Starší rodinný dom - zatepliť?

3. srp 202080

Zdravím, plánujeme obnovu fasády a rozhodujeme sa, či zatepliť a ak áno, čím.
Ak zatepliť, tak cieľ je zatepliť takým materiálom a s takou hrúbkou, aby sme sa vyhli zrážaniu vlhkosti v stene, prípadným plesniam a pod. a aby sme dosiahli nejakú rozumnú úsporu na vykurovaní. Nerozumiem sa do týchto vecí, čo som sa však dočítal, tak vraj platí, že "dom nedýcha"...

Obvodové múry sú hrubé 44 cm, materiál je dierovaná tehla, rok stavby 1975, na fasáde je zväčša brizolit, na 2 múroch je mozaika.
Skoro celý dom je podpivničený - treba odkopať sokel a zatepliť aj ten?
Dom je poschodový, má plochú strechu, ktorú plánujeme zatepliť.
Okná máme vymenené (trojsklo, neboli robené "na pásky" ) a boli montované v polohe cca 7-10 cm od okraja múru, vtedy (pred 4 rokmi) sme si mysleli, že zatepľovať nebudeme... Podľa hrúbky zateplenia by sme možno okná demontovali a osadili ich až na kraj múru, aby sme ich nemali osadené príliš hlboko.
Kúrenie máme na plynový kotol a nechali sme si liatinové radiátory, zároveň cca na prízemí v strede domu máme veľkú kachľovú pec. Spotrebu plynu za minulý rok sme mali 12000 kWh, náklady na plyn máme mesačne 55 € (posledná zima bola dosť mierna a podľa toho sa nám nastavili preddavkové platby). Plocha domu aj s pivnicou cca 250 m2.

Čo sa týka nákladov na zateplenie, je mi jasné, že polystyrén oproti minerálnej vlne je lacnejší (o koľko?) a že ho na dosiahnutie rovnakého výsledku treba menej (tenší) ako vlny...

Otázka teda je, či by ste vôbec zatepľovali a ak áno, aké zateplenie by ste volili, aký materiál, akej hrúbky a prečo? Nie som si istý, či by pri našich nákladoch na kúrenie zateplenie malo nejakú rozumnú návratnosť.

Fasádu chceme obnoviť tak či tak, namiesto brizolizu by sme chceli mať niečo hladšie.
Je otázne, či obnova fasády bez zateplenia nebude stáť rovnako ako zateplenie, lebo aj taký názor som už počul.

Prosím, ak sa niekto vyzná, poraďte.

  • Oslovte energetickeho poradce, at vam to spocita.
    Aktualne zateplujeme fasadu naseho domu z plynosilikatu, r. cca 1990. Davame 15 cm vaty, tepelne cerpadlo 9 kW.

  • @pepe2144  Zateplení pomocí EPS + stěrková fasáda s perlinkou Vás obvykle vyjde levněji a snáze seženete firmu. Takže otázka návratnosti je zbytečná. Poptejte si firmy a uvidíte sami.
    Pokud si změříte plochu, kterou chcete zateplit, mohu Vám spočítat úspory pro různé síly zateplení.
    Volba EPS nebo minerál. Ceny si snadno zjistíte na internetu. S minerálem se pracuje hůře. Je proto dražší i práce. Zásadní je, zda máte dobře fungující hydroizolaci a nedochází ke vzlínání vlhkosti. V tom případě není vhodné žádné zateplení a pokud je to na hranici, tak radši minerál.
    Žádný dům nemá plíce, takže nedýchá. To je jen hospodská povídačka. Jedná se jen o paropropustnost, ale prakticky veškerá výměna vzduchu se děje větráním.
    Zateplení soklu je na Vás a záleží to na využití sklepa.

  • @zubr487  Plochu stien planujem zmerať, napíšem vám sem, ako to vychádza.
    Ide nám aj o vzhľad domu, lebo už teraz sú obvodové steny pomerne hrubé. Príliš tenké (sused dal 3 cm EPS a podľa jeho názoru to stačí, ach) zateplenie typu 3 cm dávať určite nechceme, lebo z toho už vopred vidím problémy s kondenzáciou pary.

    Pisal som aj Baumitu, tam nám spravili tepelnotechnický výpočet a odporučili nám toto:
    16 cm biely EPS
    alebo
    14 cm šedý EPS
    alebo
    18 cm minerálna vlna

    Oni ale vychádzali z hrúbky obvodovej steny 37,5 cm, lebo že keď som uviedol 44 cm dierovanú tehlu a rok výstavby 1975, takto im to vychádza.
    Mne sa tieto hrúbky zdajú až príliš. Jasné, že z pohľadu tepelných strát je čím hrubšie, tým lepšie, ale predsa len, nechceme bývať obklopení hradnymi stenami.

    V zime vetráme "krátko a intenzívne" ráno a večer, mame merače vlhkosti, relatívna vlhkosť nedosahuje 60%.
    V lete vetráme prakticky neustále.

    Pivnicu využívame ako sklad, je v nej aj garáž, ale autom tam neparkujeme. Vykurovaná nie je.

    Pre lepšiu predstavu viď fotky.

  • Sponzor fóra
  • @pepe2144  Z hlediska kondenzace je to jednoduše tak, že čím kvalitnější materiál z hlediska tepelného odporu chcete zateplovat, tím silnější izolaci musíte použít, protože jinak bude docházet ke kondenzaci ve zdivu. Ve Vašem případě děrovaná cihla zřejmě neznamená voštinové cihly se slušnou tepelnou izolací. Tepelný odpor tedy nebude žádná sláva, takže je to spíše o nalezení vhodných kompromisů. My máme podobnou pikslu, kterou se nyní taky chystáme zateplit. Problém jsou různé římsy, balkony, ten přesah s okapem, jak ukotvit anténu a žebřík aby nedocházelo k tepelným mostům. Měli by jste zateplit i atiku z vnitřní strany atd. Máme i podobný cihlový obklad soklu. Ten nebudeme zateplovat, protože se to nevyplatí. Bylo by vhodné uvést i konkrétní typ cihel. Pak Vám mohu spočítat i bilanci kondenzace. Osobně si myslím, že není problém i ty 3cm, ale pokud máte místo, dejte min 10cm izolace.

  • @zubr487  Našiel som starú tehlu z tých, ktoré boli použité pri stavbe domu, jej rozmery sú 29x14x10 cm (viď foto).

    Máme veľa tepelných mostov, nad oknami sú betónové preklady, kde ako izolant (?) bol použitý heraklit. Nad niektorými oknami sú v prekladoch prázdne dutiny, v ktorých boli v minulosti zabudované staré drevené rolety, ktoré sme pri výmene okien vybrali a tie diery boli vyplnené izolačnou vlnou. Takže pri prípadnom zateplení sa určite nevyhneme tomu, že nejaké tepelné mosty zostanú...

    Vypočítal som plochu obvodových stien, kde mi bez sokla vyšlo cca 305 m2 a so soklom cca 390 m2.
    Ak by ste vedeli vyrátať bilanciu kondenzácie alebo aj približné náklady na zateplenie napr. s 5-10 cm EPS, bolo by to super.

    Aj ja som rozmýšľal, ako by sa v prípade zateplenia riešilo "vysunutie" časti strechy pri žľaboch, strechári poslali na obhliadku strechy pre jej zateplenie človeka, ktorý mi to nevedel ozrejmiť, ja si myslím, že by sa tam dal nejaký hrubší plech na konzolách, čo sú potom ďalšie tepelné mosty...

  • @pepe2144  Zkoušel jsem najít parametry Vámi uvedené cihly, ale nenašel jsem podobný typ. Vycházel jsem proto z podobné cihly, kde jsem počítal s optimistickou tepelnou vodivostí 0.55W/mK. Z hlediska bilance vodní páry je to v pohodě i pro zateplení 3cm EPS. Protokol máte v IP. Tepelné ztráty obvodovou stěnou jsem tedy počítal pro 305m2 a teplé klimatické pásmo neboli výpočtová venkovní teplota -12st a interní teplota 20st. V tom případě vychází ztráty obvodovou stěnou takto:
    Bez zateplení - 9.9kWh
    +3cm EPS - 5.6kWh
    +5cm EPS - 4.4kWh
    +10cm EPS - 2.8kWh
    +12cm EPS - 2.4kWh
    +15cm EPS - 2.0kWh
    Jak vidíte, tak nejprve klesají ztráty velice rychle. Od cca 10cm je již pokles méně výrazný. Cena EPS v celkových nákladech nehraje moc roli, tak se řiďte spíše prostorovými možnostmi. Snažil bych se použít min 10 cm bílého EPS. Šedý EPS má vyšší paropropustnost a zhruba 1.2x lepší izolaci, takže stačí tenčí vrstva. Z hlediska paropropustnosti je na tom nejlépe minerální izolace, pak šedý EPS a nakonec bílý EPS. Jenže cena a pracnost je v opačném pořadí. To si musíte rozhodout sami.
    Já jsem počítal spíše optimistické parametry, navíc tam budete mít hodně tepelných mostů. Proto budou původní ztráty spíše vyšší. I s optimistickoou hodnotou je rozdíl v TZ cca 7kW pro zateplení 10 cm EPS. Vámi udávaná spotřeba 12MWh je docela nízká. To neodpovídá typu Vašeho domu. Tady bych spíše očekával spotřebu kolem 30 MWh. Vy topíte často v dřevem ? Proto nejde spočítat možné úspory.
    Cenu zateplení nevím. Musíte poptat okolní firmy,

  • @zubr487 Ďakujem velice pekne za námahu a výpočet!
    Po tomto výpočte poškuľujem po 10 cm bielom EPS alebo o trochu tenšom sivom. A možno ani nie tenší, lebo teraz pozerám ceny a rozdiel nie je až taký obrovský. Pri 300 m2 (rátam zjednodušene, balenia pri 10 cm hrúbke sú na 3 m2) vychádza sivý Isover GreyWall 10 cm (iba polystyrén bez ostatného potrebného materiálu) cca 1600 €(?). V porovnaní s týmto sivým, biely vychádza na cca 1300 €.

    Čo sa týka spotreby plynu, ak by sme kúrili primárne radiátormi (plynový kotol), spotreba by určite bola cca tak, ako píšete, my ale kúrime kachľovou pecou (bez výmenníka, len klasika), jej výkon nedokážem odhadnúť. Za zimu spotrebujeme 5-6 m3 tvrdého dreva.

    Ešte ma zaujíma Vás názor na riešenie vonkajších žalúzií, lebo aj tie zrejme budeme dávať. Ich horné púzdro skryť na úrovni prekladu alebo radšej nechať v rámci okenného otvoru? Tepelný most by asi nebol zanedbateľný...

  • @pepe2144  To jsem již psal, že cena EPS není podstatná položka. V podobných domech jsou často problémy s tepelnými mosty. To se týká i těch překladů. Nevím jak to tam máte a jakou máte představu, ale téměř určitě bude původní prostor nevyhovující a bude tvořit tepelný most. Nejde ani tak o zvýšené ztráty, ale v místech tepelných mostů dochází ke kondenzaci vlhkosti.

Přidej příspěvek

    Nenašli jste co jste hledali?

    Hledat pouze v názvech témat
    Články od našich partnerů
    Na co nezapomenout při stavbě plotu
    Jak zajistit doma čerstvý vzduch i optimální vlhkost po celý rok?
    Tepelná čerpadla BOSCH lákají nízkými náklady a snadnou obsluhou
    Archiv článků od partnerů