Odpověď na příspěvek od hamm:
Zdravim stavebnici, chtel bych vas poprosit o ra… @hamm Nevím zda Vám rozumím. Nejprve bych udělal omítky. Pod vazníky našroubujete OSB desky. Ty tedy fungují jako opora izolace a zpevnění. To je v pořádku. Dále bych na OSB desky nasponkoval parotěsku. Samozřejmě prolepenou, případné sponky přelepíte páskou. Po obvodu parotěsku ohnete dolů pod úroveň budoucího stropu. Parotěska se tedy tahá nad příčkami. Ty OSB desky si klidně natírejte prolepujte, ale je to k ničemu. Nemusíte řešit dilatece, protože kolem necháte mezery. Po obvodu místností přivrtáte UD profily. Ty se podlepují pružnou páskou a do zdi se přitloukají natloukacími hmoždinkami. Po obvodu tedy bude zeď, parotěska, pružná páska a UD profil. Přesah parotěsky odříznete a spoj přetáhnete parotěsným tmelem. Dále můžete udělat dvojitý rošt z CD profilů. Ty se pověsí na přímé závěsy, které se šroubují do míst, kde jsou vazníky, Závěsy se podlepují šroubotěsnou páskou. To vše uděláte před litím podlah. Především anhydrit vyžaduje první dny nevětrat. Musí to být uzavřený prostor. Nahoře je úplně jedno, zda použijete obyčejnou minerální vatu v rolích nebo foukanou. Teplně je to jedno, jen zaplatíte víc a je to malinko jednodušší. Vazníky máte jen 17cm. To je na izolaci málo a nemůžete na izolaci pokládat prkna. Takže si např kupte střešní latě a udělejte křížový rošt. Samozřejmě zde záleží na celkové síle izolace. Případně udělejte rošt z fošen na stojato. Tím se taky výrazně zpevní podlaha a zvýší se nosnost. V případě vaty to logicky pokládáte postupně. Následně dáte na celou plochu paropropustnou folii jako ochranu před pracem. Nahoru pak našroubujte stavební prkna s mezerami na hřebík. Nevím jak velkou montážní mezeru plánujete dole. Já bych tam žádnou izolaci nedával, protože se to dělá blbě. To bych radši přidal izolaci nahoru. Zde je nutno splnit podmínku, ža pod parotěskou je méně jak 1/4 izolace co je nahoře. To je další důvod, proč bych se dole nebabral s izolací.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@hamm Nevím zda Vám rozumím. Nejprve bych udělal … @hamm Jen doplním @zubr487 , mezi příčky a OSB rozhodně vatu s co nejvyšší gramáží kvůli přeslechům mezi místnostmi, pěna je na tohle naprd.Odpověď na příspěvek od hamm:
Zdravim stavebnici, chtel bych vas poprosit o ra… @hamm Ešte dám variantu, ktorú mám ja. Na vazníky priamo OSB dosky, airstop pásky som neprelepoval, parotesnú fóliu som tiež nepoužil. Namiesto toho som použil náter, konkrétne na spoje dosiek Soudatight LQ v dvoch vrstvách a potom celoplošne dve vrstvy Soudatight SP. Medzery medzi OSB a vencom som vypenil modrou trvale pružnou penou Flexifoam a pretrel náterom spolu so stropom. Rovnakú penu, som použil medzi priečky a OSB, je to taká žuvačková pena, nikdy nevytvrdne ako bežná pena a akusticky je výborná. Môžete tam dať vatu, ale pena je lacnejšia a keď tam bude malinká medzera, do pár cm, tak to bude fungovať dobre. Parotesná fólia by bola asi lacnejšia, ale aj pracnejšia a zložitejšia na zakončenie po obvodoch. Plus by ju mohlo odtrhnúť pri blowerdoor teste. Netvrdím, že moje riešenie je najlepšie, ale mne sa osvedčilo a nebolo príliš drahé. Dolu som urobil normálne zavesený krížový rastr na SDK, medzerou naťahal rozvody a nechal vzduchovú medzeru bez izolácie, to by bola akurát komplikácia. Izoláciu som dal fúkanú vatu na OSB, pochozí lávku som si vyrobil zo strešných latí 60 cm nad OSB. Prekvapivo ma fúkaná vata vyšla so všetkým rovnako ako cena materiálu vaty vo valcoch. Tak som o tom ani neuvažoval a nechal si to za 2 hodiny nafúkať. Záklop stropu som robil ako prvú vec hneď po dokončení strechy, aby som to mohol nechať hneď zafúkať a mohol tam v zime fungovať, bolo to dokonca ešte pred oknami. Omietky a podlahy som robil až potom. Ničomu to neublížilo. Akurát ten parotes musíte mať hotový pred omietkami, inak by sa Vám OSB dosky zvlnili.Odpověď na příspěvek od kofejn:
@hamm Jen doplním @zubr487 , mezi příčky a OSB ro… @kofejn Obyčajná pena je nahovno, ale Flexifoam je na to parádna.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@hamm Nevím zda Vám rozumím. Nejprve bych udělal … @zubr487 V prve rade dekuji za detailni popis a rady! Par doplnujicich dotazu jestli mohu - za vas tedy OSB desky nechat zaklesnute do sebe pero/drazka a pouze po obvodu nechat mezery, ano? U tech UD profilu tou pruznou paskou myslite tu akustickou ktera se dava mezi stenu a UD profil? Zminujete, ze anhydrit potrebuje nevetrat - nevite jak je to s betonem? Anhydrit neplanujeme. Zaroven jsem mel prave v planu prvne nastrikat omitky a vylit podlahy nez barak uzavru aby sla vlhkost pryc - ač tam bude parotes tak proc riskovat nejaky prosaky, ze? Jinak s vami souhlasim a zatim se priklanim k vami navrhovanemu reseni, tedy zateplit pouze od OSB smerem nahoru - myslite, ze 50cm izolantu je dnes povazovano za dostacujici? Pripadne kolik byste daval? Stavime na chladnejsim, vetrnem miste ve Stredoceskem kraji. Obecne dotaz na vsechny: 1. Mate zkusenosti s foukanou izolaci po letech? Slysel jsem veci typu, ze se droli, ztraci sve vlastnosti po case, nektere sesedají apod.. 2. Pokud byste staveli, sli byste do zatepleni po staru stylem zavesit rastry na vazniky a nacpat tam skelnou vatu, pod to parotesku a SDK desky nebo byste zvolili variantu o ktere je tu rec, tedy uzavrit obytny prostor OSB deskami s paroteskou pod to zavesit rastr s SDK a nad OSB dat dostatecne mnozstvi izolantu? Jeste jednou dekuji vsem!Odpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 V prve rade dekuji za detailni popis a r… @hamm když nepotřebuješ nad stropem montážní mezeru, tak proč dělat navíc zaklop z OSB desek? Mám jen sadroš, parošku a foukanou minerální vatu ...Odpověď na příspěvek od xkarlos:
@hamm když nepotřebuješ nad stropem montážní meze… @xkarlos Montazni mezeru potrebuji minimalne pro rozvod rekuperace, svetel, mozna zabezpecovackaOdpověď na příspěvek od hamm:
@xkarlos Montazni mezeru potrebuji minimalne pro … @hamm tak pak ten "Obecný dotaz na všechny č. 2" je naprosto irelevantní ...Odpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 V prve rade dekuji za detailni popis a r… @hamm Ano myslel jsem akustickou pásku Osobně bych volil variantu s parofolii. Jak zde bylo uvedeno, v tomto případě mohou být problémy při blover testu. Druhá varianta je použít OSB místo parotěsky. Jenže v tom případě je nutné použít kvalitnější OSB, spoje přelepit airstop páskami, nátěr atd. viz co psal roman. Stejně i tak tato varianta částečně propouští vodní páru a je riskantní dělat pochozí půdu. Nevím jak je to u betonu. I pokud mu nevadí větrání, tak bych stejně nejprve zakryl strop. Viděl jsem v diskuzích jak to dopadlo, pokud se strop nechal odkrytý. Šlo by to v létě, ale v zimě jednak potřebujete trochu teplo. Pokud to necháte okryté, tak na všech chladných místech bude docházet ke kondenzaci. Vazníky, střešní folie budou totálně promočené. Izolace 50cm v pohodě stačí. add 1) poptejte cenové nabídky. Podle mého názoru je úplně jedno, zda použijete foukanou nebo rolovanou. Foukaná je samozřejmě jednodušší a někdo zde psal, že cena foukané vycházela srovnatelně jako rolovaná. add 2) Chcete montážní mezeru, takže varianta dávat parotěsku mezi rošt a SDK nepřipadá v úvahu. Ta montážní mezera má taky výhodu v tom, že parotěska je daleko méně poškozana a jednoduše si můžete osadit bodovky.Odpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 V prve rade dekuji za detailni popis a r… @hamm Mám strojne hladený betón, je tam minimum vody. Podmienky boli dva dni nevetrať a nesmela teplota klesnúť pod 5 °C ani v noci. Potom už je to jedno, tuhnutie betónu je exotermická reakcia, teplo si tvorí samo, takže nevymrzne. Bez záklopu stropu by to asi šlo, ale nesmie tam byť prievan, tak by som zaklopil aspoň podbitie strechy. Čo sa týka vrstvy, mám v projekte 48 cm a vyšiel mi pasiv. Podľa výrobcu to nesesedá, zatiaľ sa to skutočne nepohlo, ale i tak mi tam pre istotu nafúkali 5 cm navyše, za ktoré už som neplatil.Odpověď na příspěvek od hamm:
Panove predem se omlouvam za mozna uplne debilni … @hamm To samozřejmě jde. Jenže čím silnější izolace, tím klesá i teplota v místě parotěsky. Pokud teplota klesne pod kondenzační teplotu, je problém. Platí takové pravidlo, že pod parotěskou mlůže být maximálně 1/4 tepelné izolace než je nad porotěskou. Navíc rozvinutí izolace nahoře je snadné a rychlé. Cpát izolaci do mezer nad hlavou je pěkný opruz. Na té fotce je zřejmě další často používaná varianta. Místo OSB desek se jako opora pro izolaci natahají vázací drátky. Pak ale jde použít jen minerální vata.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@hamm Ano myslel jsem akustickou pásku Osobně byc… @zubr487 Dekuji, CN urcite poptam a porovnam. Pokud bych to tedy uzavrel tak druha varianta by v mem pripade byla nasledovne smerem zezhora dolu - stavebni prkna pro pochozi cast pudy (s mezerami na hrebik) na vyvysenem rostu, paropropustna folie, izolant 40-50cm mezi a nad vazniky, osb deska primo pod vazniky, pod ni na sponky uchytit parotesku a zalepit parotesnou paskou mista uchyceni, a pod to pak uz jen klasicky rastry a SDK desky, kde bych uz na izolant kaslal a nechal tam volnou mezeru o to co by se snizoval strop. Pokud byste porovnal variantu viz foto vyse kdy je volne pod vazniky uchycen rastr s tim co popisuji ja v tomto prispevku - myslite, ze to stoji za ty vynalozene vicenaklady? DekujiOdpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 Dekuji, CN urcite poptam a porovnam. Pok… @hamm Môžete vynechať paropriepustnú fóliu nad izolantom, ušetríte prachy, moc veľký význam tam nemá. Plus ak budete dávať fúkanú vatu, tak ju tam ani všade nedáte, pretože sa tam nedostanete, nedá sa na to stúpať.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@hamm To samozřejmě jde. Jenže čím silnější izola… @zubr487 Na fotografii je paroteska pod izolaci kam uz prisla jen SDK deska, tedy to pravidlo 1/4 bylo dodrzeno, akorat ta paroteska musela dostat zabrat jak uchycovali SDK. Izolace je o sile cca 37cm (20 cm snizene stropy rastry + 17cm vyska vazniku), tedy mene nez planuji ja a v obou pripadech je izolace nad parotesnou folii a nic uz pod ni. "To samozřejmě jde. Jenže čím silnější izolace, tím klesá i teplota v místě parotěsky. Pokud teplota klesne pod kondenzační teplotu, je problém." - toto v me variante s OSB deskami nehrozi?Odpověď na příspěvek od roman_:
@hamm Môžete vynechať paropriepustnú fóliu nad iz… @roman_ Mate pravdu, diky za tip :)Odpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 Na fotografii je paroteska pod izolaci k… @hamm Musíte udělat nějakou oporu pro izolaci. Pokud plánujete foukanou, tak v podstatě není jiná možnost, než ty OSB desky. To se dělá běžně a já to tak mám taky. Pokud nad vazníky uděláte křížový rošt, tak křížení v jednotlivých vrstvách nedělejte nad sebou, aby jste omezil tepelný most z horší vodivosti dřeva. Žádné podložky mezi OSB a vazníky nemusíte dávat. Tam nemá co kondenzovat. Varianta s OSB deskami a montážní mezerou má obrovskou výhodu v tom, že se parotěska nechá udělat skoro ideálně a můžete tam bez problémů instalovat rozvody a bodovky. Pokud nemáte prostorové problémy v případě navýšení izolace v půdním prostoru, tak bych jinou variantu neřešil a ani by mě nenapadlo cpát izolaci pod parotěsku. Je to opravdu jednodušší. Ono i rozbalování minerálu na půdě není příjemná práce a je vhodné si vzít respirátor. Dělat to nad hlavou bych tedy nechtěl. Ta paropropustná folie nad izolaci se dává jen jako ochrana izolace před prachem. Můžete tam dát libovolnou nejlevnější folii, netkanou textilii nebo geo folii. Ta varianta, co máte na fotce je problematická v tom, že prakticky nejde udělat kvalitně parotěsku. Navíc parotěskou prochází i rozvody vzduchotechniky. Nemá to žádnou výhodu, možná to vyjde malinko levnější, protože ušetříte za OSB desky. Za mě je ale nesmysl šulit kvalitu parotěsky. To je pak jako časované bomba.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@hamm Musíte udělat nějakou oporu pro izolaci. Po… @zubr487 Dekuji vam za vsechny vase rady, jsou mi velkym prinosem. Zvazuji jeste jednu variantu a to vynechani parotesne folie. Pokud se nepletu tak OSB deska je sama o sobe z casti parotesna a pokud bych ji jeste pretrel nejakym lakem a spoje jednotlivych desek uzavrel airstop paskou tak bych teoreticky mohl take docilit parotesnosti a usetril bych si nejakou praci a nejakou korunu. Co si o tom myslite? Neni to z me hlavy ale z praxe pana co nam bude delat rekuperace a zaroven se na tom shoduje i firma co nam bude delat foukanou izolaci. Dekuji mnohokratOdpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 Dekuji vam za vsechny vase rady, jsou m… @hamm No to je varianta, čo som robil ja. Akurát som nedával ani airstop pásky (tie by boli najväčšia položka), iba nátery. OSB dosky sú parobrzda, nie parozábrana a ak by ste zvolili OSB 4 Egger top, tak nemusíte ani natierať, iba prelepiť spoje. Či tým ušetríte nie je zaručené, parotesná fólia je celkom lacná a ak budete mať niekoho k ruke, tak ani montáž nie je zložitá. Jediné slabé miesto sú kraje a prestupy.Odpověď na příspěvek od hamm:
@zubr487 Dekuji vam za vsechny vase rady, jsou m… @hamm tuto variantu Vám zde navrhoval roman. Je to taky běžné řešení především v případech, kdy plánujete blower door test. Jinak neušetříte nic a naopak je to dražší a pracnější varianta. Je potřeba použít kvalitnějšé OSB desky (TopEdger), spoje přelepit air stop páskami a OSB desky natřín min 2x latexem. I tak to funguje jen jako parobrzda. Samotné OSB desky mají paropropustnost mi kolem 200. Po natření asi 2000. Parotěska je levná a koeficient mi má více jak 100000. Takže variantu s OSB bez parotěsky můžete použít, ale pak bude riskantní pochozí záklop na půdě.Odpověď na příspěvek od hamm:
Dekuji za rady panove, muzete prosim rozvest posl… @hamm Aby smerom hore klesal difúzny odpor, je treba zabezpečiť, že nad izolantom nebude vrstva, čo by bránila prestupu vlhkosti, aby to bolo dobre vetrané. Malé medzery medzi doskami záklopu by nemuseli stačiť, lepšie by bolo nechať medzery medzi doskami kľudne na celý prst, 1-2 cm a pomôže aj vzduchová medzera medzi záklopom a izolantom. Potom Vám ale môžu prepadávať nejaké uskladnené drobnosti do vaty, čo je nepríjemné. Záleží, ako intenzívne ten priestor chcete využívať a čo tam budete skladovať. Určite nezaklápajte celoplošne OSB doskami, aj to už som videl a nie je to dobrý nápad.Odpověď na příspěvek od roman_:
@hamm Aby smerom hore klesal difúzny odpor, je tr… @roman_ Mohu se zeptat ? Vy jste dělal celoplošný záklop na půdě ? Proč jste si zvolil variantu bez parotěsky. Vím že se to tak občas dělá ale určitě to bude časově i finančně náročnější. Vím o argumetu s blower testem, ale při testu se používají tak nízké tlaky, že to nevadí ani v případě parotěsky.Odpověď na příspěvek od zubr487:
@roman_ Mohu se zeptat ? Vy jste dělal celoplošný… @zubr487 Nad izolantom mám iba lávku z normálnych dosiek s medzerami na prst a ani to nie v celej ploche, nič tam uskladňovať nebudem, nie je to praktické. Záklop s náterom bez parotesky mi prišiel ako zaujímavé riešenie, keďže som nemal nikoho k ruke na naťahovanie fólie a v jednej osobe sa mi do toho nechcelo. Takto som mal valček s teleskopom a iba som to pretrel. Nevýhoda bola, že som musel čakať na vytuhnutie medzi vrstvami, ale práce som mal i tak dosť. Videl som to na nejakom blogu, tak som sa inšpiroval. A to, či to bude fungovať aj bez drahých airstop pások som proste len chcel otestovať. Blowerdoor test vyšiel parádne 0,1. Keby to nevyšlo, prelepiť sa to mohlo vždy. Cenovo ma to vyšlo presne pred rokom zhruba 90,-/m2, čo pri mojom strope 72 m2 nebola žiadna zásadná položka.Odpověď na příspěvek od roman_:
@zubr487 Nad izolantom mám iba lávku z normálnych… @roman_ Já jsem tahal parotěsku sám a šlo to rychle. Cenově jsou obě verze nezajímavé, jsou to relativně nepatrné položky. Pokud máte nahoře jen lávky, tak se není čeho obávat. Jen je dobré zajistit větrání půdního prostoru. Já jsem dělal pochozí půdu a používám ji na uskladnění zbylých tašek a obkladů. Naštěstí jsem si udělal do štítů okna a tak tam mám i zbylé palubky a fošny. Takže za mě je to užitečné.Odpověď na příspěvek od roman_:
@hamm Aby smerom hore klesal difúzny odpor, je tr… @roman_ Ted uz rozumim, dekuji. Zaklop planuji ze stavebnich prken jak uz jsem zminoval s tim, ze planuji ponechat i mezeru nad izolantem a zaroven bude zaklop realizovan pouze v prostrednim pasu vazniku, kde je zamyslena pochozi cast. Po stranach smerem k okapove strane domu zaklop nebude zadny a necham izolant nezakryty :-) Snad to takto bude v poradku