Návrh bungalovu 5kk - prosím o vaše názory, rady a připomínky

Zdravím. S manželkou plánujeme postavit nízkopodlažní domek (bungalov). Po pročítání různých diskusí jsme zatím vytvořili první návrh. Prosím všechny, co stavěli nebo mají zkušenosti a vidí v návrhu cokoliv na zlepšení, ať nám pomůžou. Předem děkujeme. Naše požadavky: - stavba svépomocí (ideálně systém ytong) takže max. zastavěná plocha 150 m2. Proto jsem přistoupili k půdorysu 10m x 15m; - dva stejné pokoje pro děti (spíše větší); - ložnice aby nesousedila s pokojem (může být i menší); - dále jedna pracovna (může být i malá jen na psací stůl a přenosné lehátko); - v koupelně rohová vana Ravak Rosa 1 i sprchový kout 90cm x 90cm; - z obývacího pokoje dveře na venkovní terasu; - topení bude řešeno tepelným čerpadlem, takže bez komínu; - půdu bychom chtěli využít na odkládání lehkých věcí (krabice od TV a pod.), takže do tech.m. se musí vejít i skládací schůdky; - pokud to půjde, plánovat jako nízkoenergetický či pasivní (rádi bychom dosáhli na dotaci) Vím, že toho zatím chceme moc, ale třeba s vaší pomocí se zdaří většinu z toho realizovat. Orientace domu je dle doporučení které jsme se dočetli. Dům bude v mírném svahu vedoucí od JZ na SV (sklon 6,4°). Pravděpodobně bude pod domem opěrná zeď aby nebyl pod úrovní terénu. Děkujeme za názory a rady.
Odpovědět
Profilova fotka
Tak předně chválím info v dotazu :) taky jsme chtěli stavět bungalov (z Porothermu, tepelný čerpadlo). Protože jsme se ale nakonec rozhodli pro nízkoenergetickou variantu, tak stavíme z VPC, bude rekuperace a FVE. Kvůli neprůvzdušnosti nelze mít u nás pod střechou skladovací prostory. Pokud budete chtít dotace, nejspíš budete muset přidat na zateplení. Taky mi přijde, že moc nevyužíváte potenciál světových stran pro NE/pasivní dům...k projektu samotnýmu žádný velký připomínky nemám, jen nefandim ložnicím větším než dětský pokoje, zvlášť když maj navíc ještě šatnu. Možná bych na úkor ložnice zvětšila koupelnu
Odpovědět
@xhex Docela zajímavé postřehy, hlavně ty světové strany jsou v projektu absolutně nevyužité, přitom u nových domů je celkem zásadní mít nejvíce prosklených ploch a obytných místnostní na jih či jihozápad. V zimě se to opravdu hodí. Jinak ve Vašem případě chválím VPC, nestavěl bych pro NED/pasiv z ničeho jiného. Ale nesouhlasím s tím, že nemůžete mít kvůli neprůvzdušnosti skladovací prostory - mám to tak, udělal jsem z druhé strany půdy ještě extraizolovaný poklop č. 2, dokoupil na schody další těsnící pásky (Tesa) a BD test vyšel bez větších problémů. Úniky tam nějaké jsou, ale nic zásadního, kvůli čemu bych se musel okrást o tak velký prostor jako půda. Ještě bych zvážil FVE - je to spíš hračka než něco smysluplného a návratného, zvláště u NEDu/pasivu. Ale musíte to mít spočítané Vy:)
Odpovědět
@paja_a_daja Moc hezké, promyšlené, máme skoro stejný :-). Jen k těm dotacím, pokud je chcete, musíte mít rekuperaci a pak bych velmi zvážila to TČ.....raději bych trochu více zateplila, dostala se na pasiv a dotápěla jen přímotopy...no uvidíte, je to stejně těžký výběr jako půdorys. Ještě bych si pohrála s uspořádáním obyváku a jídelny. Fr. okno za stolem je nepraktické, budete muset kličkovat. Sedačka takto v prostoru je taky celkem na nic, efekt to mít nebude a ulička za jí je jen prázdné nevyužitelní místo. Co se týká světových stran souhlasím s xhex u pasivu je to velmi důležité, taky pokoje na SV budou většinu dne ve stínu.
Odpovědět
Profilova fotka
Pudorys krasny, promyšlený. Jen koupelnu bych uvítal o kousek větší. Kde budete mít žebřík na ručníky? Sedačku bych přirazil ke zdi kde teď máte tv. Vzdálenost 4.1m není tak velká, aby to nemohlo být a budete mít víc místa, když přijde třeba návštěva. Oceňuji velkou TM a líbí se mi nápadité řešení spíže. Jen nevím, jestli nebudete muset oddělit obývací místnost od chodby dveřmi. Podle norem by mezi WC a kuchyní být dvoje dveře. Co se týče způsobu vytápění a velikosti oken, pokud chcete pasiv, nechte to na projektantovi a energetickém specialistovi. Myslím si, ze například u dotápění přímotopy nebo el. podlahovkou by Vám mohl vzniknout problém s primární energií nebo byste museli řešit druhý zdroj tepla, například krbová kamna. S tím se ale pojí vystavba komínu.
Odpovědět
@paja_a_daja Mezi obyvacim pokojem a WC musi byt dvoje dvere. Samostatne WC neni podle normy...takto nelze otevirat dvere dovnitr.
Odpovědět
@jakuda S těmi energiemi je to celkem problém. Zákony tlačí na max. zateplení (viz pasivy v r. 2020) a současně na využití obnovitelných zdrojů....což je ovšem finanční nesmysl (ale to nejde z jejich kapsy, tak je jim to jedno). Např. krb v pasivu je jeden velký nesmysl-je to obrovský tepelný most a jedna obrovská díra-takže možné potíže s BDT, taky se interiér rád přehřívá, takže větráte a zase se vytrácí smysl zateplení. Je opravduTahat do pasivu plyn je nesmysl a pořizovat drahé systémy topení taky. A topit jen rekuperací, i když teoreticky to asi možné je bych si asi netroufla. A teď babo raď :-).
Odpovědět
Profilova fotka
Půdorys se mi líbí. Z chodby do obýváku nejspíš budou muset být na papíře dveře. Ve skutečnosti je nemáme a zkolaudovali jsme. Jen bych změnila obývák, vchod na terasu ne za stolem, ale někde mimo stůl a sedačku. Tu bych přirazila je zdi. Jinak je to hodně dobře navržený. Ohledně pasivu neporadím, my máme normální NED, co nejjednodušší na vytápění a nejlevnější na pořízení.Osobně si myslím, že pasiv znamená "hodně peněz za málo muziky" :-S
Odpovědět
Děkujeme za reakce. Hned dva nápady se nám líbí, a to otočit sedačku s televizí a připlácnout ji až ke stěně, a u francouzského okna otočit dveře k budoucí TV. Tím by vznik volný prostor u dveří. S rekuperací v případě pasivního domu počítáme, to jsem zapomněl napsat výše. Do přímotopů nepůjdeme (Krkonoše) a chceme podlahové vytápění. Zatím dle reklamních slibů se nám líbí TČ země-voda (vrt), ale pročítám diskuse a zkouším spočítat návratnost. Děkuji za tip na vápenopískové cihly. Musím o nich nastudovat více informací, ale vypadají slibně. U ytongu se my líbí přesnost cihel, u porobetonu je každá cihla jinak. Ale co jsem zběžně koukal, tak VPC by měli mít podobnou přesnost jako ytong a za cenu větší tíhy jsou lepší parametry + nižší cena. Vím o tom, že mezi WC a kuchyní mají být dvoje dveře. Ale zatím jsem nepřišel na to, jak toho uspokojivě dosáhnout. Ještě budeme řešit. Také doplňuji, že nakreslené skříně budou systému PAX z Ikea. Čeho se bojím je, že technická místnost je od koupelny oddělená zádveřím (delší vodovodní potrubí do koupelny). Aby po nastěhování nedocházelo k velkému odtáčení teplé vody. Řešil to už někdo? Přikládám upravený plán (upravená sedačka a fr.okno, zvětšená koupelna na úkor ložnice, posunuté dveře do pokojíčků)
Odpovědět
@paja_a_daja Lepší :-), prostornější, praktičtější. Dala bych posuvné dveře mezi obyvákem a chodbou-sice větší investoce, ale můžete mít podle potřeby otevřeno/zavřeno, a nikde nic nepřekáží, netříská při otevřeném okně. Co se týká vrtu země voda, tak je asi nenávratný, zvlášť u pasivu, ale velmi komfortní a podle mě i super investice do "důchodu" :-). Jen nevím v těch Krkonoších, aby se vám neprodražil-velmi tam cena záleží na podloží. Když jsem se o tento způsob zajímala (ale plošné, ne vrt), tak mi bylo řečeno, že se oproti vzduch/voda nevyplatí, protože je cca o 50 tisíc dražší a roční úspora je cca 1000Kč. A co se týká rozvodů, nemyslím si, že by to byla tragedie, ale existuje jakýsi systém (nepamatuju si název), kdy se přidá 1 trubka navíc a dá čerpadlo a to "recirkuluje" v té trubce teplou vodu, než doteče z bojleru-nabízeli mi to do kuchyně-tak tam tu trubku máme (to je pár korun)a uvidíme, čerpadlo už je v řádu tisíců.
Odpovědět
@martii1 Zdravím. Můžete mi prosím napsat, z jakých norem vycházíte? Podle mě je v normě napsáno: - WC dveře otevírané ven min. 900 x 1200 mm - WC dveře otevírané dovnitř min. 900 x 1500 mm - Při bočním umístění dveří otevíraných ven se doporučuje zvětšit délku místnosti o 100 mm. Toaleta v plánu má rozměry 1000 x 1600 mm. Jen to umývátko je nakreslené větší, chci nějaké malé do rohu ve tvaru trojúhelník. Které normy tedy WC porušuje?
Odpovědět
Profilova fotka
@lukoid a jakej máte typ střechy? My valbovou, ta se pro ty skladovací prostory ani moc nehodí. Máme bungalov do L, takže pro pasivní dům naprosto nevyhovující půdorys :-D parametry doháníme izolacema a FVE :) @paja_a_daja VPC je ještě přesnější než Ytong (ale samozřejmě záleží na výrobci). Problém je, že většina ostatních materiálů je pro rekuperaci příliš pórovitá. Taky jsme chtěli vrt, ale bylo nám řečeno, že pro NED je to předimenzovaný řešení a návratnost žádná. Pokud vážně chcete NE/pasivní dům, tak bych se ještě zamyslela nad tím půdorysem a světovýma stranama, protože bez využití solárních zisků to ztrácí význam
Odpovědět
@paja_a_daja Citujete stare normy...podle nove (platne uz asi 3 roky) musime mezi wc misu a kruznici dveri vepsat kruznici o prumeru 300mm. Doporucuji projektanta/arch, dum by sel lepe ucesat, odstranit normove chyby. A doporucuji kreslit vcetne fasad....podle pudorysu budou dost chaoticke.
Odpovědět
Článek se načítá
@bamak Děkuji za radu. Mezi chodbou a obývákem asi budou muset být dveře. Nad posuvnými jsme taky uvažovali, ale ještě zvažujeme kyvné tzv. lítačky s aretací v otevřené poloze. Chodba je široká 1400mm a na to musí být dvoukřídlové dveře. Za sedačku není problém vymezit prostor pro jedno křídlo posuvných dveří, ale na druhé straně bychom přišli o spíž. Jak napsali slabici, na papír je necháme nakreslit, ale spěchat s vlastní montáží nemusíme :o)
Odpovědět
Já mám jen jednu poznámku. Stavíme taky bungalov 5kk a musíme mít mezi obytným prostorem a chodbou dveře, protože prej podle nějaké normy musí být a teď nevím přesně jestli mezi obývacím prostorem nebo kuchyní dvoje dveře na wc, jinak že by nám to nezkolaudovali.
Odpovědět
Profilova fotka
@zuzalinkak @paja_a_daja to je to, co jsem psala.. hoďte tam v projektu dveře, ve skutečnosti být nemusí. U nás se tedy nad tím nikdo nepozastavil, hned jsme hlásili, že budou, ale nestíháme ;-)
Odpovědět
Profilova fotka
@paja_a_daja Ta vzdálenost koupelny od TM mi u vás nepřijde velká, naopak. U nás je TM v rohu domu a koupelna na opačné straně, daleko je to i do kuchyně, proto recirkulaci určitě pořídíme. Rodiče ji mají taky a jsou spokojení.
Odpovědět
Všichni se shodnete, že není využit potenciál světových stran. Zde přikládám 3D fotku pozemku, s nakresleným svahem, směrem k severu a sluncem v letním (žlutě) a zimním (tyrkysová) slunovratu dle SunCalc. Tak prosím o názory k těmto rozvahám: 1) levnější a technicky jednodušší je dům postavit napříč svahu (hnědo-zelená). Zatím to máme takto řešeno (proto obývák ke slunci a vchod nahoru k silnici). Ale možná by bylo lepší postavit dům podél svahu (modro-hnědá) na násypu s opěrnou zdí (dražší varianta, ale asi lepší bydlení díky slunci). Jaký je váš názor? 2) pokud bychom dům otočili podél svahu (modro hnědá) tak, aby obývací pokoj byl nahoru (modrá barva), dětské pokoje na JV a ložnice s koupelnou na SZ, bude to dobré rozmístění pokojů ohledně slunce? Nebo doporučujete pokoje otočit jinak? Když bude bod 2 vyhovující, budeme muset v návrhu vymyslet přehození pracovny a vchodu se zádveřím + vymyslet co s technickou místností. Ale to až po ujasnění jakým směrem umístit pokoje. Děkujeme všem za postřehy a rady.
Odpovědět
@paja_a_daja Jak píše kolegyně výš, VPC jsou ještě přesnější než Ytong. Co se výrobce týče, doporučil bych Kalksandstein - prioritně, pak kdyžta Vapis. Od KM Bety bych se držel dál - praskají, mají menší pevnost a nevím, jestli by Vám statik dovolil stavět z KM Bety tl. 17,5 cm, zatímco s KS bez problémů i dvě patra. Díky malé tloušťce ušetříte prostor uvnitř, jen řekněte projektantovi, ať přepočítá rozmístění oken a dveří tak, abyste nemuseli VPC řezat. Tím, že je to přesné, se to dá napočítat také přesně, jinak se VPC blbě řeže a zedníci na to nadávají. Hnědomodrá variatna je lepší. Nebál bych se ale vůbec ten barák postavit ještě více šikmo tak, abyste vytěžili ze slunce maximum - přece nemusíte kopírovat hranu pozemku. Umístětě dům více e středu a natočte ho, bude to i zajímavější (tedy pokud Vás k tomuto nevedou nějaké důvody, já osobně mám rád všechno "ujeté"). Když jsme řešili slunce u nás, dům jsme nakonec z půdorysu, jak ho máte vy, zlomili v půlce do 45 stupňů tak, abychom pokoje a obývák měli na J až JZ. Ložnici, koupelnu a chodbu vč. vstupu máme na S až SV. K normám: nikdy jsem neslyšel, že by nějaká taková norma na počet dveří mezi kuchyní a WC existovala. Vidím to prvně a my ji hned máme porušenou - obývák máme stejně jako Vy spojený s chodbou a WC na chodbě, tj. jen jedny dveře. Ani v plánu jsme to tak neměli (povolení 2013, dostavěno 2015). K půdorysu: prohodil bych špajzku s WC a do špajzky lezl z kuchyně a udělal zašupovačky. Ty dveře do prostoru obýváku Vás budou štvát, stejně jako šikmá zeď, která dost ubírá na možnostech polic a skladování potravin, zatímco šikmá zeď v TM až tolik nevadí. Teplá voda z TM: ano, je to dál a budete protáčet teplou, ale... pokud budete mít SDK podhledy, veďte teplou vodu pod tímto podhledem, nikoliv v podlaze. Teplá tolik nevystydne, protože bude v obytné zóně, kde je teplota vyšší. Ale nebude to žádný extra vejvar, samozřejmě že lepší je nejkratší cesta. Z tohoto důvodu bych asi trošku poladil koupelnu a sprcháč dal co nejblíže TM - tam Vás ta teplá bude štvát nejvíce, u vany je to jedno, tam je ten objem vody cca desetinásobný. Sprcháč samotný mi přijde malý, zvláště ten kulatý ještě okrade o místo. Zapřemýšlel bych nad hranatým, co největším, a toaletu umístil někam vedle - zkuste variantu: WC místo vany na zeď sousedící s druhým WC, vanu místo sprcháče, sprcháč místo WC, okno upravte naležato a posuňte nad vanu. Tedy pokud chcete... Jsem Vám to trošku přestavěl, ale je to samozřejmě na Vás. K vytápění a energiím: pokud půjdete do VPC, jejich vlastností je, že jsou akumulační, tj. ukládají v sobě teplo. To ytong ani porotherm neumí. Díky malé tloušťce VPC zateplíte třeba 30cm polystyrenem. A pokud dostatečně zateplíte podlahu, sokl a strop, budete mít dům jako termosku, teplo se v něm udrží a krásně to vyhřejete jen a pouze podlahovkou. Jestliže pojedete na elekřinu, dostanete lepší tarif a tím pádem budete i méně platit za spotřebu. Osobně bych TČ neřešil - tedy přípojku bych udělal, ale nekupoval ho, dokud si nevyzkoušíte rok dva bydlení. Pokud totiž projedete na energiích/elektřině třeba 20 - 25 tis. Kč ročně, s TČ za desítky či stovky tisíc byste ušetřili max. 6 tis. Kč ročně. Za to to nestojí. Podle mého názoru je TČ vhodné spíš pro starší domy, kde na podzim a na jaře může přinést lepší komfort při vytápění, v zimě ale stejně jedete primárem, tj. elektřinou. Pokud navíc k TČ přičtete nějakou životnost, nějakou přídavnou regulaci do topného systému, pořád si myslím, že je to u NEDu či pasivu ekonomický nesmysl. Osobně mám 500 l nádrž s vodou, v tom dvě topné patrony v ceně 3,5 tis. Kč za kus, tj. 7 tis. Kč za "elektrokotel". Pak jen podlahovku a oběhové čerpadlo. Nic víc. Roční spotřeba 22 tis. Kč se vším (otop + fungování domu) při podlahové ploše 149 m2. TČ jsem měl v projektu, neudělal jsem jej. Měl jsem tam i soláry, neudělal jsem je. Návratnost totiž žádná.
Odpovědět
@xhex Také máme valbovku, sklon 22 stupňů. A půda je plná haraburdí:) V čem je ten dům do L nevhodný pro pasiv? Kvůli rekuperaci?
Odpovědět
@lukoid. Te norme se rika Obytne budovy a je platna nejakych 15 let. Jasne poradte jim at natoci dum....fakt uzasne...a co treba ulicni cara a fungovani zastavby jako celku...ted kolem nich primy sousede nejsou, ale jednou tam budou a na to se moc dobre koukat nebude.
Odpovědět
@paja_a_daja. Podle obrazku doporucuji zajit se skicou na stavebni urad....protoze z praxe vim, ze ve vetsine pripadu vam takto dum nepovoli....v pravo od vas uz je jasne utvorena struktura bydleni a myslim si, ze budou pozadovat abyste dum radili ke komunikaci jako ostatni. Malokdy povoluji takto zasunuty dum do zahrady pokud se nejedna o atypickou parcelu...u vas je to jasne tvorena urbanisticka struktura.
Odpovědět
@martii1 Nemusíte být argesivní. Já osobně s tím problém na našem stavebním úřadě neměl - ani s natočením ani s chybějícími dveřmi. Samozřejmě, že nejlepší je si to ověřit, ale také platí, že kdo se moc ptá... Fakt nevím, proč by měl být natočení domu problém, pokud jde o NED, kde ke správnému fungování jsou ty solární zisky nutné. Pokud je pozemek velký a stejně si jej nějakým způsobem ohraničí (stromy, plotem, ...), tak proč by mělo natočení vadit? Kdyby na sebe domy měly navazovat, je to pochopitelné, ale takto... Nicméně zkušenost nemám, je to možná úřad od úřadu. Ovšem kromě umístnění domu v CHKO, kde omezení byla, neznám nikoho, kdo by měl problém s umístěním či natočením domu na svém pozemku.
Odpovědět
Profilova fotka
@lukoid no vidíš, nám bylo řečeno že ty úložný prostory v podkroví nejsou vhodný. U bungalovu do L je velká ochlazovací plocha zdí v poměru k podlahový ploše, ideální je patrovej kvádr. Stavíme z Kalksandsteinu a je pravda, že tvárnice jsou jedna jako druhá, u KM bety s tim maj problém, proto nejedou ani ve velkých formátech. @paja_a_daja je pravda, že stavba po vrstevnici je levnější, ale pokud je ta možnost, přizpůsobila bych to světovým stranám. Je to taková počáteční investice, ze který budete ale těžit po celou dobu. A co se týče rozvržení místností: "Obytné prostory umísťujeme na jižní straně, podle našeho využití např. ložnice spíše na východ, jihovýchod, obývací pokoj na jihozápad, západ. Vedlejším prostorům, jako jsou komory, šatny, technické místnoti, spíže, toalety, pak přináleží severní strana domu. Jsou nenáročné na osvětlení a pokud vůbec potřebují okno, pak postačuje okno malé, tedy s minimálními ztrátami. Koupelna by měla být nejteplejší místnost v domě a pokud je to možné, tak situovaná ve vnitřní části domu. Je-li dům dobře zateplený, není její umístění až tak podstatné. Pracovny a kanceláře je vhodné situovat na neosluněné strany."
Odpovědět
@xhex Tak ty úložné prostory na půdě nejsou vhodné hlavně kvůli tomu, že je tam jednak vedro a jednak také proto, že co se tam dá, už se obvykle nesundá. Tak je to tedy u nás, proto jsem psal o haraburdí. Já tam ty prostory chtěl, protože mi bylo líto nevyužít takovou plochu. Díky za vysvětlení, zase vím něco nového.
Odpovědět
@lukoid Protoze to popira zakladni pravidla tvorby vesnice/mesta. Pokud je zadani vyuzit maximalne svetove strany, tak se s domem pracuje jinak, ale urcite ne tim ze se natoci....ale pokud zastavate nazor, ze je to "moje" parcela a tak si muzu postavit co chci....tak se vubec nema smysl rozcilovat. To uz jsme tu v par diskuzich resili a je to sobectvi. Ten dum nebude stat na samote a tak by se k nemu melo pristupovat.
Odpovědět
@martii1 Pokud to popírá jakási základní pravidla, stavební úřad na to zajisté upozorní. Já osobně bych se dohadoval, protože právě různorodost dělá města a vesnice zajímavější, než jeden barák vedle druhého, jako to dělají developeři. Vůbec nechápu, co je za problém v tom, že si dům natočím jinak než jak ho má či bude mít soused, pokud to má funkční smysl a v podstatě na tom stojí celý koncept. Ze zkušenosti: náš projektant také nejprve dům navrhnul tak, jak jsme chtěli, a až poté jej umístil na pozemek. Dům by měl vchod na opačné straně, než je komunikace, a absolutně nekorespondoval s natočením ostatním domů. Stavebnímu úřadu to při letmém pohledu nijak nevadilo, nám ale ano, protože bychom museli dům obcházet - proto jsme jej zlomili v 45 stupních. A hádejte co - ani toto úřadu nevadilo, a to nejsme ve městě. Jestli tedy existují oficiální pravidla, je zvláštní, že je tedy úřady nedodržují. Jestli to jsou pravidla jen taková neoficiální, která by se měla dodržovat, protože to někde na školách učí, to je pak věc jiná. Možná jsem sobec, možná ne, ale dům nejsou rohlíky a pokud se rozhodnu postavit si to, po čem nějaký čas toužím, ve stylu, jaký upřednostňuji, tak pokud to není vyložená hovadina (třeba šestipatrový dům s věžičkami), tak fakt nevím, proč by mě v tomto měl někdo omezovat, že zrovna jemu se to nelíbí.
Odpovědět
@lukoid Proto se delaji regulacni plany, aby se takovym vecem zabranilo....bohuzel nejsou zhotoveny vsude. A rozhodne se nebavime o developerstvi, to je ulet na opacnou stranu. Ale duvod proc jsou tak krasne stare vesnice/centra mest je ten, ze se sousede navzajem respektovali a utvareli vesnici jako celek, presto nenajdete dva stejne domy....je to jeden harmonicky celek. A pokud se neco vyrazne odlisuje, tak aby to bylo arch spravne, vzdy stavba na neco z okoli reaguje nebo z neceho v okoli vychazi...ne ze duvod jsou jen me vlastni potreby....tot vse.
Odpovědět
@martii1 V horní části pozemku vede nadzemní vedení VN 35kV a je tam ochranná zóna, stavět je možné jen ve spodní části pozemku. Při rozhovoru s úřednicí na stavebním úřadě, jsem ukázal prstem na mapě kde chceme stavět, a problém v tom nebyl. Jen má být stavba přizpůsobena okolním stavbám, takže jednopodlažní nebo dvojpodlažní domek. Nám se líbí valbová střecha, ale té úřednici moc ne. Prý by měla být střecha sedlová se sklonem 25 - 35° a víc kvůli zatížení sněhem. Plocha domu nesmí přesahovat 15% pozemku (což je přes 300m2). Až budeme rozhodnuti s umístěním stavby a rozmístěním místností, nakreslím skicu a zajdu znovu na stavební úřad. Ale čím dál víc získáváme pocit, že je jednodušší a levnější stavět bez dotací. V tom případě by šel možná i dům zalomený 45° či do L jak zde již bylo navrženo.
Odpovědět
Profilova fotka
@paja_a_daja hrozně moc záleží co chcete. Já stavím pasivní dům a po odečtení dotace budu na stejné částce jako mě vycházel dům bez dotace. Je s tím spojeno nějaké papírování navíc, ale ve výsledku si myslím, že za stejnou cenu získám kvalitnější dům. Je pravda, že u pasivního domu je kompaktnější tvar výhodnější, ale není to pravidlo, přes které by se nedalo jít. Známí například mají pasivní dům do L. Jen aby jim vycházeli solární zisky, tak museli dům trochu víc otevřít (myslím že mají 107 stupňů).
Odpovědět
@jakuda Ten dům by nás celkem zajímal.... měli nějaký vzor?
Odpovědět
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?