omietka, ale to je na dlhšiu debatu.) Čiže spojenie pružného a tuhého na pevno, je nemožné. To je ako parný valec - niekde to musí povoliť. Ak pod polystyrén s omietkou dáš tuhú dosku, tak vlastne spôsobíš koncentráciu tvarových zmien krovu do stykov tuhých dosiek a tam potom vznikne prasklina cez polystyrén s omietkou, ale už väčšia a o to viditeľnejšia. Sú len v podstate dve možnosti. a. Buď sa nepoužije omietka, ale urobí sa nejaký obklad, ktorého spoje nemajú problém absorbovať pohyby krovu. b. Omietka musí byť aj so svojim podkladom pružne oddelená od drevenej konštrukcie krovu. Niečo ako sadrokartonový podhľad zavesený na drevenom krove cez závesné pásiky, ktoré vlastne robia dilatáciu medzi pružným krovom a tuhým sadrokartonom.
Odpovědět
1
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?