Regulace podlahového topení v každé místnosti

Zobraz úvodní příspěvek
Ahoj, mám doma teplovodní podlahové topení poháněno kondenzačním plynovým kotlem. Mám v domě devět okruhů topení a rád bych je začal odděleně regulovat. Často se mi totiž stává, že v obývacím pokoji, který je nejblíže technické místnosti, mám 24°C a v dětském pokoji mám 17°C (např. po vyvětrání) s tím, že se mi pokoj nevytopí. Uvažoval jsem o přesunu termostatu do dětského pokoje, ale raději bych začal řešit regulaci pro jednotlivé místnosti. Má někdo vyzkoušené nějaké řešení pro teplovodní podlahové topení? Koukal jsem na většinu velkých obchodů s elektronikou (Alza, Mall, atd.) a většinou mají regulace pouze na klasické radiátory. Díky moc.
Odpovědět
1
2
@secuser1 Podlahové topení s TČ se normálně reguluje jen ekvitermem v TČ a nastavením průtoků. To je normální řešení. Já se Vás ptal, proč chcete zónovou regulaci a ještě ovládanou dálkově. Řeší se to zde každou chvíli. Pokud na tom trváte, tak si musíte uvědomit pár věcí. 1) v případě TČ musíte zajistit určitý minimální průtok a objem vody. V případě zonové regulace to znamená nutnost přidat do systému taktovací nádrž a další oběhové čerpadlo. Velikost je cca 20l/kW výkonu. Obvykle se používá kolem 200l. Cena s montáží co jsem viděl v diskuzích je cca 25 až 60tKč 2) zónová regulace znamená, že TČ topí přerušovaně vyšším výkonem a to znamená s horší účinností. 3) zónová regulace se dělá s drátovým nebo bezdrátovým propojením. Pokud chcete i dálkové ovládání, tak v podstatě musíte použít jen bezdrátovou verzi. V tom případě potřebujete řídící jednotku rozdělovače, termopohony pro každý okruh, bezdrátové termostaty, centrální jednotku, relé pro zapínání TČ a další. Podívejte se např. na zónovou regulaci Honeywell Evohome. Odhadem cena jen za materiál 35tKč. Takže suma sumárum. Ptal jsem se, co od toho očekáváte. Pokud stavíte např. penzion, pak to má logiku, protože potřebujete v předstihu ovládat topení. Pokud se jedná o regulaci normálního obývaného RD, tak si obvykle každý představuje, že tím ušetří. To je ale nesmysl. Jednak to znamená obrovské investiční náklady a navíc místo šetření máte vyšší provozní náklady.
Odpovědět
@zubr487 takže lepší bude mít jednu sestavu ovládanou jedním drátovým termostatem.
Odpovědět
@secuser1 ještě doplním, v případě TČ a PT není normální regulace prostorovým termostatem. To se mýlíte. To je kombinace, kterou používají jen neználci co neznají nic jiného než radiátorové topení.
Odpovědět
@zubr487 proboha co sem pořád cpete termostat. Plánujete TČ a jeho součástí je regulace. Stejně tak jsou na stránkách výrobce uvedena doporučení o zapojení systémů a regulaci. Vypínání TČ nějakým termostatem není doporučená regulace, To je nesmyslná kombinace
Odpovědět
@secuser1 na začátku píšete o čtyřech nezávislých termostatech. Představa toho, že regulujete teplotu teplovodní podlahovkou v jednotlivých místnostech dynamicky tzn. pořád jinak, různě, je lichá. Podlahovka má nějaký náběh a nějakou setrvačnost v rámci hodin. Proto se reguluje zde již několikrát popsaným způsobem, kdy nastavíte výchozí teplotu a pocitové teplo v jednotlivých místnostech regulujete na průtoku teplé vody v daném okruhu. Takto to jednou vyladíte a již na to nesaháte. Regulace tedy může být např. v obýváku 23°c, v dětských pokojích také, v ložnici 21°C atp. Ale představa toho, že kliknu na tabletu a teplotu v ložnici si jednorázově zvýším na 23°C je lichá, protože již jen ten náběh a čas změny..
Odpovědět
@secuser1 jak je řečeno řeší se to teplotním čidlem co je venku a podle venkovní teploty TC zvyšuje nebo snižuje teplotu topné vody. A poté si doladite teploty v místnostech průtokem vody. Nedává se to přes prostorové termostaty právě kvůli tomu že strašně dlouho trvá než začne teplota na to reagovat. Pokud chcete aby teplota rychle reagovala dejte radiátory. Osobně mám radiátory a kotel řízen teplotním čidlem venku (ekvitermu) a úplná spokojenost vůbec jsem se nedostal k tomu abych prostorový termostat napojil a už ho ani zapojovat nebudu. Jsem rád že jsem neposlechl švagra který mě odrazoval od toho protože mu topenář řekl že je to úplná blbost a jsou s tím jen problémy.
Odpovědět
@edison101 dobře, tak co mám prosím říct projektantovi, abych měl to PT a pocitově ovládal teplotu ve zmíněných pokojích, když se tomu neříká termostat?
Odpovědět
@secuser1 jaké čerpadlo plánujete? V sestavě budete mít nějakou regulaci. Její součástí bude externí čidlo pro měření venkovni teploty a nějaká ovládací jednotka. Tomu klidně říkejte termostat. Jednak slouží k ovládání TC. Měří venkovní teplotu a podle nastavené ekvitermni teploty ovládá topnou teplotu. Rozdíly mezi místnostmi si dorovnata regulaci průtoku na rozdělovač. Říká se tomu ekvitermni ragulace a projektant by to měl vědět včetně toho co jsem napsal
Odpovědět
@secuser1 řekněte mu že chcete řízení ekvitermní regulaci a rozdělovačem PT. A pokud na vás bude čumět co po něm chcete vyměňte projektanta.
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 7 měsících
Plánujeme TČ s podlahovým vytápěním. V obývacím pokoji bude krbová vložka. Potřeboval bych, aby v případě zatopení v krbu čidlo teploty dalo pokyn k uzavření průtoku v okruhu podlahového topení obývacího pokoje. Šlo by to takto realizovat?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stovi:

Plánujeme TČ s podlahovým vytápěním. V obývacím p…
@stovi šlo, ale nemá to význam. Pokud Vám čidlo vypne průtok, tak podlaha stejně topí dál. Navíc je příjemnější, pokud je podlaha trochu teplá. Dále funguje tzv samoregulace. Z TČ budete topit trvale nízkou oběhovou teploto. Výkon podlahovky určuje rozdíl mezi oběhovou teplotou a teplotou v interiéru. Jakmile stoupne teplota v interiéru, sníží se teplotní diference a tím úměrně i výkon PT.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@stovi šlo, ale nemá to význam. Pokud Vám čidlo v…
@zubr487 Přesně tak, obecně prostorová regulace podlahovky je blbost.
Odpovědět
Článek se načítá
Ještě bych se zeptal jaký máte názor na připojení topného žebříku v koupelně samostatně do regulátoru podlahového topení. V koupelně bude také podlahovka a jde mi jen o sušení ručníků, je mi jasné, že to ale moc hřát nebude. Neovlivnilo by toto napojení ostatní okruhy podlahového topení?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stovi:

Ještě bych se zeptal jaký máte názor na připojení…
@stovi měli jsme a úplně k ničemu. Neusuší to ani ručníky. Když žebříkový radiátor tak elektrický...
Odpovědět
Na podlahové topení mám projekt, kde projektant navrhl topné plastové trubky s kyslíkovou bariérou 18x2 a na výkresu uvedených I = 225mm bude zřejmě rozteč trubek. Projekt byl původně zpracován na plynový kondenzační kotel 12kW, rozhodli jsme se ale pro inventorové TČ 9kW z důvodu možnosti čerpání dotace. Dá se navržené podlahové topení použít i pro TČ? Tepelná ztráta domu 7,6kW.
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od stovi:

Na podlahové topení mám projekt, kde projektant n…
@stovi Ak je to novostavba tak 7,6kW je docela dosť. To už to TČ nemá moc veľkú rezervu a keď sa k tomu pridá 200L TUV... Každopádne trubky 18x2 sú zbytočne hrubé a zle sa s nimi pracuje. Obecný návrh je: pex-al-pex 16x2, rozteč 10cm do kúpelní, 15cm do obytných miestností a 20cm na menej využívané časti domu, ako je TM. Pred HS portál a francúzske okná kompenzačnú smyčku (menšia plocha pred oknom ->kratší okruh, 10cm rozteč). Pre istotu spomeniem, že k TČ sa absolútne nehodia radiátory a rebrík v kúpelni bude musieť mať el. patronu. Na tú dotáciu by som si dával taky pozor, ak je to na novostavbu, tak dotáciu bez dodatočných vecí nedostanete. Ide minimálne o systém rekuperácie a splnenie blowdoor testu. Pri ztrate 7,6kW možno budete musieť pridať aj na zateplení alebo vylepšiť okná a ich orientáciu na svetové strany.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od josefx:

@stovi Ak je to novostavba tak 7,6kW je docela do…
@josefx Jedná se o rekonstrukci starého domu, to jsem zapomněl uvést. Podlahové topení bude v celém domě, doplněné krbovou vložkou bez výměníku. S ohřevem vody budou pomáhat ještě solární kolektory, které už na domě byly instalovány dříve. Projekt na podlahové topení je součátí projektu na rekonstrukci, rozteče trubek jsou ale všude stejné. Pro představu přikládám náhled obou podlaží. Tak teď teda nevím jestli to nechat udělat podle projektu nebo jak doporučujete.
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od stovi:

@josefx Jedná se o rekonstrukci starého domu, to …
@stovi No ak "I" značí rozteč trubiek, tak všade rovnaká nie je. Miestnosť 2.06 má I = 100, to bude asi kúpelňa. Každopádne menšia rozteč nie je na škodu, ničomu to neublíži, akurát sa Vám asi pridá 1-2 okruhy na rozvádzači, ale to nie je nič hrozné. Budete PT motať sami alebo to zadáte firme? Ja som robil 165m2 svépomocí a nebolo to také hrozné. Okruhy, rozdelovač aj rozteče som si rozvrhol sám podľa obecných poznatkov. Ešte by som možno zvážil, či nedať pod linku aspoň okolo steny prívod z rozvádzaču, pretože spomínate, že je to starší dom a je otázne, ako je dobre zateplený a ako je správne spravená hydroizolácia. Aby sa nestalo, že pod kuchynskou linkou sa bude robiť pleseň kvôli tomu, že je tam zima. Čudné je, že ten, kto už si s tým "projektom" dal prácu, tak už mohol na 2 kliky v programe dať dopočítať smyčky - mali by ste vizualizáciu, ako ťahať jednotlivé okruhy. Ale to by musel doplniť fixné trasy. K tomu by sa tam zišla informácia, aké dlhé sú jednotlivé okruhy. Ak máte ešte kontakt na autora projektu, tak mu zavolajte, nech tieto informácie doplní. Nie je to žiadny nadštandard. Ak to plánujete motať sami a chcete viac info, ako to vpohode zvládnuť, tak mi kľudne napíšte SZ.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od josefx:

@stovi No ak "I" značí rozteč trubiek, tak všade …
@josefx Máte pravdu, té menší rozteče v koupelně jsem si nevšiml. PT mi bude dělat topenář, uvidím co nato ještě řekne on. Podlaha bude odizolovaná 15cm EPS s novou hydroizolací včetně podřezání zdí.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stovi:

@josefx Máte pravdu, té menší rozteče v koupelně …
@stovi běžnější je použití trubek 16x2. Podstatně důležitější je snažit se dodržet zhruba stejné délky okruhů a nepřekračovat mezní doporučené délky okruhů. Normálně by v projektu PT měly být jak rozteče, tak i délky okruhů. Za tu dobu, co se motám na tomto fóru vídávám velice často porušení těchto pravidel. To pak vede k problémům s nastavením průtoků a hlavně dosažení dostatečného průtoku. To je taková klasika, projektant nebo majitel chce ušetřit vývod na rozvaděči a tak udělá celou místnost jedním dlouhým okruhem. Jenže pak to dopadne tak, že se nedá nastavit dostatečný průtok. Pak v podstatě topí jen třeba první polovina okruhu a zbytek se jen veze. Takže sice ušetří cca 300Kč za vývod rozvaděče, ale polovina okruhu je k ničemu a navíc jsou i problémy s celkovým vyvážením. Záleží na tom, proč si projektant zvolit trubky 18x2. V tomto případě sice lze použít delší okruhy, ale pak obvykle nejde dodržet srovnatelné délky. Podívejte se do toho projektu, zda tam někde najdete délky okruhů a pokud ne, tak si to nechte doplnit. Pro trubky 16x2 by se neměly dělat okruhy delší jak cca 80m a pro 18x2 asi 90m. Dále si uvědomte, že nátoková trubka je teplejší než vratná. Běžně se tedy dělá to, že jdete nátokovou trubkou pod okna a tam namotáte spirálu s menší roztečí a pak pokračujete spirálou s normální roztečí. Vidím, že tam máte malou koupelnu. Aby šlo dodržet srovnatelnou délku, tak se obvykle udělá nátokovou trubkou nejprve koupelna a pokračujete třeba na WC a třeba chodbu. U podlahového topení je daleko důležitější dodržet uvedená pravidla, než mít špatný projekt, nemluvě o špatném provedení. Já jsem si trubky motal sám. Nic na tom není a především u některých firem to jsou ušetřené vysoké finanční částky.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@stovi běžnější je použití trubek 16x2. Podstatně…
@zubr487 v projektu délky okruhů nejsou, jen plocha, u těch dvou největších místností mi to vychází na téměř 80m, proto zřejmě zvolil trubky 18x2 , použil jsem tento kalkulátor: https://www.anhydrit-podlahy.cz/struc... Rozdíl v celkové ceně při použití trubky 18x2 není podstatný a trubkou většího průměru se asi nic nezkazí, spíš naopak ne? Jinak v podstatě co místnost to vlastní okruh. Kdybych ale udělal například koupelnu a chodbu na jeden okruh, tak se připravím o možnost regulovat průtok (teplotu v místnostech) zvlášť. Rozdělením vélké místnosti na dva okruhy by bylo řešení a daly by se použít i trubky 16x2, ale nebude pak problém s vyladěním stejnéteploty podlahy v celé místnosti?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stovi:

@zubr487 v projektu délky okruhů nejsou, jen ploc…
@stovi Na Vašem obrázku vidím, že máte plochy místností zhruba od 3.5m2 až po 17m2. Pokud nechcete mít problémy s vyladěním průtoků, tak je vhodné rozvrhnou kladení a počty okruhů tak, aby byly zhruba srovnatelné délky. To ve Vašem případě nejde dodržet, pokud plánujete jeden okruh na místnost. Osobně bych ty velké místnosti rozdělil na dva menší okruhy. S tím také souvisí z čeho budete dělat podlahu. Pokud plánujete beton, tak zřejmě musíte udělat u velkých místností dilatační dělení. V tom případě musíte rozdělit i okruhy. Pokud mají trubky procházet dilatační mezerou (třeba pode dvěřmi, tak se na trubku musí dávat ochranná hadice. Silnější trubku samozřejmě můžete použít, ale mírně naroste cena za samotné trubky a anhydrit. Mě šlo spíše o to, že je vhodnější rozdělit velké plochy na mneší. Je velice dobré pohrát si s tím, že nátoková trubka je teplejší. Např. jak zde již někdo psal, že si přívodní trubku vedete úmyslně podél zdi pod nábytkem. Podobně je vhodné dělat teplejší zony z nátokové trubky spirálou s menší roztečí pod okny, dveřmi u vchodových dveří apod. Za mě je důležitější dodržet doporučení srovnatelných délek, než mít možnost nezávislé regulace chodby a podobným vedlejších prostor.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@stovi Na Vašem obrázku vidím, že máte plochy mís…
@zubr487 Topení bude v anhydritu takže dilatace jen ve dveřích. Rozdělení velkých místností na dva okruhy mi přijde jako dobrý nápad. Jen tedy když místo trubek 18x2 s roztečí 225mm, použiju trubky 16x2 s roztečí třeba 150mm tak to ve finále vyjde ještě dráž, protože vymotám mnohem víc metrů.
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od stovi:

@zubr487 v projektu délky okruhů nejsou, jen ploc…
@stovi Cena je u trubky 18mm vyššia, horšie sa s ňou manipuluje. Inak to ničomu nevadí. Kúpelňa čisto teoreticky na jeden okruh nikdy nebude, pretože rozvádzač býva väčšinou na chodbe alebo v TM a do tej kúpelky musíte nejako prísť s trubkou. A väčšinou sa ide po chodbe. Ak teda nemáte kúpelku za stenou TM a išli by ste cez stenu. Ja som to vyriešil tak, že prívodom som išiel z chodby okolo vchodových dverí, namotal kúpelku a cestou späť som ešte spravil malú špirálu pred dverami. Týmto sa prívodom ohreje "studený" roh vchodových dverí, tou horúcejšou vodou sa ohreje kúpelka a na vratke sa kus dotopí chodba. Väčšie pokoje sa bežne motajú na viacero okruhov, mierna odlišnosť v dĺžke potrubia sa potom dá nastaviť na prietokometri v rozvádzači. Mám v dome pokoj 24m2 a je rozdelený na 3 okruhy. Kuchyňo-obývačka, ktorá má skoro 50m2 má okruhov 6. A pokoj okolo 13m2 má okruhy 2. Chodba sa vykuruje čisto prípojkami.
Odpovědět
Ty velké pokoje tedy rozdělím na dva okruhy. Dávali by jste trubky i pod vestavěnou skříň v případě že by byla u obvodové zdi? Trubky tedy ukládat spíš do spirály než do meandru že?
Odpovědět
To je dobrá připomínka. Trubka 18x2 se hůře ohyba a v případě menších ohybu hrozí zdeformovani. To souvisí i s dotazem na meandr nebo spirálou. Spirála (dvojita) má větší oblouky tak je vhodnější. Myslel jsem si že meadr udělám do koupelny směrem od sprchy a okna. Jenže vzhledem k malým roztečí to nešlo. To je i důvod proč bych radši zůstal u klasiky 16x2. Nebo použijte ohebnejsi trubky než PexAlPex. Jinak já jsem dával trubky i do vestavěné skříně. Elektrické topení se do podobných prostor nemá nebo spíše nesmí dávat. V případě teplovodního to ničemu nevadí a naopak je výhodou, že snížíte pravděpodobnost plisni
Odpovědět
Jáká je prosím minimální tloušťka EPS pro přichycení trubky? Jde mi o druhé podlaží nad vytápěným prostorem. Skladbu jsem uvažoval 30mm Isover N, EPS 150S v minimální potřebné tloušťce, PE fólie s rastrem, trubky 16x2 přichycené k EPS a zalité 60mm anhydritu.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od stovi:

Jáká je prosím minimální tloušťka EPS pro přichyc…
@stovi zhruba 4cm a anhydrit stačí 5cm
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?