Zateplení soklu + izolace a nopovka

10. kvě 2019130

Ahoj, rád bych si nechal poradit od lidí, kteří budou mít zkušenosti s tímto problémem. Zhotovitel, který nám budoval hrubou stavbu, tak to moc nezvládl a neudělal hydroizolaci desky dolů ani nahoru, pouze položil hydroizolaci na desku (respektivě na asfaltový nátěr navařil plošně), ale na boky se vyprdnul a bude si to opravovat (přijede dodělat) a součástí toho bude dodělávat také nopovou fólii.

Otázka tedy zní, je nějaké řešení jak vyřešit problém s tím, že je tam takové "koryto" protože deska je špatně vylitá a je tam odskok. Nevím jak to lépe vysvětlit, protože mi to extra moc neříká, ale na obrázku vidíte zelenou šipku, kde je vidět samotný beton a u černé šipky je vidět zub, který měl být, ale měl být až pod zeminu. Bude mít vůbec význam tam tahat do "ůčka" tu nopovku? Celé se to má zahrnout po ten výkus zeminou, což je "nula"

Pokud se v tom nikdo nebude orientovat, pak to smažu 🙂 ale kdyby přeci jen někdo tušil co jsem chtěl poradit, tak děkuji.

  • dobrý večer,chtělo by to více informací,hlavně jaká bude další skladba stěny a sokly-zateplení či bez zateplení?
    Od toho bych odvíjel možnosti řešení.Není to vůbec nic hrozného,a možností je několik-u druhé fotky.I způsobů jak natahnou svislou izolaci je více.....Někdo vodorovnou izolaci,která je pod zdivem,ohýbá nahoru a přidělává-lepí -taví ke stěně natřenou penetrákem.někdo ji ohýbá dolů....přes oba způsoby se pak nataví svislý pás.
    u první fotky nevím,zda to dopře chápu,ale tam už je nalepený xps přes ohlou ipu dolů a tem xps je s přesahem přes desku?!

  • Určitě by mělo proběhnout dořešení svislé hydroizolace - ale napojit na vodorovnou - která už tam podle prvního obrázku není?

    Poté bych koukl do projektu jak je řešena pata zdiva tj. ten úskok - tam by měl být pravděpodobně další polystyren XPS - kvůli tepelnému mostu.

    Nopovka až potom...

  • @stavitel69  bude to bez zateplení a u té fotky kde je XPS tak to zhotovitel musí sundat a opravit tu hydroizolaci, kterou pod to nedal a poté na to nalepí znovu XPS

  • Sponzor fóra
  • @stavitel69
    u toho koryta bych ten xps odtrhal,udělal svislou izolaci a pak řešil xps nejdřív dorovnání odskoku zdiva a pak "bez koryta" to přelepil -dorovnání+ desku dalším xps.pokud je ipa ohlá dlů pod xps,který je nalepen s přesahem nad ní,a nehcete xps již ztrhávat,tak bych koryto řešil tak,že bych právě vyšší xps odřízl do roviny s ipou-ale opatrně bez poškození ipy.pak ipu na desce vysát,natřít asfaltem ipu i zdivo v odskoku a nelepit proiužek ipy na zdivo v odskoku ale ohlý až na spodní ipy k xps,který budete muset chránit před hořákem.nebo je možnost řešit to tekutou lepenkou a použít rohový pásek dodávaný klepence,který se do 1. vrstvy tekutý lepenky vtlačí a po zaschnutí se přetírá další vrstvou.a pak bych odskok vyplnil xps lepeným pěnou a když budete zateplovat třeba 12-15-20 cm fasádu,můžete soklový xps přelepit ještě třebs 8cm xps ať to máte v kuse beze spáry.

  • ale pokud nevíte,nemáte stavební dozor,tak bych zkusil katalog ytonku a každý výrobce zdiva má několik doporučených řešeních jak různé fáze a detaily stavby řešit.můžete nastudovat,popř. požadovat výrobcovo řešení po stavařích...

  • ok děkuji za rady a postřehy, věřím, že něco vymyslíme. Díky

  • @bullseye  Pokud tomu rozumím, tak by to mělo vypadat takto (dokumentace YTONG).
    Žádná svislá hydroizolace se nedělá. Vídím tyto chyby
    1) terén by měl být maximálně v úrovni horní hrany perimetru a ne v úrovni černé čáry jak píšete. Ytong nesmí být pod úrovní terénu
    2) na druhé fotce nevidím perimetr. Svislá termoizolace s vnější nopovkou se dělá současně se základovými pásy. Ten perimetr se obvykle používá i jako bednění pro lití desky.
    3) základová deska je zbytečně velká. Ten přesah je zbytečný jen se prodražila deska.
    Ten odskok se dělá pro omezení tepelného mostu ze základů do zdiva. Vzniklá kapsa se musí vyplnit perimetrem nebo XPS. Výhodné je ponechat určitý odskok. Spodek/sokl se pak natahuje nějakou odolnější omítkou (marmolit). Hrana se zakončuje okapničkou. Jde o to, aby stékající voda necákala na sokl.
    Asfaltová izolace by v tomto stavu měla být natavená jen v místě obvodových stěn a příček. Teprve po dokončení hrubé stavby se dokončuje natavení plochy. Důvodem je riziko poškozaní v průběhu stavby.

  • Běžně se používá zpětný spoj hydroizolace viz obrázek. Umožňuje to mít pak i první šár částečně zasypaný.

  • @netmaster  Na fotce vidím, že hydroizolace je cca 30cm nad úrovní stávajícího terénu. Zvednutí terénu nad úroveň hydroizolace má nějakou výhodu ? Já vím jen o nevýhodách a ani nevěřím, že to tak je v projektu.

  • @zubr487  Svislá hydroizolace by měla být vytažena min. 300mm nad úroveň UT. Já mám terén jen 2 cm pod úrovní čisté podlahy - výhoda je bezbariérovost vchodů do objektu. Vodorovnou hydroizolaci mám tedy cca 400mm pod úrovní UT.

  • vyjádření projektatnta ohledně Ytongu pod terénem: "Zasypat jde, ale extrudak není dostačující, ten slouží pouze k zateplení spodní části stavby, není určen jako izolace proti vodě, je třeba před zásypem použít ještě i hydroizolace a nopovku".....takže když se udělá správně izolace + nopovka na první řadu ytongu tak lze zahrnout zeminou jo? nechci mít schod(y) ke dveřím prostě.

  • @bullseye  Ano, toto určitě lze. Jen pořád nechápu význam nopovky u XPS, který je určen k přímému styku se zeminou... Nopovku ukončíte nad terénem lištou, která Vám za 2-3 roky upadne, nebo se zkroutí a pak za nopovku krásně zatéká. Když už chránit XPS, tak bych volil geotextilii...

  • @mikiliki  Ano, XPS je dostatečně odolný. Někdy je žádoucí chránit ho proti mechanickému poškození třeba při vibrování štěrku pod chodník. Nopovka je určena k jiným účelům, ale jako mechanická ochrana perimetru je vyhovující - jen by se měla dávat obráceně, tj. "pupíky" ven a plochou přitisknout k tepelné izolaci, pod obkladem (soklem) zaříznout. Žádné lišty, žádné větrání, to tady nemá smysl...Geotextilie by byla také vhodná, ale když ona se krčí 😃

Přidej příspěvek

    Nenašli jste co jste hledali?