zapomněl jsem napsat, že základ jsme dávali pouze na srubovinu. desky, palubky, krovy se základem natírat nemusí. doporučuji stránky cestadreva.cz. tady mají i pigmenty. cenově je to určitě výhodnější.
vycápu ty přírodní oleje co máme a časem přejdu na těžkou syntetiku :-D
Já jen aby nedošlo k mýlce :-) Interiér máme od Kreidezeitu přírodní vosk a s tím fakt problém nemám,naopak. Jako u nás důvod proč jsme nakonec byli zklamaní, je z fotek zřejmé. Líbí se nám určitá lesklost, čistota, nezaprášenost a jak se ten pigment vyžral, tak to prostě nebylo.
@morana128 souhlasím s tebou. interiér srubu je něco jiného. jde pouze o to, že se světlicový olej dá sehnat o cca 50 % levněji než prodávají renomované firmy. jedinou pro mě neznámou je to, jak ho firmy vyrábí:
kreidezait: světlicový olej bez přísad
fichema: světlicový olej rafinovaný
cestadreva.cz - světlicový olej lisovaný za studena
nejlepší bude asi ten za studena, ale nevím...
olej bez přísad bude vždy jenom olej, stejně tak včelí vosk bude vždy včelí vosk. pochybuji, že německé včelstvo má oproti našemu turbo vosk :-)
@tomas80 Já jsem ráda, že jsem to tady četla, my totiž v Fichemě nakupujeme i věci do bazénu...Je to stejný základ , jak se z toho udělá "bazénová chemie", už je to i 2x dražší, než když se to koupí jen pod chemických názvem :-)
Ahojte, maám tu jednu otázku k uprave gulatiny... jeden znamy mi neodporuca zrub brusiť na finál upravu - vraj vzniknu na povrchu male chlpky a nikdy sa ich už nezbavime. Zevraj nechat drevo olupané ručne - ako v prvej fáze. Máte s tým skusenosť prosím?
@kamenica mirne chlupate to je, to se da podle mne vyresit vybrousenim na jemnejsi zrnitost, ja mam brouseno na 80, kdyz bych to pak preliznul 120 bude to jak detska prdelka :)
@kamenica nám výrobci srubu ten srub obrousili nějakou 40 ( a ještě tam byli šikmé čáry jak jim bruska poskakovala po kládě), tak jsem to celé musela brousit 100, chloupky tam nebyly ale časem se udělali a zase zmizeli. Při nátěru bylo dřevo hladké. Minimálně kde jsou místa spojů v rozích a kde jsou suky, je to potřeba obrousit, jinak záleží na tom jak to loupali a co s tím následně dělali. :)
@radouche ano, lazura od Kreidezeit (je to olej a k tomu pigment co do toho zamíchá), koupeno přímo u nich - několikrát jsme ale dokupovali, spotřeba byla dvojnásobná než nám spočítali (dělali jsme ale více nátěrů, místo 4 jich máme 5) protože to rychle šisuje a omývá se to, vyšlo to i s vnitřním olejem a voskem přes 40 tis (vnitřní zbyl, vnější se dokupoval), vše jsme natřeli dle jejich pokynů, a stejně to "opršelo".
Podkladní olej jsme nedávali, rovnou lazurou, jak nám poradili, prý se ten pigment vpije lépe do dřeva a ten je tam prý ochranný (ne ten olej).
Natírat každé 2 roky je nutnost, některé strany -západní- i po roce.
Uvnitř máme tvrdoolej na palubkách a na kulatině vosk-ale též chyba volby, vlastnosti snad nemůže mít nic horší, vosk lepí, chytá se tam prach, na některých místech, kde se prach utírá vlhkým hadrem, se ten vosk "umyl", celkově to dělá mapy, a jak sesychaly klády, tak kde se spára zmenšovala, tak se vosk vytlačil ven a udělalo to tam takové hrudky-kapky zatvrdlé-hnus i na pohled.
Jak píše Tomas80, jsou to výrobky na dvě věci.
Přecházím na fichemu. :)
@kamenica když se podíváš na stránky pana Bartalského (myslím ceder.sk, firma někde kolem Diviak - Turčianske Teplice), tak on dělá téměř dokonalou povrchovou úpravu, a upravuje to tak, že klády odkorňuje tupým pořízem. Viděla jsem jenom jednu firmu, která dělala povrch takový, že se mi líbil o trošku víc, než ten od pana Bartalského
@matkabohu@tomas80@geodett my jsme to zvenku hned sjeli tenkovrstvou lazurou remmers a spokojenost, uvnitr saflorovy olej z Fichemy 2x natreno houbou na myti aut :-o a interier hotovo forever! :-D :-D
my sme roubenku natierali PNZ olejom... bohuzial, stihol sa len jeden nater na jesen, ked sa postavila...potom sa narodila dcerka a rok sa nic nerobilo (technologicka prestavka ale hlavne sa nestihalo)...takze miesta kam naozaj prsi osedli, co su pri metrovom presahu cca 2-4 spodne klady...ostatne ma aj pri jednom natere krasnu farbu, najma na slniecku...stity sa natreli hned dvakrat, kym este boli palubky na zemi a na nich po roku a pol zatial ziadna zmena...a na nich presah strechy takmer ziadny...tento rok sa chystame natierat druhy krat...na osednute drevo skusime este olej s pigmentom a ostatok natrieme bezfarebnym...casom aj tak raz planujeme, ze to bude tmava roubenka s bielymi pasmi, tak zasednutie nam nevadi...ono to drevo asi aj bez osetrenia by nas prezilo si myslim... riesime akurat, cim natriet interier...urcite zvolime opat znacku/vyrobcu PNZ...uvazujeme o balzame so vcelym voskom...mate niekto so vcelym voskom skusenosti?... do kupelne, kuchyne,wc nam vyrobca odporucil Vosk na drevo a v okoli vane este pridat tvrdovoskovy olej...
@petronia mam svetlicovy s vcelim voskem vsude v interieru, ma to takovy medovy nadech, bez susidla to schne asi 3 tydny :) ale to jsem zkousel jen na kousku
vse natreno jednou, pokud mam nektera mista zejmena na palubkach 2x tak to lepi jeste mesic po natreni
je nutné řešit parotěsně výřez na sedání poslední zavírací klády uvnitř stěny podkroví? mám to zevnitř přelepit páskou nebo je lepší to nechat dýchat??? detailní foto nemám. díky
@petronia PNZ je dobra volba.
jinak ja mam osmo a tam, kde na to neprsi je po temer trech letech uplne beze zmeny. Tam, kde neni presah vubec - na jizni strane u rovne strechy, je videt, ze to dostalo zabrat a budu muset letos obnovit. Bohuzel jsem skoro rok meli natazenou plachtu, ze nam vsechna voda tekla rvnou na to drevo. Ale prezilo to, jen je kombinaci vody a slunce vysisovane. Natru zase osmo 420 bez pigmentu, necham to prirodne zesedle.
@petronia mame v koupelně kulatinu, natírali jsme to tvrdým podlahovým voskem tikkurila bez pigmentu, zbytek světlicovým olejem z Fichemy. Dneska bych to natřel všechno jen tím světlicovým.
Z venku máme 2x napouštěcí olej Livos Adao cca 40l, potom Livos Kaldet ořech - letos po 3letech podruhé, zůstalo mi z 60l cca 10l. Na jihu to bylo vyšisované ve štítu a na západě spodní 3 šáry, jinak OK i přes u nás běžné horizontální srážky, kde přesah 1,6m není nic platný. Tam kde peče slunko naplno a dřevo je popraskané a strávené běžné oleje nejsou nic moc platné, možná @xavik by mohl poreferovat jak se chová jeho tungový speciál ;-) Na těchto místech nad ním uvažuju taky.
@vorelmato S tungáčem je to zatím pouze roční zkušenost a samozřejmě je poznat, jak trpí namáhaná strana. U mě jižní. Na podzim z celé stěny párkrát vyloženě chcala voda, jaký byli mlhy, a to je se 4-metrovým přesahem. K tomu teda dost větrný místo. Severní strana je ok, jako nová. Ten tungový olej je jako nějaký tvrdý lak ale je to pořád jen olej, takže zvýšenou námahu časem neustojí, s tím počítám. Letos přetřu jižni str. a pak dle nálady, oleje mám celkem dost (a už se ho ani nehodlám zbavovat, přeliju do plech.kanystrů bez vzduchu, tak by měl vydržet dost dlouho).
Srub jsem brousil 2x sám fíbrem 24, pak 80, pak 2x natíral (napoušťecí lněný, pak tung.), takže vím, že natírání je celkem v pohodě. Broušení už ani ne :-) . tzn. brousit nehodlám, max. , pokud v sobě objevím nějaké estétické ambicé, udělám pokus s pigmentem, jinak, ať se to barví jak chce, na fci to nebude mít vliv. Přesahy mám solidní, od země chráněno taky nadstandardně, vše větrá, praskliny zatím žádné. Větry a mlhy neovládnu a stejně mě to sežere brouk nebo to shoří, jak všichni říkají, tak co už :-D
@petronia izolace je široký pojem :-) ale vesměs je dobré, jak psal vorlmato, mít svoje stavebniny, a ceny dostaneš individuální, slevové, na nejnižších hranicích. Já mám účty na https://www.dek.cz/ a poblíž http://flamex.cz/ - odsud i tu izolaci do střechy Ursa SF35, paní klapla do pc, pak telefon do Ursy a cena byla best of s dopravou zdarma za dva dny.
Jestli si o víkendu vzpomenu, zkusím nafotit srub z venku, zatím z toho posledního natření máme fakt radost. Nic se nevyžírá, neloupe a pořád tam ta barva je. Tady je jedna fotka severovýchodní strany, velký přesah (ta my máme hodně), je vidět stále ta lesklost a pozorné oko vidí i prach :-) Nejvíc pere sluníčko na štítovou stranu J-V, a pak na J-Z bok, ale tady jsou ty přesahy.
@matkabohu píšeš: nejde mi o estetiku, ale dřevo, ze kterého se kreidezeit vyplavil, a není ošetřené, tak začíná "trouchnivět", prostě se oxidací rozkládá a rozpadá.. něčím to natřené být musí, alespon těmi oleji (zřejmě nátěr zalije pory v dřevu a tím ho chrání..nevím)
myslím, že by nejlépe odpověděl @vorelmato, dřevo jen tak na vzduchu prostě bez oleje netrouchniví a nikam neodchází,,, vydrží 250 let? :) a nemusí být natřeno, bude pouze šedé,,, tam kde je vlhko, tvoří se mechy, houby, odejde s přehledem brzy a nepomuže ani nátěr,,, takto to cítím :)
@xavik dik zainfo, este jedna vec ktoru riesim ,,, mam na streche hydroizolacnu folie Bramac UNI-2S, ktora je priamo na krovach 160cm, nad folou je provetravana medzera... ako mam riesit tu izolaciu, mozem ju dat priamo zo spodu na uni-2s alebo si tam mam nechat 2 cm medzeru, to znamena ci mam pouzit celu izolaciu 160 cm alebo iba 140cm, a co ste davali vsetci z vnutra parobrzdu ci parozabranu, citam ze parozabranu mi je vpodstate zbytocne davat kedze roubenka nieje vzduchotesne uzavreta, staci tam parobrzda?
@petronia s těmi foliemi ti neporadím, ale pokud bychom neměli nadkrokevku, izoloval bych vatou mezi krovy a následně bych ještě z latí udělal na krokvech vodorovný rošt 40 nebo 60 mm, abych převázal spáry mezi vatou a krovem. 160 Cm izolace je podle toho, co mi psali z isoveru a rockwoolu nedostatečná. Kluci tady psali, ze se pohybují kolem 25 Cm plus minus, tak to dělám podobně. Dobre je to ukázáno tady:
https://m.youtube.com/watch?v=2OaaDLl...
Ma to šest dílů. Mrkni na to. Mne to dost pomohlo. Postupuji podobně při zateplení štítu a půlštoku. Právě teď to děláme. Principy parotesu jsme tady probrali s klukama, tak uvidíš...
@tomas80 imho je 160cm (1,6m) izolace dostatecne :). Ale nevim ktery blazen by to daval a proc :-D
@petronia bramac uni 2s je kontaktni takze tam dej izolaci na plnou vysku krokve. Jak pise Tomas, udelej jeste rost a pridej min 8cm na tooustku min24cm. To je uplny zaklad, doporucoval byc h pridat aspon na tricet.
Parozabrana bude levnejsi, parobrzdy delaji "eko" firmy a nechavaji si za ne zsplatit. Nejde o to ze roubenka ma spary ale potrebujes zabranit aby para sla do izolace ve strese. Takze strechu zatesnit co nejlepa, at jde para pripadne ven sparama mezi tramama. Tam pripadna kondenzace tolik nevadi.