Podlahové teplovodní topení - jak efektivně topit?

Zobraz úvodní příspěvek
Profilova fotka
Ahoj, má někdo, prosím vás, někdo spočítáno nebo zjištěno jaká varianta způsobu topení je více ekonomická a vhodná? Pořád uvažuju, co je lepší. Zda topit do podlahy vyšší teplotou např. 32 stupnů s tím, že podlaha se rychleji vyhřeje a pak kotel vypne nebo nastavit nižší teplotu vody (třeba 28 stupňů) a kotel pojede delší dobu nebo pořád. Není to nic životně důležitého, doma teplo, spotřeba ucházející, ale bude to první zima tak se v tom vrtám. Nevím co je je lepší na spotřebu, životnost plynového kotle atd. Díky za případné odpovědi a hezké svátky.
Odpovědět
@slabici Jenom podotknu, že oněch 5cm polyš tam je a ani být neměl, v projektu polyš nebyl, jenom to přišlo jednodužší dokoupit další balíky a ten co zůstal z podlahy a ten co se dokoupil se naplacal na zed, aby se nemusela omítat, ono by to možná šlo blbě, když někde je Ytong, někde klasická cihla a někde porotherm
Odpovědět
@petr13 možná chtěli napsat 32 - 34
Odpovědět
@petr13 doma máme cca 21, což je pro nás úplně dostačující.
Odpovědět
@petr13 I tak to může být a nemusí mít Perpetum mobile. V dobře izolovaném domě může být jako další zdroj tepla TV, PC, lednice, vaření, led osvětlení a v poslední řadě i samotný člověk je zdrojem tepla.
Odpovědět
@wpavel no dneska se taky počítá všechno, máte pravdu, člověk myslím 70W/h? ted presne nevím, teplo ze spotřebičů, zejména PC a TV se taky dneska počíta
Odpovědět
@adula000 My na elektrice od 21,5 do 22 a když se topí dřevem, uděláme tak 23 - 24, at to vydrží přes noc až do rána
Odpovědět
@vladimir_sacha tak my, když jsme na kotli nastavili více stupnu, tak tu bylo i 23, asi by byli i daleko vic dat tam třeba 35, ale ja v tom nejak nemuzu fungovat a těch 21je strop 😀
Odpovědět
@adula000 no já taky jaksi nemusím horko ale zbytek rodiny... No zimomřivci, 22 a je jim zima... Takže zatopím, ale s tím rozdílem, že na 60 aspon 🙂 No ale ted po skoro 5 hodinach topeni na 60 - 70 C je podlaha vlažná, takže to snad aspon do rána vydrží, než mě zase nekdo zdrbe, že je doma kosa, když má byt v noci 0 🙂
Odpovědět
@vladimir_sacha jo to pritel si taky zezacatku nadával, byl zvyklý na vytopeny být, ale časem si zvykl 😀
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 8 měsících
Profilova fotka
Ahojte, vyuzivam starsi tema at nezakladam nove. Vcera jsem si rekl, ze nez uderi zima, naucim se s podlahovym topenim. Mame novostavbu (v cervnu dostaveno). Topime vodou, ohrivanou v elektrickem kotli protherm 12 ke. Mam k tomu termostat BT22 RF, umisten v obyvaku. Meri dobre - vyzkouseno druhym teplomerem. Vcera jsem byl spokojen, nastavil jsem teplotu 21,5 stupnu....kotel jel teda asi 5 hodin ale pak super...pohoda a bylo vytopeno rano.... (spotreba 10kW) dneska jsem nastavil 22 a sledoval vic kotel.... a asi mam prusvih. V navodu ke kotli pisou, ze k nastaveni vystupni teploty vody do topeni mam pouzit regulator, to bude ten BT22 ne? Jenze tam vystupni teplota vody z kotle nastavit nejde.... kdyz teplota dneska klesla pod 21.5 stupne.... hystereze 0.5, tak to zaclo topit a zaclo to automaticky natapet na nejakejch 65 stupnu, tak jsem to hned v termostatu vypnul, aby mi do PT nesla takhle nesmyslna petelice..... chapu to spravne, ze mam nejakej levnej shitovej termostat, kterej neumi nastavit vystupni teplotu vody z kotle do PT? .... ted jsem to radsi uplne vypnul a pockam na rady zkusenejsich.... si ted tak rikam, ze me to tam urcite nahulilo i v noci na dnesek, ale nastesti podlahy jsou v cajku.... kazdopadne preci musi jit nejak nastavit max. vystupni teplota ne? ...na kotli ji nastavim na 28, ale termostat si pak vyzada vetsi, asi aby rychle natopil na pozadovanou teplotu.... (je to teda rezim manual, ale predpokladam, ze v automatu to bude to samy, jen je tam moznost regulovat teplotu v prubehu dne).... Diky za rady a za Vas cas.
Odpovědět
@zdenek_valek Pro PT není prostorový termostat zrovna ideální regulace a je jedno od koho to je. Regulátor, co tam máte má na výstupu relé a umí kotel jen zapnout nebo vypnout. Opravdu si neumí ovládat teplotu a výkon kotle. Přečtěte si manuál kotle. V případě PT se obvykle používá ekvitermní regulace. Nevím co máte za typ kotle, ale téměř jistě, že součástí je základní ekvitermní regulace, jen je nutné dokoupit externí čidlo teploty (možná ho i máte). V tom případě si nastavíte tzv. ekvitermní křivkou vztah mezi venkovní teplotou a teplotou oběhové vody. Pokud nechcete ekviterm, tak si nastavte teplotu na kotli. V novostavbě stačí nastavit teplotu do 35 stupňů.
Odpovědět
@zdenek_valek V této době by mělo stačit i to minimum co jde nastavit tj.25 st. Pro přechodné období není ekviterm nic moc, pracuje dobře když se topí trvale.
Odpovědět
Článek se načítá
Profilova fotka
@zubr487 aha...tak to je pro me nova cenna informace s tim regulatorem.... takze ted v pechodnem obdobi, a nez zacne opravdu zima, bych si poradil tim padem bez tohoto regulatoru, kterej mi je vlastne k nicemu...takze na kotel si naatavim dejme tomu tech 35 stupnu...(ja jsem posera tak spis trochu min)...a pk uz jen budu ridit na rozvadeci prutoky ? Kdyz pak naznam, ze je dost teplo, tak zqvru kohouty a kotel prestane topit...je to tak?🙂 no a o vikendu se v klidu podivam jestli sehnat jen venkovni cidlo, nebo shanet celej novej pistroj ke kotli 🙂
Odpovědět
Profilova fotka
Jen teda kdyz se zamyslim, ze si na kotli nastavim vystupni teplotu treba tech 30 stupnu a regulator by mel umet teda jen vypinat a zapinat kotel, tak proc nejde do ty podlahy jen tech 30 stupnu, ale kratkodobe se tam najednou zacne posilat treba 62.... vcera i pokus o 75.... mam teda kotel i na ohrev vody, ale ten mam nastavenej na 50 stupnu, takze tam nekde musi byt odnekud pokyn, aby zacal kotel topit na vystupu do topeni takhle prepalene ne?
Odpovědět
Profilova fotka
Jeste do tretice...nasel jsem na netu tohle: https://www.protherm.cz/pro-nase-zaka... ...to by mohlo vyresit muj problem ne? Jen teda nevim, jestli je vyhoda, ze venkovni teplotu to zjistuje z netu a ne z cidla
Odpovědět
@zubr487 úplně bych nezavrhoval prostorovou regulaci. Máme sice kabely, nikoli teplovodní, rozdíl tam samozřejmě je, ale principiálně to není dramaticky odlišné. Nicméně regulace prostorovým termostatem může fungovat dobře za splnění podmínek. Pak jde o velmi dobrou a komfortní regulaci, která dosáhne uvnitř velmi komfortního prostředí. První podmínkou je, že se bude topit optimálním způsobem pro PT, tzn. kontinuálně bez větších nastavených útlumů. Druhou podmínkou je zajištění, že prostorový regulátor bude instalován tak, aby nebyl ovlivněn rychlými a velkými přechodnými změnami v prostředí - např. od vaření, otevření dveří dokořán, aby na něho přímo nesvítilo slunko, nebo naopak nebyl v průvanu. Tyto rychlé a výrazné změny je schopen "pobrat" samotný dům formou akumulace (samozřejmě nesmím mít lehkou stavbu bez akumulace). A konečně poslední zásadní podmínka je, že regulátor bude schopen zároveň limitovat teplotu podlahy - aby se nestalo, co popisuje tazatel. Chci říct, že i pro PT může být regulace na teplotu prostoru velmi komfortní a navíc výhodně technicky jednoduchá, tedy i levná. Navíc je mi schopna velmi dobře zohlednit výrazné solární zisky, které jsme schopni získat. Což má obrovský dopad na celkovou spotřebu. Pokud mi někdo tedy chce říct, že prostorově to nemůže dobře fungovat, může. Ale je třeba nelitovat trochu času a úsilí a vyladit to a zejména se s tím naučit.
Odpovědět
Profilova fotka
Tak jsem volal technikovi, co mi to zapojoval a rikal, ze to je zpusobeny tim jak se nahriva kotel na vodu,ze to pak jak to prepne zase na vyhrivani topeni, ze se tam proste ta voda dohrata dostane kratkodobe do topeni, ale ze to nevadi nicemu, ono to pak zase klesne na tu pozadovanou do topeni .... jede tam treba minutu petelice strqsna...65 stupnu treba, v podstate to klesa po stupnich hned jak to tam skoci, takze to odpovida popisu....ted je otazka, jak moc to vadi trubkam, kdyz do noch vlitne takovahle petelice, byt jen vylozene v radu jedny - dvou minut
Odpovědět
@honzik75 Prostorová regulace na teplovodní PT může fungovat pouze pokud namontujete čidlem řízený ventil na každou větev PT. Neříkám že to nejde, ale je to o hodně dražší a principiálně poruchovější řešení, nehledě na to že regulace na kotli je pak absolutně k ničemu. Druhý problém je relativně velká setrvačnost PT systému. Občas se někdo na zónové regulaci pokouší nastavit denní teplotní režim a to je pak jako když se pokoušíte řídit parník kormidlem z plachetnice. Pro PT je nejvhodnější stabilní teplota po celý den. Pokud ale chcete stabilní teplotu po celý den, proč vůbec investovat do zónové regulace a neseřídit to na (hloupém) rozvaděči PT? Seřízení rozvaděče PT je dlouhá a nudná práce, ale jakmile to jednou máte dobře, pravděpodobně už do toho nikdy nebudete muset hrabat. Osvitové parametry místností jsou u teplovodního topení vesměs irelevantní, protože místnost ohřátá z jiného zdroje nemá teplotní spád na to aby z (nízkoteplotního) rozvodu PT nějaké významné další teplo odebrala - samoregulace. Odporový topný kabel bude dodávat do podlahy energii bez ohledu na okolní teplotu, tam se bez lokální regulace, minimálně tedy ochrany proti přehřátí kabelu, neobejdete.
Odpovědět
@zdenek_valek Proč chcete kupovat drahý regulátor, když Vám stačí ten, co máte v kotli ? Navíc záleží na typu kotle. Starší Prothermy nemají eBus rozhraní. Je to jak píše @obludak. PT teplovodní topení má velkou setrvačnost, ale také velkou samoregulační schopnost. Takže pokud chcete regulovat jedním společným prostorovým termostatem, bude docházet k tomu, že jakmile teplota dosáhne nastavenou hodnotu, vypne se kotel. Zůstane vypnutý tak dlouho, než teplota poklesne o hysterzi. To jsou ale neustálé mnohahodinové cykly, které nemají zrovna příznivý vliv na komfort. Pokud přitom nemáte srovnané průtoky, tak ostatní místnosti se mohou přehřívat nabo naopak nedotápět. Pokud tedy trváte na prostorových termostatech, měl by jste použít zónovou regulaci, kde budete mít v každém pokoji prostorový termostat ovládající pomocí termopohonů průtoky. Je to drahá a zbytečná blbost. Podstatně jednodušší je regulovat jen teplotu kotle a korekcí průtoků si nastavit poměr mezi místnostmi. Je to ale určené pro režim trvalého topení na konstantní teplotu. Průtoky si první zimní sezónu srovnáte. Interní teplotu pak korigujete jen změnou oběhové teploty na kotli. Na rozdíl od elektrického PT zde perfektně funguje samoregulace PT. Jde o to, že výkon PT určuje rozdíl teplot mezi oběhovou vodou a teplotou v interiéru. Ve stabilním režimu je oběhová teplota třeba 25C a teplota v interiéru 21C. Jakmile např. klesne teplota v interiéru, stoupne rozdíl teplot a tím automaticky naroste topný výkon. Proto v případě teplovodního PT nepotřebujete nějaké pitomé prostorové termostaty. Stačí jen manuální korekce teploty na kotli, nebo použijete ekviterm, který Vám teplotu upravuje automaticky. Stačí jen dokoupit teplotní čidlo za cca 500 Kč (možná ho i máte ve výbavě kotle). V tomto případě tedy kotel topí trvale malým výkonem a nebudou tam ty teplotní šoky
Odpovědět
Profilova fotka
To by se mi libilo, ze by to topilo na maly vykon porad a ja to jen prutokama seridil.... jen to bude chtit vyzkouset spotrebu, aby me to nesezralo 🙂 ... kazdopadne teplotni soky, jak rikate, jsou neprijemne, to je svata pravda
Odpovědět
@zdenek_valek píšete, že se jedná o novostavbu. V tom případě je z hlediska spotřeby úplně jedno, zda budete topit trvale na konstantní teplotu nebo budete blbnout s různými útlumy. Těmi útlumy si jen zhoršujete komfort
Odpovědět
@zdenek_valek To krátkodobé navýšení teploty na 65 st PT nevadí. A jestli vás to při vytápění domu na 22 st. sežere tak to už neovlivníte to jste mohl změnit při stavbě domu (snížením TZ) a výběrem způsobů vytápění EE která je nejdražší.
Odpovědět
@wpavel Ale je nejefektivnější a nejmíň náročná, nemusí se zřizovat plynová přípojka + další komín na plynový kotel (například) atd.... Nevím, jaké máte propočty, ale nám na těch našich 350m2, dvojskla dřevěná okna, 4cm polyš v podlaze, 40cm cihla + 5cm na fasádě a holé základy vychází komplet elektrika vč rezervovaného příkonu na 50 000 ročně s přitápěním v krbové vložce (rozumějte cca měsíc dohromady za sezonu). Kdyby bez té vložky, tak by to bylo 60 000 /12 je cca 5 000 za elektriku měsíčně, což je pořád přijatelné, ale 50 000 /12 je 4200 korun měsíčně, což je podle mě naprosto v pohodě a takové TČ se v životě nevyplatí.
Odpovědět
@vladimir_sacha Pane ty vaše zkušenosti s PT tady už dobře známe. Topit z krbu kde pálíte bordel a přímo do podlahy 70st. voda a AN je na nic. JJ
Odpovědět
Profilova fotka
@vladimir_sacha Ten 4cm polyš v podlaze je překlep, nebo to má (nějaký) valný smysl?
Odpovědět
@petr86 Není to překlep, je to tak, oni to tehda v hospodě taky tak říkali, že to stačí, takže se to tam dalo, ale taky je to už 13 let od pokládky polystyrenu v podlaze, to tehda byly jiné nároky.
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 1 roce
Dobrý den, dovolím si využít tohoto vlákna. Mám teplovodní podlahové vytápění natápěné elektrokotlem. Zároveň mám i tepelné čerpadlo vzduch-vzduch (klima) v každé místnosti, které dokáže v zimě topit. Ponechme stranou, že bych toto řešení už zpětně udělal asi jinak, ale pracujme s tím, co mám. Moje idea je taková: 1) do podlahovky topit hlavně v koupelnách a WC 2) v obytných místnostech využívat hlavně klimatizaci 3) podlahovku v obytných místnostech bych chtěl nechat aspoň minimálně temperovat podlahu (aby nebylo pocitově chladno od podlahy hlavně kvůli roční dceři, která se tam plazí) Zatím jsem vytápěl výhradně elektrokotlem a spotřeba za leden nic moc - nějakých 1900kWh - ale jde o domácnost 5 lidi (z toho 3 menší děti), home office, rodičovská, počítače, vaření, praní.... Zkouším to vymyslet trochu líp a zapojit klimatizace do topení. Zatím jsem to zkoušel tak, že jsem zaškrtil všechny okruhy a topil výhradně jen v koupelnách, v obytných místnostech jsem to vytopil klimatizací. Spotřeba klesla na půlku (nepočítám ale teplotní výkyvy). Manželka mě s tím ale vyhnala, že u podlahy není příjemně 🙂. Tak hledám nějakou kombinaci viz výše body 1-3. Dotazy: 1) Mám snížit topnou vodu v elektrokotli na 25 stupňů (níž nejde) nebo to spíše topit na vyšší teplotu a topení vypínat? Teď topím na 25 do podlahovky a i v té dnešní zimě dům pořád drží nějakách 20,5 stupně, klesá velmi pozvolně. Asi bych klidně uvítal, kdyby šlo do podlahovky i míň. I s tím nízkým nastavením elektrokotle ten dům skoro vytopím (což není můj cíl). 2) Jaký může být rozdíl ve spotřebě za každý stupeň vody? Máte představu, jaká je teplota vody, která se vrací do elektrokotle? Já tady tu možnost bohužel nemám. 3) Má přiškrcení okruhů nějaký vliv na spotřebu? Je regulace okruhů cesta k ušetření? 4) Najde se tu někdo, kdo má tuto kombinaci vytápění a jeho zkušenosti? Díky moc!
Odpovědět
@mirez add 1 nevím co máte za kotel, ale téměř jistě má i ekviterm a v tomto režimu lze nastavit nižší teplotu. add 2 při takto nízkých teplotách stoupne spotřeba o zhruba 15-20% při zvýšení o jeden stupeň. add 3 samozřejmě přiškrcením okruhů se sníží výkon PT a tím klesne odběr elektrokotle.
Odpovědět
@mirez no hlavně to bude na tom jak se dohodnete s manželkou buď chcete šetřit nebo komfort. A u té podlahy zase tak chladno není aby tam dítě nemohlo lozit. Každý stupeň něco ušetří a to teplo pak budete dohánět klimou ale může se vám zdát že u země je chladněji.
Odpovědět
@zubr487 Bohužel mám hloupé ovládání přes pokojový termostat. Po přečtení příspěvků asi příští sezónu pořídím ekvitermní regulaci. Mám Škodovku mezi elektrokotli, a sice Protherm Ray 9kW. Na druhou stranu, když topím tak nízkou teplotou do podlahy, tak už to "teplo od podlahy" trochu pozbývá smysl. Dokázali byste mi prosím fyzikálně vysvětlit vliv přiškrcení okruhů na spotřebu? Mně to totiž logicky příjde tak, že když snížím průtok, tak ta voda "tráví" v okruhu více času a tím se i více ochladí, což vede k tomu, že ji elektrokotel musí ohřát o víc stupňů.
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?