Diskusi odebírájí 2 lidé

Chytré vytápění svépomocí

Zobraz úvodní příspěvek
Ahojte, Nejdřív popíšu aktuální situaci. V celém domě je teplovodní podlahovka vytápěná elektrokotlem. Doplňkový zdroj tepla krbová vložka. Máme jeden bezdrátový termostat (Honeywell T3R) na celý dům, tzn. buď topí celý barák nebo se netopí vůbec. Z návodu jsem to pochopil tak, že přímo uvnitř toho kotle je ta řídící jednotka (nějaké relé) které spíná ohřev a čerpadlo na základě pokynu toho termostatu. V rozdělovačích podlahovky (každé patro má svůj) totiž není přivedena elektřina. Každé patro má navíc jinou podlahu (přízemí vinyl, patro lamino, koupelny dlažba) čili při stejné teplotě v podlahovce každá místnost "topí" jinak. Problém je ten, že pokud je termostat umístěn v přízemí, nahoře není dostatečná teplota a pokud je umístěn v patře, tak je dole přetopeno. Zatím to řeším lehkým "přiškrcením" ventilů v přízemí ale není to ideální řešení. A když už do toho vrtat tak to vzít zgruntu. Cenovky hotových řešení začínají na 80-100 tis. Věřím, že svépomocí se to dá zvládnout možná i za třetinu. Určitě se nevyhnu s přívodem elektřiny do těch rozdělovačů, s tím se počítá. Potom tam do každého patra připojit nějakou centrální svorkovnici pro komunikaci s termostaty, něco takového?? https://www.obchod-vtp.cz/KL08RF-bezd... Na ventily dát termopohony, to je jasné. A potom do každé místnosti bezdrátový termostat. A nejspíš do toho kotle zase nějaké relé co bude zapínat ohřev a čerpadlo? Bude to takto fungovat nebo jsem úplně mimo? Díky předem za rady, snad se něčemu dobereme.
Odpovědět
1
2
Já jsem tedy do novostavby také zvolil kabely zalité v podlaze, a to po dobré předchozí zkušenosti z nájmu. Systém je to bezúdržbový a dobře regulovatelný, není třeba nic řešit. Osobně mám rád, když si můžu nějak operativně přitopit. S tím umisťováním těžkých předmětů na podlahu je to sice pravda, ale je to problém spíš u topných rohoží, které nejsou v akumulační vrstvě. Podlaha s anhydridem cca 5,5 cm se bez odvodu tepla ohřeje cca o 2°C za hodinu bez odvětrání a o něco přes 1°C s odvětráním. Vzhledem k nízkému výkonu na m2 a malé TZ domu (+ "topením" z předehřevu a dohřevu u rekuperace) topení topí ve většině místností v zimě v úhrnu tak 2 až 3 hodny za den, a to v přerušovaných intervalech, čili ta podlaha se nestačí nějak výrazně přehřát ani když je zakrytá. Problém by to asi mohl být v případě poruchy termostatu, to uznávám. Novostavba dle PD má TZ nějakých 5 kW při -17°C, reálně to bude ještě méně (nakonec jsme dali lepší okna, lepší dveře atd.), čili nějakou brutální spotřebu to také nemá. Navíc máme i poměrně velkou instalaci FVE, kterou bychom ale museli instalovat i v případě TČ, jen asi o čtvrtinovém výkonu (jenže čtvrtinový výkon neznamená čtvrtinou cenu).
Odpovědět
@zubr487 Tak dnes jsem mluvil s kolegou, co má podlahovku - trubky s vodou - a od loňského roku i tepelné čerpadlo. Je to dost hračička a vše pečlivě studuje a zkoumá. Došla řeč i na ten krb, tak jsem se jej zeptal na osobní zkušenost, zda tam funguje ta "samoregulace" . Má kamna, kde horní část hned předává teplo, zbytek kamen je obložen a fungují jako akumulační. Zcela jednoznačně nějakou "samoregulaci" vyvrátil. Prý v obýváků s kuchyní, kde kamna jsou, je za chvilku o pár stupňů víc - a podlahovka na to prý vůbec nijak nezareaguje. KLdyž pak jde do jiné místnosti tak je mu tam zima. Tolik zkušenost z reálného provozu.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

@zubr487 Tak dnes jsem mluvil s kolegou, co má p…
@p_sava 😁😁😁dobrej vtip. Je logické že když sedím v obýváku kde je díky krbu 25 stupňů a vlezu do místnosti kde je třeba 21 (nevím na kolik topí) tak mi bude pocitově zima a je úplně jedno čím se v podlaze topí to bude vždy i u vás. Navíc by mě zajímalo jak poznal že samoregulace není . 😁😁😁 Netvrdí taky že je země placatá?
Odpovědět
Ale no tak, jasně že jinde je mu pak zima, to byla jen poznámka. Spíš jde o to, že jsem zde navnímal, že pokud zatopím v krbu, podlahovka sníží předávání tepla a v dané místnosti bude pořád +- stejná teplota. A to tak prostě není. Teplota stoupne o pár stupňů a je v dané místnosti s krbem značné teplo. Že to podlahovku nijak moc neovlivní asi usuzuje z toho, že čerpadlo jede pořád dál stejně, prý žádný větší rozdíl v proovozu nevidí. Takže prý krb kvůli tomu používá fakt jen sporadicky. Toť praktická zkušenost kolegy, já to osobně nijak nemám vyzkoušené.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Ale no tak, jasně že jinde je mu pak zima, to byl…
@p_sava To je nesmysl. Tady funguje úplně základní fyzika. Výkon vyzařovaný podlahou je určen rozdílem teploty mezi interiérem a oběhovou teplotou. V NED domech obvykle stačí nastavovat teplotu oběhové vody jen cca 3 st nad teplotou vzduchu v interiéru. Takže při navýšení teploty třeba o 1.5st klesne výkon podlahy na polovinu. Tak to prostě je, o tom nemá cenu diskutovat. Jednoznačně, pokud by si měřil odběr, tak zaručeně uvidí pokles příkonu. Usuzovat podle chodu čerpadla je nesmysl. To by mělo běžet trvale celý den a jen si modulavat výkon. Na druhou stranu, pokud si dá někdo do NED domu krb, tak pokud nepoužije krb s malým výkonem a s opradu velkou akumulací, tak nemúže počítat s tím, že nebude docházet k přetápení. Já topím podlahovkou a krbem, jenže já jsem z tohoto důvodu použil teplovodní krb s co nejvyšším výkonem do vody a s akumulační nádrží. Pokud při zatopení v krbu vypne TČ tak bude mít úplně stejné problémy.
Odpovědět
Vidím to stejně, ten krb, respektive kamna co má asi nejsou moc vhodná. Tím, že část hned hřeje vzniká asi ten problém. Jak píšete, asi by měly být pouze akumulační a odladěný výkon.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@fik111 Ano, samoregulace je úplně primitivní fyz…
@zubr487 tak elektrikář mi potvrdil že ty kabely jsou opravdu problém a už to ven nevytáhne. Našel jsem na internetu nějaké bezdrátové čidlo https://www.gas.cz/protherm-ekvitermn... ale nejspíš bych k tomu musel koupit i příslušný kotel. Tak zatím jsem to vyřešil tak, že jsem na termostatu nastavil 21,5 °C nonstop, na kotli teplotu podlahovky 28°C a sleduju spotřebu. Co je zajímavé, tak čerpadlo teď běží 24/7, i když se zrovna netopí (na kotli je zobrazen výkon 0,0 kW) a ikona topení bliká, což by mělo znamenat, že se topí. Doběh čerpadla nastaven na 5min. ale běží to i když se netopí hodinu třeba. Podle příspěvků tady soudím, že to problém nebude když to poběží pořád. Jen mi přijde, že kotel teď na ten termostat vůbec nereaguje. Když na termostatu zadám manuálně třeba 19°C aby se vypnul, tak sice cvakne (nějaká komunikace proběhne) ale kotel jede pořád stejně. To samé opačně když nejede a zadám manuálně 24°C tak taky cvakne, ale nezačne topit. Předtím než sem to rozšteloval tak když jsem termostatem manuálně zapnul/vypnul kotel, tak se ve vteřině zapnul/vypnul kotel i čerpadlo.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

@zubr487 tak elektrikář mi potvrdil že ty kabely …
@fik111 já nevím jak to máte nastavené. Jsou zhruba tři možnosti regulace 1) pomocí prostorového termostatu umístěného ve vhodné místnosti. Obvykle se ostatní místnosti korigují termohlavicemi. Tento režim je obvyklý pro radiátory, protože zde prkaticky nefunguje samoregulace a je malá setrvačnost. Pro podlahové topení to není moc vhodné právě pro obrovskou setrvačnost podlahy. Díky tomu jsou dlouhé časy topení/netopení a díky tomu je i poměrně velké zvlnění interní teploty 2) regulace pomocí ekvitermu. Podmínkou je napojení externího čidla a vhodné nastavení strmosti a posuvu ekvitermní křivky. Ta určuje, jak se v závislosti na venkovní teplotě nastavuje topná teplota. Tato regulace se používá jak pro PT tak pro radiátory. Je to vhodné především v kombinaci s KK nebo TČ, kde je z hlediska účinnosti nutné topit co nejnižší teplotou. V případě PT se vyrovnání teplot navíc provádí korekcí průtoků a dále principem samoregulace. V tomto případě tedy běží oběhové čerpadlo trvale a zdroj tepla si buď moduluje výkon a pokud to nestačí, tak se vypíná. Čistý ekvitem se vůbec nestará o aktuální interní teplotu. Většinou je to tak, že nějakým točítkam pro nastavení teploty se jen dělá paralelní posun ekvitermní křivky. To jinak řečeno znamená, že se posuvem zvyšuje nebo snižuje topná teplota proti vypočítané. 3) ekviterm s vlivem prostoru. Je to ekvitermní regulace, kde se navíc automaticky koriguje posun ekvitermní křivky podle vyhodnocení aktuální a nastavené teploty. Vliv prostoru se většinou nechá nastavit ve více úrovních. Pro 100% vlivu se to v podstatě mění na regulaci 1. Takže suma sumárum. Bez vnějšího teplotního čidla to nebude fungovat. Nevím proč je problém ten kabel. Většinou stačí vytáhnout kabel pod strop, tam vyvrtat díru ven a tam osadit čidlo. Čidlo by ale nemělo být na osluněných stranéch 3)
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@fik111 já nevím jak to máte nastavené. Jsou zhru…
@zubr487 tak ekviterm je na kotli vypnutý. Takže by se to mělo řídit termostatem, ale tím se to evidentně neřídí. Asi sem to rozhasil totálně 🤦 teď to jede tak, že teplota OV (podlahovky) je nastavená na 28°C. Kotel jede stabilně 3kW, což je výkon jedné topné tyče, protože ty tři kilowaty to neohřejí na požadovaných 28. (víc to nechce dát, nevím proč, přestože maximální výkon je nastaven na 12 kW) Ohřeje to tak na 26. Termostat na to vůbec nemá vliv ať tam nastavím co chci. Ale počítám, že s takovou bych se nedoplatil, když by to takhle mělo jet pořád. No po víkendu asi zkusím zavolat nějakýmu odborníkovi ať na to mrkne.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od fik111:

@zubr487 tak ekviterm je na kotli vypnutý. Takže …
@fik111 dochází k přetápění některých místností ? Pokud ne, tak nemusíte řešit spotřebu. Je fuk jaký použijete režim, ale jakmile budete chtít zvýšit interní teplotu, musíte zvýšit i výstupní teplotu a tím se zvedne i odběr. Nevím co tam máte za termostat. Zřejmě se jedná jen termostat, který umí kotel jen vypout nebo zapnout. Ještě jsem zapoměl na jeden režim regulace. Manuální ovládání oběhové teploty. Díky samoregulaci stačí párkrát za topnou sezónu upravit oběhovou teplotu. Nevím co jste provedl. Zřejmě jste si vypnul externí termostat. Ekviterm jste asi nemohl zapnout, protože ten je obvykle blokovaný pokud není nebo nefunguje externí čidlo.
Odpovědět
Diskuse pokračuje po 4 měsících

Odpověď na příspěvek od p_sava:

Díky za připomínky, určitých nevýhod jsem si vědo…
@p_sava Pokud řešíte novostavbu (nota bene s krbem) tak Dům potřebujete vytápět - nejlépe při tepelných ztrátách nad 3-4kW podlahové vytápění s ohřevem vody tepelným čerpadlem i s ohřevem TUV s AKU-bojlerem jako termohydrauický rozdělovač k TČ a (bivalentní zdroj) a větrat - nejlépe vzduchotechnickou jednotkou s rekuperací, která zajistí rozvod - dohřev vzduchu nebo chlazení s dvouteplotním- zónovým režimem regulace teploty v automatickém provozu Na trhu existuje již 25 let tento unikátní systém pro komplexní řešení TZB rodinného domu KOMPLET FRIGOTECH - TČ vzduch-voda, Vzduchotechnická jednotka, včetně AKU-bojler s řídícím systémem s dálkovou správou - oceněný na FOR THERM 2014. Více informací a reference na vyžádání. Vyžaduje technickou místnost - pokud mi pošlete půdorys, tak Vám napíši zda se Vám tam vejde.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od jarda_saly:

@p_sava Pokud řešíte novostavbu (nota bene s krbe…
@jarda_saly Už stačilo tej reklamy
Odpovědět
Článek se načítá
Tak jen pro info, už to mám vyřešené takto: podlahovka - kabely, krb - musel být, ale je akumulační, nepřehřeje hned místnost. Dále technika - rekuperace, klima, FVE, vše řídí chytrá domácnost.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@jarda_saly Už stačilo tej reklamy
@roman_ OK, vy jste věděl, že taková zařízení existují?
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od jarda_saly:

@roman_ OK, vy jste věděl, že taková zařízení exi…
@jarda_saly Existuje dosť zaujímavých zariadení a napchať všetko do jednej krabice nie je ani revolučné, ani unikátne. A nemení to nič na tom, že keď tu chcete všade postovať nevyžiadanú reklamu, tak si zaplaťte PRO účet.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od roman_:

@jarda_saly Existuje dosť zaujímavých zariadení a…
@roman_ Když je to tak jednoduché, proč jste ho do jedny krabice nedal sám? Je moc zařízení, ale ani jedno tak sofistikované. Se 4 užitnými vzory a i unikátním řídícím systémem pro veškeré potřeby TZB domu. A ví o něm jak vidno i po těch letech velmi málo lidí.
Odpovědět
Tak na to lehce koukám, pokud to dobře chápu, vytápí se pomocí rozvodů rekuperace. Takže vzduch o jedné teplotě jde do všech místností? Jak se, pokud to tak opravdu je, řeší potřeba rozdílných teplot pro jednotlivé místnosti? Někde potřebuji 15 stupňů, jinde 23 stupňů.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od jarda_saly:

@roman_ OK, vy jste věděl, že taková zařízení exi…
@jarda_saly řešení existují na všechno vůbec bych se nedivil kdyby existoval systém na WC který bude řídit odvětrávání podle toho jak to zrovna smrdí. 😁😁
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od edison101:

@jarda_saly řešení existují na všechno vůbec bych…
@edison101 Trochu blbé
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?