Kolik cm XPS nad terén?

Zdravím, chtěl bych se zeptat do jaké výšky nad terén má být použitý XPS? Z XPS (140mm) máme vyšalovanou desku a to je zároveň výška okolního terénu (tedy 62,5 cm pod zemí). Můžu rovnou na XPS (zároveň s terénem) navázat fasádní EPS (taky 140mm)? Nebudou nad terénem vznikat plísně, či nějaká kondenzace? Jelikož je vše v jedné rovině není tedy důvod instalovat zakládací lištu. Nebo se mýlím? Nechce se mi znovu moc utrácet za drahý XPS (obvod domu 60m), je možná tedy i ta varianta rovnou s EPS? Případně mě napadlo, že bych ho v půlce rozříznul a tím pádem by byl XPS alespoň 30cm nad terénem. Je to ale vhodné? Děkuji
Odpovědět
Dejte tam XPS, je nenasákavý (tedy podstatně méně nasákavý než EPS), v kontextu nákladu na stavbu cena za něj proti EPS nepodstatná. Nad terén min. 30 cm, na to pak můžete posadit EPS. Zakládací lišta, přestože se často používá, je spíš na škodu (tepelný most po celém obvodu). Pozor na mezery při tom napojování na původní XPS, snažte se jet na sraz. Spáry vyplňte pěnou Ceresit WhiteTeq, má jemnější strukturu blízkou polystyrenu.
Odpovědět
A rozříznout na půl nedoporučujete? Finance jsou omezené a každá koruna se ted počítá.
Odpovědět
@quartz Osobně bych měl spíš strach, až hrůzu, spíš z toho, že základovka a terén jsou ve stejné výšce. Co hydroizolace? Musí být vytažená nahoru a perfektně provedená a spoléhat, že vydrží. A stejně, malá vlnka na terénu, trocha víc deště a vody a může být problém. Minimálně o 20-30 cm bych alespoň bezprostředně okolo domu terén snížil.
Odpovědět
Na radu projektanta jsme dávali xps jen do výšky kde konci terén, také jsme měli stejnou vrstvu EPS, takže jsme zakládací listu nedávali. Vše poradně zapenit. Xps jsme ale dávali až po svisle hydroizolaci, která šla až 25cm nad terén a dělali jsme zpětný spoj s vodorovnou hydroizolaci základové desky. Xps se rozriznout da, ale nad terén myslím jde opravdu o zbytečný luxus. Perimetr rozriznutim ztrácí nenasakavost, ale xps by to měl prý vydržet. Ve finále vše překryt nopovou fólii než se prihrne terén.
Odpovědět
@jiri_1477 Tu hrůzu bych neměl. Hydroizolace na zdivu do výšky nad terén je podstatná, to ano, ale XPS má spíš funkci tepelněizolační. Plusem samozřejmě bude, že tu vodu úplně nepustí. Určitě bych ale terén nepouštěl nad výšku desky - kolem domu bych udělal okapový chodník ze štěrku, tj. nepřihrnoval bych zeminu na XPS na úrovni terénu. Pokud se pak náhodou nějaká voda dostane do toho štěrku, vsákne se až pod úrovní horní hrany základovky, takže zatečení na desku nehrozí. @dumdumd Ta nopovka u XPS nutná není. Pokud chce mít investor klid, samozřejmě ji použít může, a to kvůli mechanickému poškození (dává se nopy ven, na rozdíl od starých staveb, kde XPS není a nopy mají provětrávat), ale při tl. XPS 14 cm bych se fakt nějakým poškozením třeba kamenem nebál. @quartz XPS klidně napůl říznout, má stejně na šířku 60 cm, takže 30 cm nad terén vyjde akorát. Ale dával bych ho říznout hranou nahoru a před položením EPS mírně přebrousil do roviny. Jinak se sice každá koruna počítá, ale jsou věci, kde se nutné šetření může obrátit proti. Navíc tady nejde v kontextu celkové tepelné izolace o závratnou částku, nepodcenil bych to.
Odpovědět
Taky se mi zdá XPS nad terénem zbytečný luxus, ale kdoví, to ukáže asi až čas. Se svislou hydroizolaci se počítá do výšky 30cm nad terén. Ale problém bude s napojením na vodorovnou pod obvodovým zdivem viz. foto. Jak nejlépe provést napojení? Bude stačit jen přilepení k vodorovné? Nebo se musí vytvořit nějaký ohyb? Nestačila by např. tekutá hydroizolace ve dvou vrstvách? Navíc tou svislou hydroizolací vznikne odskok eps od zdiva. To se ma ten 1cm zbrousit?
Odpovědět
@quartz Pošlete řez domu tak, jak to máte v projektu, svislou hydroizolaci rozhodně natáhnout nad úroveň min. té spodní hrany okna. Nicméně co mě tam straší, to je ta mezera mezi XPS deskami. Zajímal by mě argument dodavatele, proč nechal mezi deskami, které mají chránit spodní část stavby před prochladnutím, takovou mezeru. A ještě to s klidem překryje nopovkou. Fušeřina nehorázná.
Odpovědět
A další problém. Jak vyřešit ten purenit? Nalepit tam XPS a natřít tekutou lepenkou?
Odpovědět
@lukoid Ta mezera je pouze na tomto místě. Jinak je vše pěkně nalepené. Řez viz. foto. Místo cihly 44 je použita 30 cihla + 14cm EPS
Odpovědět
@quartz vše jsme natirali tekutinu asfaltovou penetraci i ten Purenit a na ten Purenit jsme pak kupovali tzv. Sticker, je to lepenka, která se lepí, ale fakt to blbě drželo. Navíc v některých místech byli kovové kotvy a tam to nedrželo vůbec. Nakonec se ten Sticker pak musel nahrat plamenem z venku, aby zneklidněni a lépe prilnul. Pak poradně prilepit a udělat presahy přes Purenit a ty pak plamenem nastavit na tu normální Ipu, tak aby vznikl nepreruseny obal kolem celého domu.
Odpovědět
@quartz má tam být “zpětný spoj”. Určitě nestačí tekutá lepenky ve dvou vrstvách. Tak jak to mate teď, tak to půjde těžko. Ale někdo to tady už řešil zkuste v diskuzi dohledat, třeba tady https://old.modrastrecha.cz/forum/zak...
Odpovědět
@dumdumd zneklidněni=změknul 🙂
Odpovědět
Článek se načítá
@quartz ano odskok tam vznikne, u nás až dva cm, ano EPS se v tom místě musí zbrousit.
Odpovědět
Nakonec to tedy udělám tak, že ten kousek vodorovné hydroizolace pod zdivem zvednu (případně naříznu po částech např. po 1 metru, aby se to dobře dělalo) a na to natavím 30cm svislou hydroizolaci. Vznikne tím takový uzavřený bazének. Myslíte, že je to řešení v pořádku? Nebo bude lepší udělat takový ohyb (elko) a např. 3cm svislé hydroizolace přilepit na tu vodorovnou a mezeru vypěnit? Co se týká roviny terénu a základové desky (šalováno pomocí XPS) tak XPS rozříznu na půl což je 30cm a tím překryji tu hydroizolaci. Sice je to nákladnější, ale asi to bude lepší řešení vzhledem k možnosti pronikání vlhkosti (lepších 30cm jak EPS) a nad tím budu pokračovat klasicky s EPS. Jelikož natavením hydroizolace vznikne další vrstva tak XPS o to tloušťku zbrousím. Jak se Vám toto řešení pozdává?
Odpovědět
@quartz Rozhodně nic neohýbat. Ta izolace, co je teď na desce, se pravděpodobně při ohybu zlomí. Buď navařit pásy na svislou část zdiva (předtím natřít asfaltovou penetrací) a pak ono elko (rozhodně pod tím nic nepěnit, ta ten nahřátý pás se dá do rohu vmáčknout třeba kouskem latě), nebo použít tekutou lepenku (já tam dával od Den Bravenu snad tuto https://www.denbraven.cz/produkt/teku..., už nevím jistě). Ale já měl pak 24 cm XPS lepený vcelku na výšku, takže desku dá se říct vcelku, ne tak krájené, jaké je to u vás. Samozřejmě veškeré plochy před nanášením řádně očistit. Každopádně: tento detail by měl řešit projekt. Buď v nákresu (což v tom zaslaném nevidím, možná je to v jiném detailu, kde jsem chtěl hlavně vidět řešení odskoku tepelné izolace), nebo přímo na dotaz projektantovi. Rozhodně to je něco, co se řešilo už x-krát, takže bych nevymýšlel kolo.
Odpovědět
Ok. A nešlo by místo toho XPS dát isover eps sokl 3000? Je levnější. Co jsem četl tak XPS se dává do země a perimetr jen nad. Stačilo by to?
Odpovědět
@quartz Asi bych postupoval dle poslední odstavce, který jsem vám psal, a nelpěl na potvrzení z online fóra, že "to stačí". Nevidím ten cenový rozdíl tak zásadně, abych na vašem místě experimentoval.
Odpovědět
1
Pro přidání příspěvku se musíte přihlásit.
Přesunutím fotek můžete změnit jejich pořadí

Nenašli jste co jste hledali?