Takže jsem si z toho odvodil že: zásadní otázka bude dálky tahu, respektive teplota spalin odcházející do komína.
Předpokládám u nás finskopecařů jsem tahy dlouhý. Jestli až tak, že i při pořádným žáru v ohništi půjde do komína správně vlažný kouř, tak to je otázka. :-| . Rád bych zjistil ten správnej poměr teplota hoření/délka hoření z čehož by mi vyplynulo i jestli klapku přivírat a kdy.
Možná pořídím bezdotykový teploměr a budu zkoumat teplotu ohniště (dvířek) v závisloti na různém zatopení a přivírání vzduchu ...... ;-)
@petronia pokud máš dostatečně dlouhý tah, může ti to být jedno, jelikož stihne splodiny ochladit. regulace externího přívodu vzduchu reaguje z časového hlediska doby hoření tím, že průběh hoření je rozvržen do 19 fází. v regulaci jsou to tzv. káčka, přičemž K0 je začátek = servo je na 100% otevřeno K10 je vrchol hoření a K18 je konec = klapka se úplně uzavře. dále regulace samovolně přivírá teplotou (doba hoření je tedy relativní). pokud se vám regulace dlouho nezavírá, je to tím, že očekavá vyšší teplotu, kterou už ale mnohdy nedosáhnete, protože je klapka pořád otevřena na 100 %. běžně bývají regulace přednastaveny tak, že K0 až K5 je pořád otevřena na 100%. vzhledem k tomu, že jsem měl stejný problém, jsem si regulaci nastavil podle sebe. je to mnohem lepší. hoří to pomaleji na vyšší teploty. toť celé věda.
I já přeji krásný adventní čas. A jak vás tak dočítám, a jak tady píšete, že doma sucho a nemoci...tak mi právě docvaklo, proč asi můj syn s přítelkyní jsou pořád marodi..Oni bydlí v novém bytě, tak rekuperace a já nevím co vše..a mají asi sucho a pořád přijíždějí domů marodi. To bude beztak tím.
Krasnou 1.adventnou nedeli mame pomaly za sebou... loutkove divadlo a rozsviceni stromecku s vanocnim jarmarkem byl nas dnesni program... Krasny advent aj Vam :-)
@fredd1e nam kamnar rikal, ze kdyz budem privirat klapku pri horeni, zadechtujeme si pec a kdyz bychom ji zavreli uplne, tak to muze bouchnout...
@fredd1e maly vycuc z naseho navodu: Drevo ukladajte do ohniska do prekrížených vrstiev, čím sa po zakúrení umožní rýchle dosiahnutie
čistého horenia.
Aby ste pri rôznom množstve paliva dosiahli približne rovnakú výšku navrstveného dreva, musia sa
polená pri kúrení s menším množstvom dreva poukladať vol'nejšie resp. pri väcšom množstve dreva sa
vrstvy uložia hustejšie.
Na zapálenie použite buď triesky alebo pevný podpaľač. Drevo zapaľujte vždy zhora. Toto zaručí postupné prehorievanie dreva zhora nadol, rýchlejšie
naštartovanie komína a minimalizujú sa tak emisie, čm sa chráni životné prostredie.
Podl'a množstva dreva trvá proces horenia pol až jeden a pol hodiny. Keď sa nad pahrebou objavujú už
len krátke modré plamienky (pri štiepanom dreve) alebo malé plamienky (pri drevených briketách),
môžete prívod vzduchu na horenie uzatvoriť.
@geodett proc nedavas zatapeni shora? nalozis drivi pekne do kominku s prekladanim 90st, nahore trisky, pak podpalac (my davame ten z drevite vlny s parafinem - hori cca 7min) a nan jeste 3-4 trisky, zapalim sirkou, zavru dvirka a je to... triskami netreba setrit... nejlip mi hori drevo, ktere je vevnitr alespon 2 dni, to se dosusi i nabrana vzdusni vlhkost zvenku...
@petronia mi to přijde, že klapka přivírá podle toho, jak rychle se zvedá teplota u čidla. Taky záleží jak je Timpex nastavený.
My jsme prenastavovali max teplotu z 600 na 750, když to šplhá od zátopu moc rychle, skrti to už při 300, když to přiškrtí moc a začne teplota klesat, je chvíli klid, pokud se klesání nezastaví - začne to pištět (naše verze umí jen přivírat). Jak to doleze na cílovou teplotu škrtí to až na 80%, jakmile začne teplota klesat zacne to zase pištět, když se do 5min. nepřilozi, zavře to úplně...
@xavik souhlasim... neprivirat, pokud drevo hori ... a jak se zacina delat pahreba, tak privirat... nam kamnar vysvetloval, ze jak se objem "dreva" zmensuje horenim, podle toho klapku privirat... ale v zadnem pripade nezavrit pokud je v ohnisti plamen, pouze pahreba / tlejici uhliky ... vsimla jsem si, ze timpex ma 3 rezimy fire mode... startovaci, optimum a utlmujici... jak u nas hodne fouka, osvedcil se mi ten utlmujici (tedy klapka je privrena vice oproti optimu) - tam to krasne plapola a zhori do temer prachoveho popela... pri optimu tam byl pruvan poradny, a kdyz zafoukalo, plameny to az dusilo, a zustaval vetsi objem nedokonale spaleneho popela ...
@fredd1e U nas je to podobne... kdyz je mezi 22-24st. je to v pohode... kdyz zacne foukat, rychle to klesa... hodne pomohlo zatesneni spar tou illbruck paskou, a pridanim ovci vlny do spar... ale zjistili jsme ze mame naprd udelana okna a kdyz fouka hodne tahne poza oblozky i kdyz je to vypeneny a pres listy se to pak siri dal od oken a do prostoru... takze poresit jeste okna a pak dotesnovat a dotesnovat skviry... ale nastesti mi uz nevlaji vlasy v posteli a netahne mi na celo... to je zaklad :-)
@jumpmans jo kuze na rukou mam o hodne suchsi...netusila jsem, ze to souvisi se suchym vzduchem... ale mam pocit ze mam i alergii na chlad, nebo na neco... protoze tak 3 dny dozadu to bylo uz k nevydrzeni - to jsem si ruce potirala kdecim (fenistil, panthenol)... stipalo to poradne... nakonec zabral cisty lanolin, ten mi dal ruky vcelku rychle dokupy...
@jumpmans u nas je tomu stejne... kdyz byli minulou zimu velke mrazy, tak byla vlhkost kolem 20% a nekdy vlhkomer vyhodil carky, ze ji nedokazal ani namerit... a to se temer denne varilo, bezela mycka a pod... ted je kolem 34%... a je pravda, ze odkdy jsme se nastehovali, tak jsme permanentne nemocny... ulohu v tom samozrejme hraje i to ze dcerka nastoupila do skolky a donese domu kdeco... ale je pravda, ze je nachylnejsi k nemocem, jak jsme se prestehovali... dosud to bylo v pohode...hlavne v zime rano po probuzeni vsichni soplime... pres den je to v pohode... ale v noci jsou sliznice fakt vysusene a brani se zvysenou tvorbou hlenu... nevime si s tim rady... zatim bydlime v prizemi roubenky... snad az se dodela vrsek, tak to bude pod strechou lepsi...
@tomas80 taky mame timpex... a taky pozoruju, ze kdyz je venku minus, tak to da vyssi teplotu v topenisti, jako kdyz je tepleji... ale mam otazku: jak timpex reguluje klapku? na zaklade teploty, nebo privira podle nastaveneho casu? ... my mame cidlo tesne za topenistem...protoze kdyz dam kolem plne davky /coz je u nas 14,5kg) tak regulace krasne reaguje a zavira klapku tak jak by mela... ale kdyz dam mensi davku, nebo minimum (u nas 7,5kg) - tak uz davno by mela klapka privirat, ale neni tomu tak, trva ji to hodne dlouho a zbytecne topime do komina... tak me napadlo, jestli to neni jako "casova" regulace - tedy pri plne davce to je ok a pri nizsi drevo zhori driv a klapka "zaspava" a zavira se pozde... jak to mate vy?
Já teda jen značně jednoduše,,do tak odborných debat ,co tu vedete,se netroufnou pustit..bydlíme sedmou zimu,takže snad mám co říct...máme taky salava kamna,žádný teploměry ani klapky,od začátku topime,jak nám řekli,tzn.nalozime..cca 2hod ,než to vyhorí při otevřených dvirkach,to už máme v oku,kolik,i to jak jsou už kamna tepla..po vyhoření zavřeme..to je vše....vyfotila jsem vám teplotu v místnosti s kamny,bez kamen a v podkroví..tam je vývod..
Jinak máme ele topení,sice přímotopy,ale centrálně zapojené s programátorem,měli jsme to tak roky v bytě a nedáme na to dopustit..to je pořád nastavené..pokud se topí v kamnech,se to samo vypne..teď v kamnech zas už ani netopíme,když se oteplilo...nebo tak jednou za dva dny...
Máme půdorys 10x7,a máme fakt teplo,při topení v kamnech zavíráme dveře do ložnice..
Takže u nás fakt jen takhle obyčejné a to jsme přesně chtěli..
@fredd1e@xavik@geodett
chlapy, já vas tady nechci poučovat, ale vidím to na těch teplotách a debaty s kanáři.. když si dáte nahoru na komín teploměr, měli byste tam mít něco přes 100, aby to nedehtovalo, ale to se týká pouze u spalovaní = žhavé už neplamenuje :-) = nedehtuje. na metr komínu musíte počítat ztrátu 15 stupnu. tento údaj, aby to nedehtovalo, se týká pouze doby hoření = plamen. pokud po rozhoření přivřete vzduch na 50 % spaliny se spomalí a teplota vzroste a pořád máte plamen. poznáte to podle plamene. není tak žlutý a tancuje o něco pomaleji. nesmíte to úplně udusit. rozhoření = naplno, nejvyšší plamen = na pul a žhavé pak zavřete úplně
na stránce dole je napsané, jak topit v tahových systémech:
http://www.kamnarstvi-mentl.cz/kachlo...
ono vám to bude topit stejně, ale o něco déle. důležité je nahřát šamot. čím rychleji spaliny proudí, tím víc topíte do komína, protože to obestavba nestihne pobrat. spaliny spomalíte nebo úplně zastavíte na přívodu vzduchu do topeniště. pokud bysme měli tah z kms ortner, tak je to jiné, ale tady to nikdo nemá.
podle mě nejlepší věc. měl jsem ten tah naceněný na 80 tisíc. dnes lituji, že jsem do toho nešel. pak nepotřebuješ nic měřit a bude ti teplo aj venku :)
https://www.google.cz/search?q=kms+or...
@geodett Tak od vrchu mě to nedělá žádný problém. úplně nahoru dávám třísky a nezálesácky je zkropím petrolejem :-D . Chytne to hned slušným plamenem a dobře se to dolů rozhořívá.
@tomas80 Co myslíš vrcholem hoření?
Běžně jsem zavíral klapku do komína až zhasly plameny a bylo jen žhavé. Přívod vzduchu jsem nechával pořád otevřený. V poslední době trochu experimentuju s přívodem vzduchu a moc rozdílu nevidím.
Klapka do komína je myslím jasná.
@fredd1e ja zkousim stridave zavirani napul po rozhoreni a plne otevreni az do vyhoreni a zatim jsem nenasel zasadni rozdil, jedine co mne u te nasi verze zatim moc nejde je to zapalovani zvrchu, zapaluju v horni polovine, ale uplne nahore mne prijde ze hrozne dlouho trva nez to chytne
S tím topením je to věda.... zatím taky bádám. Přívod zavřít....nezavřít . .... Viděl jsem nějaký pořad, kde pecař ukazoval, že když zavře přívod vzduchu po rozhoření, potom hoří prý "dřevoplyn". Tak si říkám, že by to i mohlo fungovat s tím zavřeným přívodem a hořícím dřevoplynem ušetřím i dřevo.
V poslední době to zavírám a ....... zdá se mi to stejný :-D . Možná je tam dýl žhavého popela, ale zase je šamot roztopen na nižší teplotu. Hm....
Kdyby měl někdo odborný návod nebo odkaz zda zavřít/nezavřít , kdy a proč, rád se přiučím.
@xavik dřevo se dokonale spaluje nad 500 stupňů. není to o rychlosti hoření, ale o teplotě. to je jeden z důvodů, proč jsou tahové systémy mnohem účinnější než klasické krbové vložky, které nikdy takovou teplotu nevyvinou, protože na to nejsou konstruovány a hned za nimi je komín...
@xavik já říkám po úplném rozhoření přivřít na půl a žhavé pak úplně uzavřít (žhavé nedehtuje). dělá to 200 stupňů navíc v topeništi. 400 nebo 600? příliš mnoho vzduchu po vrcholu hoření topeniště ochlazuje. pokud má někdo tah 6 - 8 metrů, zavírat nemusí, ale tak dlouhý tah tu nikdo myslím nemá.
@xavik jo ma to shoret co nejrychleji taky mne to kluci rikali :-) jen to zatapeni od shora porad jeste nedavam uplne presne
pokud ti neprofukuje, tak si gratuluj, ja mam urcita mista kde sice netusim kudy ale profukuje tam pri vetru jak blazen (nejvice samozrejme za kuchyni kam se nedostanu neco pripadne zacpat :-) )
@tomas80 Neprivirat ! Zavrit az po shoreni. Cim rychleji drevo hori,tim lepsi spalovani, vyssi teplota, vetsi akumulace. Tak me to bylo vysvetleno urcite i tobe @geodett Stejne jako horeni odvrchu, coz me bylo divny ale asi to vse funguje. Zatim zkousim a musim kratce rict ze jako srub dobry i bez "zatim" podlahovky,jen ta finlandia pec. Do nuly vytopen cely srub na 18st. jednim zatopem,pod nulu zatopy dva. Pec sala tak 20 hodin. A troufnu si rict ze jsem na nejvetrnejsi hurce ze vsech. Nicmene na podlahovku spoleham, urcite to bude pohodlicko na stari , nemuset furt zatapet a tak.