Zatepleni vatou nebo polystyren?

19. bře 2020290

Zdravim, chystame se zateplovat dum jen jsme na vazkach a nevime zda zvolit vatu ci polystyren. Co je podle vas nejlepsi a v jakou tloustku jste zvolily pri zatepleni? Moc vam dekuji za vsechny nazory 😁

  • Nevim jak u vas, ale my jsme na k zatepleni museli mit ohlasku. Takze jsme potrebovali PENB, pozarni zpravu a projektovou dokumentaci. Vybrali jsme vatu a energeticky specialista nam navrhl tloustku izolantu podle vypoctu.

  • @jana0009  Primární rozhodování se musí podřídit typu a stavu zdiva.
    - Pokud se jedná o zdivo s velkým tepelněizolačním odporem, je vhodnější minerál a paropropustná omítka. Důvodem je to že by mohlo docházet ke kondenzaci ve zdivu. Pokud se zatepluje zdivo s horším tepelněizolačním odporem, ke kondenzaci bude docházet v izolaci a to ničemu nevadí. Prostě síla izolace musí být tak velká, aby hranice kondenzace byla zaručeně v izolaci. Je tedy nutné znát typ zdiva.
    - Pokud není ideální hydroizolace a dochází ke vzlínání vlhkosti do zdiva, pak Nesmíte použít EPS.
    Pokud se jedná o novostavbu, suché zdivo a dostatečná síla izolace, je vhodnější EPS. Je levnější a lépe se s ním pracuje.

  • @zubr487  Prosím o radu. Novostavba z VPC š. 250 mm, v projektu je zateplení 20 cm vaty. Prý lze nahradit 15 cm polystyrenem, který je levnější. Díky.

  • Sponzor fóra
  • @dagkama  EPS vám sníží akustické vlastnosti VPC až o 4 dB. Na tomto nešetřete a připlaťte si raději za vatu.

  • @dagkama VPC mají samy o sobě vysokou tepelnou vodivost. Izolační vlastnost určuje prakticky jen izolace, takže určitě bych nešel pod 20cm EPS nebo minerálu a klidně bych použil 25cm. Minerál má lepší akustické vlastnosti, to je pravda. Možná je to i důvod, proč Vám to projektant navrhl. Pokud ale nestavíte na rušné ulici, použil bych EPS. Jednak je levnější a lépe se s ním pracuje, Z hlediska tepelné izolace je ale prakticky jedno, zda použijete EPS mebo minerál. Mají prakticky shodné součinitele tepelné vodivosti. Pokud Vám jde o cenu, tak by mě zajímalo, proč máte 25cm VPC. Běžně se staví z cihel 17.5cm.

  • @zubr487  Spíš to bude 24 cm, nikoliv 25 cm. Nicméně mě v několika projektech běžných domů tato tloušťka překvapila. Obvyklým argumentem bylo, že projektant nevěří statice těch tenkých cihel. Pak se většinou ukázalo, že projektant VPC nezná. Být investorem, pošlu projekt či dotaz přímo výrobci VPC (spíš Kalksandstein než KM Beta), jestli to není předimenzováno.

  • @lukoid  Souhlas. Cenový rozdíl mezi 24cm a 17.5 cm je dost zásadní, nemluvě o váze. Použití tenkovrstvé 17.5 cm stěny je podmíněné zajištěním boční tuhosti. Takže buď monolitický strop nebo nosné příčky. Prostě projektant, co to nezná, tak pro jistotu volí 25cm.

  • @lukoid  Máte pravdu SENDWIX 16 DF-LDE má rozměry 498x240x248, takže šířka zdi je skutečně 24 cm. Hmotnost je 36,5 kg. Navrhl to pan architekt a já jsem to z neznalosti nerozporovala, jen jsem důvěřovala.

  • @zubr487  Máte pravdu, tepelná vodivost je u EPS a vaty stejná, na rušné ulici nestavím, jen mi stavební firma tvrdí, že stačí EPS 140.

  • @lukoid  Máte pravdu SENDWIX 16 DF-LDE má rozměry 498x240x248, takže šířka zdi je skutečně 24 cm. Hmotnost je 36,5 kg. Navrhl to pan architekt a já jsem to z neznalosti nerozporovala, jen jsem důvěřovala.

  • @lukoid  zarazilo mě, že mluvíš o tom, že polystyren zhorší akustiku VPC. Jak je to možný? Spíš bych čekala větu, že vata akustiku zlepší, ale jak je možný zhoršení těch podmínek EPS? Nejsem urejpaná, jen zvědavá 🙂

  • @xhex  Pokud nemáte nějaké závažné problémy s okolním ruchem, tak použijte EPS s minimální sílou 20cm. Stavební firma, která Vám radí 14cm Vám nebude platit účty za topení. Pokud uvedete plochu obvodových stěn, tak Vám spočítám jaké budou rozdíly v TZ.

  • @zubr487  to je asi zpráva pro @dagkama , my už máme zatepleno 🙂

  • @xhex  Velice laicky: EPS při určitých frekvencích nárazu zvukové vlny vibruje a tyto vibrace přenáší do zdiva, jedná se o tzv. rezonanční kmitočet. Vlivem těch vibrací dochází k pronikání hluku do interiéru více, než kdyby ten hluk narážel přímo do zdiva a došlo by spíš k jeho odražení - tedy tak jsem to nějak pochopil. Před cca rokem jsem koukal na přednášku od Knaufu, kde to tam nějakým způsobem vysvětlovali. Našel jsem ještě jeden článek, v obrázku posílám výňatek, ze kterého by to snad mohlo být zřejmé, hlavně z toho grafu. Jinak je to měřeno na izolaci tl. 15 cm - obávám se, že u silnější izolace to bude ještě horší, ale to se jen domnívám.

  • @lukoid  díky za info. Tohle by mě nikdy nenapadlo, ani jsem o tom nikde nečetla zmínku. No co se dá dělat, je nalepenej polystyren a beztak jsem paranoidní od tý doby cos mi řekl, že mi akustiku zhorší i předsazená montáž oken...

  • Sponzor fóra
  • @xhex  Projektanti akustiku moc neřeší, max. v podlaze kročejovkou. Ale tyto podstatné detaily, které nejsou úplně nové (posledních min. 6 let známo), v rámci projektu nezkoumají, protože jde primární o tepelnou izolaci, ne hluku. Nemít zkušenost, vůbec by mě to také nenapadlo, ale protože se po tom pídím už nějakou dobu, stále nacházím různá překvapení, o nichž se obecně ví, ale jak to není požadavkem či trendem, tak to spadne do ignorace. A jsi opravdu paranoidní, nebo to už máš také ověřené?

  • @zubr487  Plocha obvodových stěn je 110 m2 /počítáno od ZD/. Díky D.

  • @dagkama  Tepelná ztráta obvodových zdí pro 110m2, střední teplotní oblast a průměrnou vnitřní teplotu 20°C vychází pro různé izolace takto.
    250 mm EPS U= 0.14 W/m2K TZ = 508W
    200 mm EPS U= 0.17 W/m2K TZ = 617W
    140 mm EPS U= 0.23 W/m2K TZ = 835W
    V případě 200mm a 140mm a elektrickém topení to znamená cenový rozdíl kolem 1500Kč/rok

  • @zubr487  Moc děkuji za odpověď.

  • @zubr487
    200VPC km beta sendwix + 250 mm EPS U= 0.14 W/m2K TZ = 508W
    jde z toho vypočítat částečně roční potřeba tepla na vytápění?
    počítám 200mm polyšu do podlahy.
    Dům: 12x8,5, jedno patro
    díky za odpověď

  • @josephporta  To je málo informací a především neuvádíte čím chcete topit. Podle uvedených rozměrů a pokud neošidíte izolace ostatních ochlazovaných ploch se dostanete na celkové TZ kolem 3.5kWh.
    Odhad nákladů si můžete spočítal taklkulačkou zde:
    https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a-vypocty/138-porovnani-nakladu-na-vytapeni-teplou-vodu-a-elektrickou-energii-tzb-info
    Pro střední klimatické pásmo, tři lidi s normovanou spotřebou TUV vychází při současných cenách náklady
    Jen elektro 31800Kč
    TČ vzduch-voda 23300Kč

  • @zubr487  Díky za odpověď.
    Chtěl jsem elektrokotel k podlahovce instalovaný co Nilan Compact.
    Ale projektant tvdí, že je špatná verze stavebního zákonu a s vytápěním elektřinou by nevyšlo PENB, takže musíme mít TČ. Plyn není na místě stavby a krb nebude.
    Ještě chci instalovat na střechu FVE
    Jsme dva a máme dvě děti 10km od Brna
    Čtu kde co můžu, nevím jestli Ytong YQ 450 a nebo něco jiného. A padl mě do oka VPC KM Beta Sendwix.

  • @josephporta  Je to tak, dle nových zákonů nemůžete topit a ohřívat TUV jen elektřinou. Sice to vypadá, že topení TČ je nenávratná investice. Jenže pokud si spočítáte všechny varianty, tak zjistíte, že TČ Vám zajistí nejnižší provozní náklady a investiční náklady jsou srovnatelné jako ostatní varianty. V tom případě je ale vhodnější ohřívat TUV přímo TČ. Místo NilanCompact radši použijte klasickou pasivní rekuperaci. FVE se Vám v žádném případě nevyplatí. Ono je to na hranici i s dotací a to se počítá cena elektřiny 5kč/kWh. Vy budete mít sazbu D57d, takže cena cca 3Kč/kWh. Navíc FVE je především pro ohřev TUV. S TČ máte ohřev TUV za 1kč/kWh
    Stavba z VPC má nejlepší akumulační schopnost. Nezapomeňte ale na jeden problém. Musíte nějak zajistit eliminaci tepelného mostu v patě zdiva. Jsou v podstatě tři možnosti
    1) základová deska na XPS nebo sklu. Je to nejdražší varianta
    2) pro první dva šáry použijete cihly systémové cihly s vyšším izolačním odporem. Ty cihly jsou ale taky dost trahé
    3) první dva šáry postavíte s pevnějšího YTONGU

  • @zubr487  my máme VPC id kalksandstein zalozeny na 1 šáru jejich iso bloků o výšce 12,5 cm. jenže řeším že nám chybí izo bloky jako podklad pod dveře do pouzdra a budeme ještě podezdívat schodiště a betonovat základ pod krbovou vložku, tak zda to už dát rovnou na základovou desku? Psala jsem do stavebnin zda by šlo koupit jen těch pár ks ytong statik a dát to na ně, ale asi to nevedou. pak jsem našla nějaký článek že uvnitř stavby někdo neřešil vůbec a zakládal všechny příčky vpc rovnou na zákl. desku....tak jestli to zbytečně řeším u takových kousků?

  • @jajinka121  pokud to nejsou nosné příčky, tak použijte normální Ytong. Podobně i pod dveře, schodiště apod. Ten Ytong má lepší tepelnou izolaci a je levnější.

  • @zubr487  Místo Compactu, se podívám po něčem jiném. On má aktivní i pasivní rekuperaci + klimatizaci.
    S tou FVe si to ještě rozmyslím.
    Hrubou stavbu necháme od základů po střechu firmu, tak snad bude vědt co a jak.
    Kolik se tak dává k TČ nádrž TUV? 200, 300, nebo 500L?
    Nebo to vypočítá projektant z projektu?

  • @josephporta  NilanCompact je aktivní rekuperace s ohřevem TUV, která umí trochu topit a trochu chladit. Nic z toho ale neumí pořádně, takže stejně by jste museli přidávat min. nějaké elektrické topení. Z toho důvodu to taky nevychází v PENB bez přidávání dalších zdrojů třeba FVE. Jenže to se dostáváte na minimálně dvojnásobnou cenu proti variantě rozumného TČ. Podívejte se spíše po pasivních rekuperacích.
    TUV se ohřívá na nižší teplotu, takže radši bych dal 300l. Větší je zbytečná, snad jedině pokud budete trvat na FVE.

  • @zubr487  Děkuji za Váš čas.
    Compact je aktivní i pasivní rekuperace s chlazením + bojler a možnost přidání elektrokotle.
    https://nilan.cz/nilan-compact-air9/ tady to aspoň píšou a tady je i s TČ.
    FVe jsem chtěl, jelikož jsem počítal s elektrokotlem, dohromady s Compactem.
    Ještě jsem přemýšlel o uskladnění vyrobené elektriky ve virtuální baterii, ale je to s malou FVe asi nevýhodné.

  • @josephporta  Já umím číst, takže vím že je v tom i pasivní rekuperace. Nic to ale nemění na tom, co jsem napsal. Jen samotný stroj stojí cca 200tKč s DPH a dalších min 100tKč dáte za vzduchotechniku. Ta musí být udělaná kvalitně a spíše předimenzovaná. To samozřejmě zvyšuje cenu. Ve výsledku máte stroj, který má malý výkon pro topení i chlazení a podobně i ohřev TUV. Proto jste zřejmě plánoval ten elektrokotel s teplovodním PT. Ani to ale neprojde PENB. Takže proto Vám zřejmě projektant navrhl TČ v kombinaci s PT je to tak ? Komplet TČ včetně ohřevu TUV a instalace Vás vyjde na cca 180tKč. Takže ve výsledku ušetříte značnou částku a provozní náklady budete mít nižší, než kombinace s Compactem. O FVE s ukládáním přebytků do fyzických nebo virtuálních baterek si nejprve přečtěte nějaké diskuze. Je to totálně prodělečná investice. Je to jen drahý koníček.

Přidej příspěvek

    Nenašli jste co jste hledali?

    Články od našich partnerů
    Levnější stín s venkovní roletou VELUX
    HELUZ opět hledá fotku, která zastíní všechny ostatní
    Ulehčete si rekonstrukci střechy se Zlatou taškou
    Archiv článků od partnerů