Nízkoenergetický dům zateplovat - ano či ne

Mám dotaz týkající se zateplení RD. Mám novostavbu RD (nízkoenergetický dům) postavený z cihel HELUZ PLUS 44. Můj dotaz zní, zda je u takového domu nutnost zateplovat, popř. čím? Pokud budu chtít zateplit polystyrenem, jakou minimální šířku musí mít, aby byl rosný bod v izolantu? Je vůbec doporučováno zateplování polystyren vzhledem k uzavření domu (horší propustnosti vodních par) a nízké životnosti? V případě, že budu chtít použít lehčenou případně tepelněizolační omítku jakou min tloušťku musí omítka mít? Popř. jakou omítku (typ, dodavatele) doporučujete? V případě, že bych se rozhodla nezateplovat, stačí takový dům pouze zastěrkovat a aplikovat dekorativní omítku nebo zdivo naomítat hrubou omítkou (srovnání nerovností) a následně dekorativní omítkou? Je nějaká jiná možnost, jak vyřešit vnější úpravu domu? Předem děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Odpovědět
1
2
To mě taky zajímá, my teda navíc budeme mít odvětrávanou fasádu na roštu. Ještě nestavíme, zvažujeme Porotherm a zda 44 zdivo nebo 25 zdivo a k tomu vatu 20cm. Tak snad sem někdo poradí. Známý má cihlu 44 a na ní má tu termo omítku 4 cm říkal, prý je to ale asi zbytečné, nějaký extra efekt to nemá. Já taky řeším když se už nezateplí, jak se pak řeší případné tepelné mosty.
Odpovědět
@lenapas sice vaše otázky nezodpovím, ale položím vám novou.... když uzavřu dům tím polystyrenem a zhorším propustnost vodních par, jaká byla propustnost vodních par bez polystyrenu?
Odpovědět
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Profilova fotka
Příspěvek byl smazán adminem, protože nesplňoval Pravidla přispívání do fóra.
Mám Ytong Lambda 450mm a nezateploval jsem. Na Ytong rovnou doporučenou fasádu Ytongem a to SAKRET na porobeton (paropropustná). Jedna vrstva - perlinka - druhá vrstva. Na to pak silikon-silikátovou finálku. Ohledně té tepelněizolační omítky, mi i přímo z Ytongu dva lidi nezávisle na sobě řekli nepřímo, že to oproti "běžné" omítce žádný rozdíl není. Ale tato tepelněizolační omítka stojí nesmyslně mnohem více peněz. V takto tlusté cihle 450mm, která má sama o sobě dobré tepelnéizolační vlastnosti, tak vrstvička termoizol. 4mm omítky navíc už nic nevylepší.. Ale samozřejmě je na každém, jaký systém cihla vs. EPS vs. typ omítky zvolí :)
Odpovědět
44 cihlu by nemělo být třeba zateplovat. Zaleží ale na kvalitě provedení. Běžný český zedník to dokáže zprasit tak, že izolační schopnost odpovídá pětadvacítce cihle. Pak je zateplení potřeba.
Odpovědět
No 44 bych doporučil preventivně zateplit jenom z důvodů tepelných mostů a nedokonalosti provedení stavby. čím zateplit je na vás, nejlacinější je polystyren ale existují kvalitnější materiály. Základ je aby to celé bylo ETICS což je systém od jednoho výrobce.
Odpovědět
Zde, pokud bych o zateplení uvažoval, tak jen z toho důvodu, aby se částečně eliminovalo to, že je to postaveno z objektivně toho nejblbějšího materiálu co trh nabízí, tak aby se alespoň částečně eliminovaly tep. mosty, na to stačí fasádní polystyren od 100 nahoru - kvůli požadavku rosného bodu v izolantu (pro 100 vychází pak součinitel prostupu tepla bez omítek 0,15W/m2K, 150 - 0,13W/m2K) ale to už máte zeď tlustou přes půl metru, masakr... Nicméně jde o celkovou koncepci domu, jaké jsou ostatní skladby, okna a dveře, čím se tam bude topit.. Těžko takhle od pasu radit, vše má své pro proti..
Odpovědět
@radim83 @lenapas Bez zateplení = propustnost vodních par limituje k nule Se zateplením = to samé Takže je to úplně jedno. Prosím zapomeňte lidi na to, že by stěna propouštěla nějakou páru. Je to nesmysl, lidová legenda a mýtus. Jinak jenom cihla 44 je málo. Doporučuji zateplit. Zkuste si zjistit co je to nízkoenergetický dům. Spousta lidí si myslí, že ho mají, ale v 99% případů to tak není.
Odpovědět
@travas je pak kvůli tepelným mostum lepší řešit i miako strop od Porothermu? Nebo můžeme dát třeba spiroll a nevadí to? Ještě nás napadlo tu 44 cihlu vysypat prostyrenem, zda by to byla alternativa zateplení a mohlo to pomoct? Případně kdyby se na tu 44 dávala vata, tak jaká tloušťka je potřeba? Díky moc
Odpovědět
@llama no ale jak to zpraseni pak poznat 😂
Odpovědět
@jajinka121 Termokamera 8-)
Odpovědět
Článek se načítá
@jajinka121 nejsem odborník, jen předávám informaci, kterou jsem dostala od stavaře, který na tohle téma dělal nějakou výzkumnou práci. Podle něj je takhle zprasených minimálně 80% staveb z cihlovzduchu. On je to totiž materiál, ze kterého "umí stavět každej", jenže prakticky nikdo nestaví podle specifikací výrobce, všechno jsou to "osvědčené postupy", které si zedníci předávají mezi sebou. Za mě raději tenkou cihlu a zateplit pořádně. To je výrazně blbuvzdornější. Ideálně oddělit úplně nosnou a izolační funkci, takže například VPC 17,5 a dejme tomu 20 polyš (to vám spočítá projektant). Vysypat cihlu polyšem neřeší nic, ty tepelné mosty jsou ve spárách mezi cihlami, v překladech, věnci... Navíc si nedovedete představit, jakej je z toho bordel. Do cihly dostanete v ideálním případě půlku, zbytek se rozletí po okoli. Sousedi by vám poděkovali, až budou mít na zahradách a v barácích závěje drceného polyše.
Odpovědět
@dawerius já právě už dřívě na internetu četl, že těch vodních par projde jen pár jednotek procent, takže v podstatě zanedbatelné množství, čemuž věřím. Jen jsem chtěl, aby se nad tím i tazatelka zamyslela. Já zateplil a zateplil bych příště zase a zase.
Odpovědět
Profilova fotka
@jajinka121 píšete že máte dům už postavený z Heluz plus 44, není mi jasné, jak by jste to dodatečně chtěla vysypat polystyrénem. Ohledně stropu, tak je úplně jedno jestli máte miako o porothermu, miako od heluzu a nebo spiroly. Jde o detail po obvodu domu. Z vnější strany směrem do domu bych to uvedl takto: Věncovka (příčkovka jako bednění), polystyren v tloušce dle projektu a pak k tomu navazuje věnec, který je součástí stropu. Tím zamezíte tepelný most. Když už se ale pouštím do debaty, tak se přece jenom chci zeptat.. jak vás napadlo dělat cihlu 44cm a pak přemýšlet, že budu ještě zateplovat ? Dokážete si představit jaký je to ekonomický nesmysl ? Když už jen cihlu, tak Heluz family a nebo Porotherm EKO +. Poslední co bych k tomu řekl je to, že pokud máte stavbu udělanou tak, jak by se cihla 44cm dělat měla a to, že máte podchycené tepelné mosty kolem oken, kolem překladů. Dále odizolování soklovým polyšem základy a min. první šár zdiva (44cm založená na užší cihle s vatou a nebo polyšem uvnitř) atd atd atd.. tak bych nezateploval. Hodně ale záleží jaké máte vytápění. Pokud vytápíte elektrokotlem tak jako si ostatní myslí, že ušetří, když si k tomu koupí krb za 100 000kč, tak radši zateplit, elektrokotel vás pak sežere zaživa :). Pokud máte tepelné čerpadlo a nebo kondenz plyn, tak se obávám, že investice do zateplení by byla těžko návratná vůči levnějšímu vytápění. Jo a nejsem žádnej, že bych něco odsuzoval, ale jsem z oboru a pár staveb mám za sebou. Různé konstrukce, zateplené, bez zateplení, podkroví, plné patro..nadkrokevní izolace atd. :) Stavbě zdar.
Odpovědět
Profilova fotka
Spojily se mi některé odpovědi do sebe, tak jsem špatně označil jméno. Ohledně toho zateplování, tak je důležité to propočítat a brát v úvahu i zateplené stropu a podlahy. Plus zakomponovat zdroj vytápění. @jajinka121 předpokládám, že vy jste ještě nezačali stavět a proto chcete vysypat cihly polystyrénem.
Odpovědět
@radim83 přesně tak, propustnost pro vodní páry je nesmysl. Kdyby byl materiál propustný pro vodní pary, tak by byl propustný i pro vzduch, tím padem by skrz něj "profukovalo" a neizoloval by (zjednodušeně řečeno).
Odpovědět
@slamer ano, chceme začít na jaře. Já se sem jen přidala do diskuze s dotazem.
Odpovědět
@slamer jinak máme v plánu krb s akumulacni nádrži a k tomu do zálohy asi plyn, máme ho na pozemek privedeny, ale ještě jsme to vice neřešili a nepočítalo co vyjde nejlíp. Dům bude 120m2 s podkrovím.
Odpovědět
@lisakstavitel no ale ta to vidí až je to hotovo a pak už s tím asi nic neuděláme 😂 jedině v případě nějaké hrůzy to pak teda zateplit.
Odpovědět
@jajinka121 Pokud bude dodržena projektová dokumentace (prováděcí), která bude řešit veškeré tep. mosty u konstrukce jednovrstvé skladby, tak je 44 asi ok. Vysypat polystyrenem je blbost. Krb jako primární zdroj tepla je otročina (můj pohled). Pokud máte plyn tak asi ten plyn -> kotel -> podlahove topeni.
Odpovědět
@lisakstavitel vzhledem k cenám plynu a elektřiny je nechceme jako primární zdroj. Proto ke krbu ta akumulacka. Plyn máme v domě nyní a platíme přes 30000 Kč ročně.
Odpovědět
@jajinka121 Rozumím, je však třeba aby jste si to nechali propočítat dle TZ. Poté se dá zjistit např. do detailu měsíční náklad jednotlivých řešení + porovnání pořizovacích nákladů. Zároveň je třeba řešit ohřev teplé vody ;-)
Odpovědět
Profilova fotka
@jajinka121 máte pěknou představu, ale žijete v domě kde se primárně topí dřevem ? Já teda ano. Máme starý dům, kde je kotelna na dřevo. Dřevo jezdíme kácet do lesa, uskladňujeme na dvoře. Štípeme, řežeme. Do kotelny se musí navážet s předstihem, aby bylo dřevo suché. Je to krásná otročina. Nemusím ani chodit do posilovny. Nejlepší je ráno zatápět, odpoledne po práci zatápět, večer přikládat, v noci přikládat. To člověk pak nic jinýho ani nedělá. Všude bordel. Hlavně v dnešní době si všeci cpou krb do obyváku. Krásny. Na fotce užasný :D. Ale jako primár je to hnus, kterej šíří jen prach a bordel. Já jsem klidně pro krb v obyváku, ale jen teplovzduch na semtam zatopení. Za pár let vás to přestane bavit a nebudete stíhat natápět velkou akumulačku, kterou potřebujete pro krb. V ní budete mít elektro patrony, který si pak vezmou svoje.. Pokud si budete stavět nový dům, tak ta energetická náročnost už není taková jako u starých domů. Pokud provedete zateplení tak jak se má, tak 30 tis za plyn platit nebudete.
Odpovědět
Profilova fotka
@slamer my máme barák kde vytápíme 200 m2 + ohřev vody na plyn, přes léto máme na vodu kolektory a platíme za rok cca kolem 12000 za plyn. Máme zateplené, okna trojskla.
Odpovědět
Profilova fotka
Manžel montuje jako instalatér krby napojené na UT, ale většinou mají i druhý zdroj vytápění, lidi jsou většinou nadšení první rok, je to pro ně neco nového, další rok už topí míň a míň až nakonec v krbu topí minimálně, zjistí že je jednodušší otočit termostatem, ten binec a prašnost z toho topení prostě je, někdy se stane že třeba při špatném tlaku vzduchu může vám krb vyčoudit barák. Topení v krbu nebo kamnech bych měla v každém případě jen jako "rezervu" např. delší výpadek druhého hlavního zdroje, elektriky, dnes je všechno na čerpadla a ta bez elektriky nejedou, takže pak to špatné není jako "nouzové východisko", popřípadě si párkrát do roka udělat "atmosféru".
Odpovědět
@slamer proto ta akumulačka, abysme nemuseli 5x denně přikládat. Těch 1000 litrů akumulačky by se mělo za 5 hodin nahřát a vydržet asi 24 hodin topit. Určitě bych nechtěla jen klasika kotel a pořád chodit přikládat a přijíždět do studeného domu. Navíc máme technickou místnost a krb se zadním přikládáním z ní, tím předpokládáme eliminaci nepořádku a kouře v obýváku. @alinka1234 musíme to nechat ještě spočítat, ač 12000 je super. Dělá manžel k tomu lidem i tu akumulačku? Bez ní by mě to nebavilo, to už je o opravdu častém přiložení.
Odpovědět
@jajinka121 Z čeho stavět obvodové zdivo se na forech objektivní odpovědi nedočkáte. Ono řešit zdivo není na prvním místě daleko horší ohledně TZ objektu jsou 1) stavební otvory a jejich výplně a detaily 2) podlaha ( izolace pod stavbou) 3) stropy až potom někde obvodové zdivo pro které se budete muset rozhodnou jen a jen sami co je pro vás nejpřijatelnější.
Odpovědět
Profilova fotka
@jajinka121 1000l akumulacka se natopi za 5 hodin a vydrzi 24h - to je sice krasne ale znamena to ze musite denne 5 hodin topit naplno. coz znamena treba od 16 do 21 se kazdy den motat kolem kotle.
Odpovědět
@lisakstavitel jenže kdo má dneska na běžný barák (ne pasiv) prováděcí dokumentaci? Obecně panující názor je ten, že prováděčka je vyhazování peněz, protože firmy přece vědí, jak to postavit, mají s tím zkušenost... výsledek viz výše.
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?