Únik tepla

Profilova fotka
Ahojte, chtel bych se zeptat zkusenych. Mame pet let stary bungalov z Heluz 44cm. Strop sadrokarton a na tom izolacni vata. Podlahove topeni. Problem je v tom, ze dum nedrzi teplo. Topim krbem v obyvaku, teplo se roznese v podstate po celem dome, v detskych pokojich navic topim podlahovkou (od 23:00-6:00). Vecer, kdyz jdeme spat, je v obyvaku 25 stupnu, prestavam topit cca ve 21:00....ted, kdyz je venku pod nulou, je rano v 6:00 teplota 19.5-20.0 stupnu - tzn. spadne to o pet stupnu, coz je proste spatne :) Jsem presvedcen, ze nekde budou asi tepelny mosty, stavela nam to firma a nebylo to asi uplne top. Kazdopadne myslim, ze stropem to teplo neunika, pruser budou ty zdi a tepelny mosty - v zadnim pokoji, kdyz je vic nez minus 5, tak mam vlhkej roh. Otazka je, pomuze zatepleni? (Nevim, zda na cihlu 44cm jde realne dat treba polystyren a v jaky tloustce). Respektive spravny postup je ted oslovit koho, aby mi to spocital? Diky za vas cas.
Odpovědět
1
2

Odpověď na příspěvek od zdenek_valek:

Ahojte, chtel bych se zeptat zkusenych. Mame pet …
@zdenek_valek A to je presne vlastnosť jednovrstvového zdiva a ešte v nie úplne dostatočnej hrúbke. Takmer žiadna akumulácia tepla. Za to nemôžu tepelné mosty, tie môžu za ten vlhký roh (tipujem premaltované zvislé spáry u dorezov). Tehla 44 cm je zrovna hraničná, na zateplenie nie úplne vhodná a samostatne s nedostatočným tepelným odporom (na dnešné pomery). Zatepliť to samozrejme pôjde, ale u polystyrénu by som nešiel pod 15 cm, inak hrozia ďalšie problémy s rosným bodom. Alternatívne sa dá použiť minerálna izolácia s difúzne otvorenou omietkou, prípadne prevetrávaná fasáda, potom to môže byť tenšie.
Odpovědět
Profilova fotka
Kolik tam té izolační vaty máte? A jaká máte okna? Co se týče toho rohu, záleží na tom, jak vám ho firma udělala. Nemyslím si, že ten roh je problém cihly, ale konkrétního špatně provedeného konstrukčního detailu. Až bude pořádně mrznout, půjčil bych termokameru a prošel dům. Tím zjistíte, kde uniká nejvíce tepla a případné tepelné mosty. Alternativně si můžete nechat udělat kompletní energetický audit a nechat si navrhnout způsob oprav. https://www.aea.cz/katalog-clenu/ener...
Odpovědět
Profilova fotka
Nebo změnit přístup k topení - trvale a ne špičkovat. Vzduch 25° neprohřeje cihlu za hodinu a tak se teplota za chvíli srovná na teplotu stěn, oken, podlahy, stropu. Lepší je topit trvale na stejnou teplotu a podle mě je to i efektivnější.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od radim2015:

Nebo změnit přístup k topení - trvale a ne špičko…
@radim2015 V domoch s malou akumuláciou to nie je efektívnejšie, tam sa práve oplatí viac špičkovať. Na tom princípe je založený spôsob izolácie stien zvnútra, používané často vo Francúzsku. Ľudia sú celé dni mimo domov, cez deň netopí, potom prídu domov a teplo majú za chvíľu, pretože toho materiálu, ktorý sa musí nahriať je tam strašne málo. Rovnako rýchlo to ale aj vychladne. Tu je to to isté. Tých pár centimetrov voštín v tehlách sa nahreje rýchlo, ale neakumuluje to skoro nič.
Odpovědět
Topíte do podlahovky jen v době od 23 - 06 hodin a potom už ne? Vemte si jen jak dlouho trvá, než se podlahovka nahřeje - než se prohřeje X cm výšky betonu / anhydritu / nad potrubím. Do podlahovky se má topit bez vypínání, vypínat můžete - pokud máte radiátory, vy chvilku nahříváte podlahovku a pak vypnete a dalších 17 hodin do ní netopíte, to je prostě kontraproduktivní řešení. Si vemte jen to, jak dlouho trvá náběh podlahového vytápění při začátku topné sezóny - to je samozřejmě podlaha studená, ale tím jak topíte - 7 hodin topení a dalších 7 hodin topeníza 24 hodin - to vám ta pdlahovka fakt fungovat nebude.
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od roman_:

@zdenek_valek A to je presne vlastnosť jednovrstv…
@roman_ diky moc za odpoved. Svagr je zednik a dela baraky rikal, ze by dal minimalne 12cm sedyho polystyrenu (nerozumim tomu). Kazdopadne jak pises, dava mi to logiku. Mym laickym pohledem to unika hlavne zdma, ostatne i jak pise Jakuda - budu muset pujcit termokameru a projit to.... Ty svisly spary u dorezu si pamatuju uz z vystavby a byla to celkem prasecina.... To by mohlo to zatepleni zlepsit ne? Co se tyce podlahovky, tam bych prave rekl, ze bude problem v tom uniku tepla zdmi, jelikoz rano kdyz jdu do tech pokoju, je podlaha prijemne tepla, ale uplne teplo v tech pokojich proste neni (proto jsem investoval do krbu).... Nejdriv bych poresil to zatepleni, pak ai budu moct dovolit topit podlahovkou tak, aby me to nestahlo z kize pri vyuctovani :D
Odpovědět
Profilova fotka
Pro predstavu
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zdenek_valek:

@roman_ diky moc za odpoved. Svagr je zednik a de…
@zdenek_valek Tak není nic jednoduššího, než změřit termokamerou zda těmi zdmi dochází k úniku tepla + změřit okna, dveře. V případě zateplení třeba vybrat vhodný materiál, každý materiál má jiné parametry, existují i lepší materiály, které nemusí být extra silné a při tl. 10 cm fungují stejně jako třeba 20 cm polystyrenu. Při tl. zateplení si nechat k danému typu materiálu spočítat rosný bod.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zdenek_valek:

@roman_ diky moc za odpoved. Svagr je zednik a de…
@zdenek_valek 12 cm šedého by už mohlo byť bez väčších problémov. Rozhodne to eliminuje tepelné mosty a zvýši akumuláciu. Priebeh teplôt v stene nebude tak strmý a väčšia časť tehly bude nahriata na teplotu blízku teplote v baráku.
Odpovědět
Jen doplním, ten šedý EPS má vyšší paropropustnost a s ním je těch 12 cm minimum, aby nedocházelo ke kondenzaci ve zdivu. S bílým je nutno použít silnější zateplení. Jinak pro první náhled stačí obyčejný infrateploměr. U slušně zatepelného domu jsou povrchové teploty stěn srovnatelné s průměrnou teplotou vzduchu. Pokud tam nejdete místa s výrazně nižší teplotou, jedná se o tepelný most.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

Jen doplním, ten šedý EPS má vyšší paropropustnos…
@zubr487 No tak šedý polyš má difúzní odporu 20-40....ale i ty obchodní bláboly o paropropustným poylstyrenu jsou jen obchodní hesla...čísla/parametry jsou dané a tzn. polystyreny jako materiál takový nepropoupouští vodní páru v množství a čase takovým jakým požadujeme. @roman_ Romane, prosím vyhledej si/zeptej se AI jak je to s tepelnou jímavostí/akumulací keramických cihel a přestaň šířit technický nesmysly.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od panlorenc:

@zubr487 No tak šedý polyš má difúzní odporu 20-…
@panlorenc Technický nesmysl je, že keramický cihlovzduch má velkou tepelnou akumulaci. Plné cihly ano, ale v případě zdiva s vysokým tepelným odporem se okamžité akumulaci zůčastní jen povrchová vrstva zdiva. Zbytek zdiva má vliv jen na fázový posun.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zubr487:

@panlorenc Technický nesmysl je, že keramický cih…
@zubr487 Ano, ale dneska se z plných cihel obvodová stěna nedělá:-). Ano máme VPC, ale pokud máme na výběr mezi dřevostavbou a cihlostavbou, tak hmota (byď jsou tam dutiny), tak hmota (kg/na m2) má dostatečnou akumulaci k tomu aby se nahřávalo a vychádala X dní, protože cihlostavby obvykle se dělají s omítkami, betonovými podlahami, což jako o celku stavby mluvíme jako s velkou akumulací a setrvačností. Takže například často používaná cihla 500mm má cca 1000 J/(kg·K) což je obecně bráno jako velká a s vnitřními příčkami ideálně AKU tý hmotu v baráku co nabere energii máme DOST. Když jedem na dovču, tak teplovodní podlahovku v baráku 200m2 snížím na z 23C na 20C a na tuto teplotu to spadne až cca po 4 dnech, no a za další 3 dny se vracíme, takže až se vrátíme, tak ještě nebudeme mít zpátky 23C...takže to vůbec nereguluju pro týdení dovču. A pro 2t dovču si to sundávám týden dopředu. Neřekl bych, že máme tedy malou kapacitu...naopak mi přijde, že v některých ohledech je akumulace nevýhoda v tom, že se musí myslet dopředu a zkrátka s tím nějak počítat.
Odpovědět
Profilova fotka
U nezatepleného zdiva nelze uvažovat tepelnou akumulaci celého zdiva, ale jen části, neboť větší část cihly má nižší teplotu než je teplota místnosti. Čím je venkovní teplota nižší tím více se akumulace snižuje. Oproti tomu zateplená konstrukce využívá prakticky celou hmotu cihly k akumulaci a celý tepelný přechod se děje v samotné izolaci. Tedy se ani nekoná kondenzace v cihle a další "lahůdky".
Odpovědět
.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od panlorenc:

@zubr487 Ano, ale dneska se z plných cihel obvod…
@panlorenc těch 1000J/kgK se ale spotřebuje na ohřátí celé cihly. Co se týká akumulace podlah příček apod, tak o tom nebyla řeč. Samozřejmě akumulaci můžete razantně navýšit silnou betonovou podlahou, příčkami z hutného materiálu ( VPC, hliněné cihly, klasické cihly, atd ). To ale můžete udělat i v té drevostavbě. Jinak samozřejmě klasická dřevostavba se suchými podlahami má minimální akumulaci.
Odpovědět
Článek se načítá
Profilova fotka
@Lorenc pokud má ta cihla na straně exterieru pod omítkou např. 0 °C při venkovní teplotě např. -3 °C, tak to asi nelze považovat za naakumulované teplo.....
Odpovědět
Heluz Family 44 má 270 kg/m ² proti tomu Ytong Lambda YQ 50 cm má 160 kg/m ². Takže akumulace lepší než silnější Ytong. VPC 175 mm má 355 kg/m ². Jakou máte vnější omítku na cihlách Heluz? Je tam doporučená 4cm termoizolační nebo ne?
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od jirkajiri:

Heluz Family 44 má 270 kg/m ² proti tomu Ytong La…
@jirkajiri predpokladam ze neni, jelikoz se snazili osulit co slo
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od panlorenc:

@zubr487 No tak šedý polyš má difúzní odporu 20-…
@panlorenc Myslíte niečo konkrétne, čo som napísal blbo? Rád sa priučím. Ale aby som teda trošku rozvinul myšlienku. Uvažujem čiste obvodové steny, priečky ani podlahy neriešim. Keramická tehla ako materál má pomerne vysokú mernú tepelnú kapacitu. Lenže ako jednotka tepelnej kapacity napovedá, je to Joule na kilogram a Kelvin. A tá teplota je to zásadné. Ohriatím 1 kg o 1 °C (K) uložíme do tehly 1 kJ energie. U jednovrstvého zdiva teplota smerom von (v zime) skoro lineárne klesá (budeme uvažovať zjednodušene homogénnu stenu) a na vonkajšom povrchu bude iba o niečo málo vyššia ako teplota okolného vzduchu. Priemerná teplota steny je v našom prípade zhruba uprostred, budeme uvažovať jednotkovú hmotnosť. S uvažovaním teploty vnútorného povrchu 20 °C a vonkajšieho -10 °C je v stene naakumulovaných 15 kJ energie (uvoľnená pri vychladnutí na teplotu exteriéru). V prípade nalepenia 12 cm šedého EPS zodvihneme teplotu na styku tehly s polystyrénom na cca 4 °C, takže priemerná teplota tehly je 12 °C a množstvo naakumulovanej energie je 22 kJ (vztiahnuté na 1 kg). Takže akumulačná schopnosť steny sa zlepší o 47 %. Situácia by bola ešte lepšia v prípade, že by samotná tehla nemala tak vysoký tepelný odpor. Pre porovnanie ešte VPC 17,5 cm, biely EPS 30 cm, teplota na rozhraní tehla/EPS je cca 18 °C, priemerná teplota tehly 19 °C, naakumulovaná energia 29 kJ na 1 kg, budem uvažovať rovnakú mernú tepelnú kapacitu. Keď zvážime, že stena z VPC má oproti Heluzu o 30 % vyššiu plošnú hmotnosť, tak sendvič z VPC oproti jednovrstvému Heluzu 44 naakumuluje zhruba 2,5x toľko tepla. Opravte ma, ak sa mýlim. @jirkajiri Plošná hmotnosť je len jeden parameter do rovnice, VPC bez zateplenia sa nepoužíva a zateplenie úplne zmení priebeh teplôt v stene, čo výsledok podstatne zmení.
Odpovědět
Vím že tady dostanu bídu, jak to máme doma všechno technologicky špatně, ale já večer zatopil ve vložce Bef 730 (22kW) ze 21,7 kolem 4 odpoledne na 24,5 v 21.00, do podlahy se dostalo ve vodě 55- 60C v přízemí chvilkama, povrch měl asi 30C a teď ve 4 odpoledne bylo doma 22... A to je 40 Citherm, 44 Wienerberger plus plná cihla a pětka polyš na tom. Venku byly 2C pořád. Takže ano, zateplení pomůže, 10cm postačí při tomto materiálu. Obecně se říkalo vždy 40 Porotherm je jak 90 cihla.... Což pokud máte trojskla, ve stropě třeba 30 - 40cm vaty, tak ano, je to největší únik
Odpovědět
Používala se na Heluz 44cm malta nebo pěna? Jak máte zakončený zdi na půdě? Je tam věnec? Je izolace okolo zakončení stěn?
Odpovědět
pro všechny kdo ať už z jakéhokoliv důvodu furt někde tlačí zateplení. https://www.facebook.com/Bohumin/vide...
Odpovědět
Profilova fotka

Odpověď na příspěvek od panlorenc:

pro všechny kdo ať už z jakéhokoliv důvodu furt n…
@panlorenc A že tady těch stavebníků paneláků na foru máme a diskutujeme o nich :-).
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od panlorenc:

pro všechny kdo ať už z jakéhokoliv důvodu furt n…
@panlorenc tak nezateplujte ani stropy protože tam se zase cpou myši a kuny které to ničí když chcete řešit škůdce co ničí izolace.
Odpovědět
Profilova fotka
Kazdopadne diky vsem za cenne poznatky a rady :) nechal jsem si nakalkulovat zatepleni z 15cm sedyho polystyrenu :) .... Jeste si pohravam s myslenkou, ze necham udelat venkovni zaluzie a kastliky bych idealne schoval diky zatepleni, to jeste musim nejak poresit (ano, kdybych stavel podruhy, necham si dat rovnou preklady na venkovni zaluzie).
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zdenek_valek:

Kazdopadne diky vsem za cenne poznatky a rady :) …
@zdenek_valek Na podomietkové kastlíky potrebujete 16 cm, zvolil by som plechové priznané, tie by šli urobiť zároveň s fasádou. Hlavne sa vykašlite na predražený purenit, nechajte si urobiť plechové, ten purenit je tam úplne k ničomu.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od zdenek_valek:

Kazdopadne diky vsem za cenne poznatky a rady :) …
@zdenek_valek nejprve se tou termokamerou nebo alespoň infrateploměrem podívejte na ty překlady. Překlady a věnec jsou nejčastějí místa, kde se u jednovrstvého zdiva tvoří tepelné mosty. Pak je lepší řešení udělat ty přiznané kastlíky.
Odpovědět

Odpověď na příspěvek od edison101:

@panlorenc tak nezateplujte ani stropy protože ta…
@edison101 No ale rozdíl je v tom, že strop zateplit nějak musíš, kdežto obvodovou zeď už nemusíš.
Odpovědět
Jestli uz mate fasadu, tak ted dalsi zatepleni bude ekonomicky nesmysl a ani to nevypada, ze by to vytazne pomohlo s kolisanim. Misto poklesu o 5st, to klesne treba o 4,5st. Kdybste mel nejake extremni tepelne mosty potvrzene kamerou, tak by se o tom dalo uvauovat, kdyz by to nekdo pekne zprasil.
Odpovědět
1
2
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?